Budyń jaglany przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Budyń jaglany

Budyń jaglany

Budyń jaglany - przepis

Nie będę Was oszukiwać, że jest lepszy od klasycznego na mleku i mąkach. Ale nie skłamię pisząc, że budyń jaglany jest bardzo dobry! Po prostu inny, za to bezglutenowy i bez krowiego mleka, idealny dla alergików i do tego bogaty w minerały zawarte w kaszy jaglanej. Można zjeść go na ciepło jako deser lub wykorzystać na zimno, jako bazę do przygotowania koktajlu na śniadanie. Zobaczcie jak zrobić budyń z kaszy jaglanej.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na desery

 

W klasycznym budyniu za konsystencję odpowiada mąka ziemniaczana wymieszana z pszenną, a do tego całość można zagęścić żółtkiem. Przyrządzony na bazie mleka, ma delikatny smak i kolor. Z kolei budyń jaglany może mieć posmak kaszy, jeśli nie zostanie przed gotowaniem przelana gorącą wodą i dokładnie wypłukana. Jednak gdy ugotuje się ją w odpowiedni sposób, na smacznym roślinnym mleku, zaskoczy Was swoim łagodnym smakiem. Słodkości i kremowej konsystencji doda banan. Dodatkowo budyń z kaszy jaglanej można dosłodzić miodem lub syropem z agawy. Albo cukrem, jeśli nie przeszkadza Wam jego dodatek.

Zobacz też
Koktajl z buraków

Budyń jaglany

Budyń jaglany

Budyń jaglany czyli budyń z kaszy jaglanej ugotowanej na roślinnym mleku, choć można też klasycznie, na krowim. Zmiksowany z dodatkiem banana, o kremowej konsystencji. Idealny na ciepło i na zimno.
5 z 1 głos
Przygotowanie: 5 min
Gotowanie: 15 min
Razem: 20 min
Kategoria: Deser
Kuchnia: Wegańska
Przepis na: budyń jaglany
Liczba porcji: 4
Kalorie: 182kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • ½ szklanki kaszy jaglanej (dokładnie wypłukana w kilku wodach, przelana gorącą wodą i odcedzona)
  • 2 szklanki mleka roślinnego (kokosowe, migdałowe lub inne)
  • 1-2 banany (bardzo dojrzałe)
  • 1 łyżka syropu klonowego (można zastąpić ksylitolem lub erytrytolem)
  • 1 łyżeczka oleju roślinnego o łagodnym smaku (opcjonalnie; można też wykorzystać masło roślinne, np. orzechowe lub migdałowe, kokosowe czy z nerkowców)
  • ½ łyżeczki ekstraktu z wanilii (można zastąpić ziarenkami z ½ laski wanilii)
  • 1 łyżka soku z cytryny lub limonki (opcjonalnie)
  • 1 szczypta cynamonu (opcjonalnie)
  • dodatkowe owoce lub przetwory i mięta do dekoracji

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Dołącz do ponad 15 tysięcy osób zapisanych do newslettera! Wysyłam tylko 2-4 wiadomości w miesiącu. Skorzystaj z podpowiedzi, co warto ugotować z aktualnie dostępnych w sklepach, sezonowych składników. Dowiesz się, co u mnie, jakie ciekawe rzeczy polecam i otrzymasz garść kulinarnych (i nie tylko) inspiracji.

E-BOOK NA POWITANIE - GRATIS

Superfood - 15 składników dla urody. Zdrowsza i młodsza skóra, mocniejsze włosy i paznokcie, lepsze samopoczucie. Porady i przydatna wiedza na 50 stronach, sprawdź już teraz! E-book otrzymasz GRATIS na powitanie po zapisie do newslettera.

Jak zrobić

  • Kaszę zalewam mlekiem i zagotowuję. Zmniejszam ogień do minimum i gotuję przez 15 minut. Powinna się lekko rozgotować i wchłonąć całe mleko.
  • Gorącą kaszę i pozostałe składniki wkładam do blendera i miksuję na wysokich obrotach, do uzyskania gładkiej, kremowej konsystencji.

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Jak zrobić mleko roślinne

Wartości odżywcze

Wielkość porcji: 180g (z dodatkiem 2 bananów i oleju kokosowego, bez dekoracji) | Kalorie: 182kcal (9%) | Węglowodany: 34g (11%) | Białko: 4g (8%) | Tłuszcze: 3g (5%) | Tłuszcze nasycone: 1g (6%) | Sód: 171mg (7%) | Potas: 259mg (7%) | Błonnik: 4g (17%) | Cukier: 8g (9%) | Witamina A: 40IU (1%) | Witamina C: 6.6mg (8%) | Wapń: 153mg (15%) | Żelazo: 0.9mg (5%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Podajcie budyń jaglany z ulubionymi owocami lub przetworami. Można oczywiście polać go polewą czy udekorować bitą śmietaną kokosową. Posypcie bakaliami lub kakao… Choć jest to budyń bez nabiału, to nadal macie mnóstwo możliwości :).

Budyń z kaszy jaglanej
Budyń z kaszy jaglanej

Bardzo jestem ciekawa, jaką konsystencję uzyskacie w Waszych budyniach i jak je zaserwujecie. Dajcie koniecznie znać w komentarzach!

Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Podoba Ci się przepis? Daj 5 gwiazdek :)




© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom