Tahini - pasta tahina czyli masło sezamowe przepis | Dorota Kamińska

Tahini – pasta tahina czyli masło sezamowe

Tahini

Tahini, znana też pod nazwą tahina, pasta z sezamu lub masło sezamowe, jest jednym z kluczowych składników potraw kuchni wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. Obowiązkowy składnik hummusu lub chałwy, wykorzystuje się ją też jako sos do grillowanych mięs, ale nie tylko. Mając dobry sezam, warto przygotować ją w domu, przy okazji będzie oszczędnie dla domowego budżetu, a do tego smacznie i zdrowo.

Zobacz też: Więcej poradników ABC gotowania

Można zrobić tahini z jasnego lub czarnego sezamu, tostując wcześniej ziarna na patelni lub pomijając ten krok, choć może się zdarzyć, że nieprażony sezam pozostawi w paście gorzkawy posmak. Sklepowa tahini jest przygotowywana z łuskanego sezamu, co zapewnia bardziej kremową konsystencję, ale to niełuskane ziarna zawierają więcej korzystnych dla zdrowia składników odżywczych.

Pasta tahini
Pasta tahini

Kwas fitynowy i czemu nie wolno bez ograniczeń

Warto pamiętać, że sezam, zwłaszcza ciemny, zawiera kwas fitynowy, dlatego nie wolno zjadać codziennie całego mnóstwa tahiny, łyżkami ze słoika, tylko spożywać od czasu do czasu, w mniejszych ilościach, najlepiej w towarzystwie innych produktów.

Tahini - różne kolory i konsystencja
Tahini – różne kolory i konsystencja

Podobnie jak masło orzechowe, pasta tahini może być przygotowana bez dodatku oleju, choć jest to mocno uzależnione od jakości i świeżości ziaren sezamu. Proponuję rozpocząć miksowanie bez jego dodatku i w razie potrzeby dolewać nieduże ilości, rozmiksowując całość do pożądanej konsystencji.

Tahini

Tahini – pasta tahina – masło sezamowe

Tahini do falafela, chałwy i hummusu. Najlepsze masło sezamowe czyli pasta tahina z sezamu - przepis krok po kroku.
5 from 1 vote
Przygotowanie: 5 minutes
Razem: 5 minutes
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Arabska
Przepis na: masło sezamowe, tahini
Liczba porcji: 200 g
Kalorie: 801kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • ½-1 szklanka sezamu (jasny lub ciemny)
  • 2-6 łyżek oleju (sezamowy lub inny, o łagodnym smaku)
  • 1 szczypta soli (opcjonalnie)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Sezam prażę na suchej patelni, na średnim ogniu, aż delikatnie ściemnieje i zacznie mocno pachnieć.
  • Przesypuję uprażone nasiona do blendera i miksuję pulsacyjnie, na najwyższych obrotach, dając co jakiś czas odpocząć silnikowi, żeby się nie przegrzał/spalił.
  • Dodaję sól. Zmiksowane na proszek nasiona miksuję nadal, na zmniejszonych obrotach, aż zacznie się z nich wytrącać olej. Jeśli konsystencja jest zbyt gęsta, stopniowo dolewam dodatkowy olej i ucieram całość w blenderze do uzyskania pożądanej konsystencji.

Przydatne przepisy i poradniki

Pastę tahini można przechowywać w lodówce przez ok. 1 miesiąc, w zakręconym słoiku. Jeśli przez ten czas się rozwarstwi i wytrąci się z niej olej, przed podaniem wystarczy ją wymieszać.

Wartości odżywcze

Serving: 100g (mieszanka 1 szklanki sezamu i 6 łyżek oleju) | Calories: 801kcal (40%) | Carbohydrates: 17g (6%) | Protein: 13g (26%) | Fat: 79g (122%) | Saturated Fat: 11g (69%) | Sodium: 27mg (1%) | Potassium: 351mg (10%) | Fiber: 8g (33%) | Calcium: 731mg (73%) | Iron: 10.9mg (61%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Smakuje Wam tahina, czy nie przepadacie za sezamem? W jakich zestawieniach smakowych najlepsza? U mnie zdecydowanie wygrywa jako składnik hummusu lub dodatek do owsianki :).

Tahini - pasta tahina - masło sezamowe
Tahini – pasta tahina – masło sezamowe
Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

6 komentarzy
  1. Witaj 🙂
    Mam pytanie odnośnie tego cytatu „Warto pamiętać, że sezam, zwłaszcza ciemny, zawiera kwas fitynowy, dlatego nie wolno zjadać codziennie całego mnóstwa tahiny, łyżkami ze słoika, tylko spożywać od czasu do czasu, w mniejszych ilościach,” Czy pisząc o ciemnym sezamie miałaś na myśli czarny sezam? I co mniej więcej oznacza „mniejsza ilość” ile maksymalnie tego można zjeść? 🙂

    1. Mam na myśli jedzenie maksymalnie 1-2 łyżek tygodniowo i wykorzystywanie w swoim jadłospisie różnych nasion, orzechów i roślinnych olejów. Chodzi o to, żeby nie popaść w skrajność i nie jeść codziennie, tak jak niektórzy jedzą masło orzechowe. I tak, mam na myśli czarny sezam, zaraz to poprawię :).

  2. Witaj Doroto serdecznie,
    trafiłam na Twój blog przypadkowo i wygląda na to, że zagoszczę tutaj dłużej. Lubię kuchnię pięciu przemian i wiele Twoich przepisów mi odpowiada. Zawsze kupowałam pastę tahini, ale od dziś będę ją robić sama.
    Pozdrawiam

    1. Cześć Violetto! Cieszę się ogromnie, że Ci przypadły do gustu i pasta, i blog :). Jest dużo takich słoiczkowych rzeczy, które można zrobić w domu i wiedzieć, co się tam włożyło, więc się w razie potrzeby polecam ;).

    1. Cześć Olu! W zamkniętym słoiku, w lodówce, możesz przechowywać tahini przez 1 miesiąc. Jeśli się rozwarstwi, tak samo jak czasem rozwarstwia się masło orzechowe i po powierzchni pływa sam olej, wystarczy ją wymieszać. Dzięki za to pytanie, dopiszę tę informację do przepisu :).

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)