Mazurek jabłkowy przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Mazurek jabłkowy

Mazurek jabłkowy

Mazurek jabłkowy

To chyba jeden z prostszych i jednocześnie najbardziej efektownych wypieków na Wielkanoc: mazurek jabłkowy. Nie wiem, czemu dopiero teraz wpadłam na pomysł, że można byłoby upiec zwykły, kruchy spód, potem posmarować go pysznym dżemem jabłkowym i udekorować migdałami w płatkach oraz różyczkami z podduszonych, pokrojonych wcześniej w półksiężyce jabłek. Tak niewiele trzeba, żeby osiągnąć zaskakujący efekt. Zobaczcie jak zrobić mazurek z jabłkami.

Zobacz też: Najlepsze ciasta na Wielkanoc

Jednym z dodatków, który gwarantuje niższy indeks glikemiczny tego wypieku, jest dżem jabłkowy z ananasem. Właściwie to marmolada, łatwa do przygotowania, bo starte na tarce jabłka mieszka się ze zmiksowanym ananasem. Potem całość trzeba zredukować na patelni lub w garnku tak długo, aż zgęstnieją. Jako konserwant proponuję dodać sok z cytryny lub pomarańczy. Zawekowane, takie jabłka w słoikach mogą nawet przez rok czekać na spałaszowanie, np. w wielkanocnym wypieku.

Mazurek jabłkowy

Mazurek jabłkowy

Mazurek jabłkowy na kruchym cieście, z dżemem jabłkowo-ananasowym, płatkami migdałów i różyczkami z jabłek w formie prostej, efektownej dekoracji.
5 od 2 osób
Przygotowanie: 20 min
Gotowanie: 20 min
Razem: 40 min
Kategoria: Deser
Kuchnia: Polska
Przepis na: mazurek jabłkowy, mazurek z jabłkami
Liczba porcji: 1 forma do tarty o średnicy ok. 30 cm
Kalorie: 538.75kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

Kruche ciasto

  • 400 g mąki krupczatki (można zastąpić mąką orkiszową typu 650 dla niższego indeksu glikemicznego)
  • 200 g masła (1 kostka; schłodzone i starte na tarce o grubych oczkach)
  • 3-4 łyżki cukru-pudru (polecam zmielić ksylitol na cukier puder)
  • 2-3 żółtka
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego lub cynamonu (opcjonalnie)

Wierzch

  • 1 słoiczek marmolady lub dżemu jabłkowego (ok. 300 g; można zastąpić gruszkowym lub morelowym, przygotowując mazurek o innym smaku)
  • 1-2 jabłka (pokrojone w cienkie półksiężyce, podduszone na suchej patelni o nieprzywierającej powłoce)
  • kilka łyżek migdałów w płatkach
  • świeża mięta

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Masło mieszam z mąką, dodaję pozostałe składniki i szybko zagniatam kruche ciasto.
  • Z ciasta odrywam kilka niedużych porcji i formuję w malutkie kulki, którymi udekoruję brzeg.
  • Pozostałe ciasto rozwałkowuję i wylepiam na formie do tarty wysmarowanej tłuszczem. Gęsto nakłuwam widelcem.
  • Dekoruję bok, przylepiając do niego kulki z ciasta.
  • Wstawiam do nagrzanego do 220 °C (góra+dół) piekarnika na ok. 20 minut (do zezłocenia). Wyjmuję, studzę.
  • Na wystudzone ciasto nakładam dżem i posypuję migdałami w płatkach.
  • Układam na cieście różyczki przygotowane z jabłek. Najmniejsze półksiężyce zawijam w ślimaczki i wbijam w rozsmarowany na cieście dżem. Następnie każdy ślimaczek otaczam coraz większymi półksiężycami imitującymi płatki róż.
  • Dekoruję całość miętą.

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Jak zrobić kruche ciasto
  2. Jak zrobić róże z jabłka

Wartości odżywcze

Serving: 200g | Kalorie: 538.75kcal (27%) | Carbohydrates: 69.88g (23%) | Białko: 8.75g (18%) | Fat: 25.13g (39%) | Tłuszcze nasycone: 13.5g (84%) | Cholesterol: 102.5mg (34%) | Sód: 193.5mg (8%) | Potas: 201.13mg (6%) | Fiber: 3.66g (15%) | Cukier: 23.75g (26%) | Witamina A: 702IU (14%) | Witamina C: 4.3mg (5%) | Wapń: 45.6mg (5%) | Żelazo: 2.7mg (15%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Mazurek jabłkowy przygotowuje się klasycznie, jak większość tradycyjnych mazurków. Kruche ciasto smaruje się owocowym przetworem i dekoruje. Nic skomplikowanego! Różyczki, choć wydają się być zaawansowaną dekoracją, układa się dość szybko, więcej czasu poświęcając wcześniej na podduszenie jabłek. To wszystko ;).

Zobacz też
Muffiny bananowe

Mazurek jabłkowy
Mazurek jabłkowy

Ciekawa jestem efektów Waszych prac przy tym pysznym cieście wielkanocnym. Jak udały się Wasze różyczki? Dajcie koniecznie znać w komentarzach!

2 komentarze
  • Witaj dopiero odkryłąm Twoją stronę,już uważam że jest genialna bo rozwiązuje mój problem mieszanki na pierogi bezglutenowe, a miałam z tym problem.!
    Czy mogę liczyć na podpowiedź kiedy stosować mieszankę UNIWERSALNA MĄKA BEZGLUTENOWA NAJLEPSZA a kiedy najprostszą ? czy ciasto kruche z tego wyjdzie, a z której mieszanki lepsze np. naleśniki?
    Jeśli możnaby liczyć na parę zdań na ten temat byłoby super a maluch byłby szczęśliwszy 🙂
    pozdrawiam i obiecuję tu wracać
    Irena

    • Cześć Ireno, cieszę się, że się przydały i sprawdziły :D. Mieszanka najprostsza nie ma tak dobrej plastyczności jak ta najlepsza, w której jest m. in. tapioka i która również ma łagodniejszy smak. Polecam używać najprostszej tam, gdzie nie jest przeważającym składnikiem i gdzie są jajka w składzie – to chyba w największym uproszczeniu. Ciasto kruche wychodzi bardzo sypkie i zawsze używam do niego mieszanki najlepszej. Żeby było mniej piaskowe, można dodać do niego mielony len zalany gorącą wodą i odstawiony na kilka minut do zgęstnienia – taki lniany „glut”. Naleśniki francuskie wyjdą z najprostszą mieszanką, ale już te o mniejszej liczbie jajek lepiej smażyć z ciasta z mieszanką najlepszą.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2020 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom