Sałatka Waldorf przepis na sałatkę Waldorf z selera | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

  • z selera naciowego, jabłek i orzechów włoskich
  • łatwy przepis i szybkie przygotowanie
  • tylko 15 minut, ekspresowo
  • owocowo-warzywna
  • z sosem majonezowym lub jogurtowym
  • smaczna i pożywna
Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf powstała wiele lat temu w USA, a dziś jest popularnym przysmakiem na całym świecie. Pyszna owocowo-warzywna sałatka Waldorf swoją recepturę zawdzięcza Oscarowi Tchirky. Był to pracownik hotelu Waldorf-Astoria w Nowym Jorku, który zarządzał obsługą klienta tamtejszej restauracji. Przygotował przepis na sałatkę Waldorf na bazie winogron, jabłek, selera naciowego i orzechów włoskich. Najpierw wszystkie miesza się z majonezem, a potem podaje na liściach sałaty. Danie po raz pierwszy zaserwowano podczas balu charytatywnego na rzecz szpitala dziecięcego. Od tamtego czasu minęło ponad sto lat, a danie zyskało popularność na całym świecie.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na sałatki

Można ją podać jako samodzielne danie lub wykorzystać jako dodatek do obiadu. Świetnie sprawdzi się jako sałatka na grilla lub do zabrania z domu na imprezę „w gości”. Warto jednak z pewnością zabrać wtedy osobno sałatę i ułożyć na niej owocowo-warzywną mieszankę w majonezowym sosie – tuż przed zaserwowaniem.

Sałatka Waldorf - przepis

Sałatka Waldorf

Przepis na sałatkę Waldorf z jabłek, selera naciowego, winogron, orzechów i majonezu. Podana na liściach sałaty, doskonała jako pożywny posiłek lub dodatek do innych potraw.
5 z 8 votes
Przygotowanie: 15 min
Razem: 15 min
Kategoria: Dodatek do obiadu, Sałatka
Kuchnia: Amerykańska
Przepis na: sałatka waldorf, sałatka z selera naciowego
Liczba porcji: 4
Kalorie: 463kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 8 liści sałaty (duże)
  • 1 szklanka selera naciowego (oczyszczony, powycinane łyko, pokrojony w plastry o grubości ok. 0,5 cm)
  • 2 jabłka (słodkie; umyte i pokrojone w kostkę)
  • 1 szklanka winogron (bez pestek, pokrojone na połówki; można zastąpić rodzynkami, ale trzeba dać ich 4 razy mniej)
  • 1 szklanka orzechów włoskich (łuskane; delikatnie uprażone na suchej patelni o nieprzywierającej powłoce)
  • 6 łyżek majonezu (połowę można zastąpić jogurtem naturalnym)
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 4 łyżki mięty (opcjonalnie; posiekana lub w niedużych listkach)
  • sól, pieprz (opcjonalnie)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Dołącz do ponad 15 tysięcy osób zapisanych do newslettera! Wysyłam tylko 2-4 wiadomości w miesiącu. Skorzystaj z podpowiedzi, co warto ugotować z aktualnie dostępnych w sklepach, sezonowych składników. Dowiesz się, co u mnie, jakie ciekawe rzeczy polecam i otrzymasz garść kulinarnych (i nie tylko) inspiracji.

E-BOOK NA POWITANIE – GRATIS

Superfood – 15 składników dla urody. Zdrowsza i młodsza skóra, mocniejsze włosy i paznokcie, lepsze samopoczucie. Porady i przydatna wiedza na 50 stronach, sprawdź już teraz! E-book otrzymasz GRATIS na powitanie po zapisie do newslettera.

Jak zrobić

Sos do sałatki

  • Majonez mieszam z sokiem z cytryny i doprawiam, w razie potrzeby, solą i pieprzem.

Mieszanie składników

  • Na talerzach układam liście sałaty.
  • Kilka listków mięty odkładam do dekoracji.
  • Pozostałe składniki mieszam z sosem w salaterce. Można odstawić je do lodówki na ok. 15 minut, co wpłynie na wydobycie pełni smaku sałatki.
  • Przekładam wymieszane składniki na liście sałaty i dekoruję świeżą miętą.

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Majonez domowy – przepis
  2. W lżejszej wersji połowę majonezu można zastąpić jogurtem naturalnym. W wersji najlżejszej cały majonez zastępuję jogurtem i zmniejszam o połowę ilość soku z cytryny.

Wartości odżywcze

Wielkość porcji: 275g | Kalorie: 463kcal (23%) | Węglowodany: 25g (8%) | Białko: 7g (14%) | Tłuszcze: 40g (62%) | Tłuszcze nasycone: 5g (31%) | Tłuszcze trans: 1g | Cholesterol: 9mg (3%) | Sód: 196mg (9%) | Potas: 419mg (12%) | Błonnik: 6g (25%) | Cukier: 16g (18%) | Witamina A: 385IU (8%) | Witamina B1: 1mg (67%) | Witamina B2: 1mg (59%) | Witamina B3: 1mg (5%) | Witamina B5: 1mg (10%) | Witamina B6: 1mg (50%) | Witamina B12: 1µg (17%) | Witamina C: 11mg (13%) | Witamina D: 1µg (7%) | Witamina E: 1mg (7%) | Witamina K: 48µg (46%) | Wapń: 62mg (6%) | Miedź: 1mg (50%) | Żelazo: 2mg (11%) | Mangan: 1mg (50%) | Magnez: 72mg (18%) | Fosfor: 161mg (16%) | Selen: 2µg (3%) | Cynk: 1mg (7%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Choć klasyczna receptura tego nie przewiduje, bardzo lubię posypać gotową sałatkę świeżą miętą. Odświeża smak całości i doskonale kontrastuje z pozostałymi składnikami.

Przepis na sałatkę Waldorf

Klasyczne składniki tj. jabłka, seler naciowy, winogrona, orzechy włoskie, sałata i majonez dały początek wielu modyfikacjom. Na świecie istnieje mnóstwo wersji. Różnią się kolorem winogron, bo tradycyjne, zielone, często zastępuje się ciemnymi. Te drugie z pewnością dodają przyjemnego dla oka kontrastu. Zwłaszcza gdy w składzie znajdą się czerwone jabłka ze skórką. Jednak jeśli wolicie jednolite barwy, zielone owoce będą dla Was lepszym wyborem. Z kolei sos majonezowy możecie nieco „odchudzić”, zastępując połowę majonezu naturalnym jogurtem. Polecam też wersję jogurtową, gdzie do smaku, oprócz soku z cytryny, dodacie jeszcze odrobinę miodu.

Przepis na sałatkę Waldorf

Sałatka Waldorf przepis

Jeśli macie ochotę na eksperymenty, spróbujcie zamienić sos majonezowy na jogurtowy. Polecam też zastąpienie sałaty szpinakiem lub jarmużem gniecionym w oliwie. Zamiast winogron możecie wykorzystać garść rodzynek. A może wymyślicie jakieś inne modyfikacje?

Sałatka Waldorf - przepis
Sałatka Waldorf – przepis

Ciekawa jestem, czy mój przepis na sałatkę Waldorf przypadnie Wam do gustu. Dajcie koniecznie znać w komentarzach i napiszcie, z którym sosem i jakimi składnikami ją zrobiliście!

Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Podoba Ci się przepis? Daj 5 gwiazdek :)




© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom