Jogurt naturalny domowy przepis | Dorota Kamińska

Jogurt naturalny domowy

Jogurt naturalny

Kiedyś trudno dostępny, dziś można kupić go w każdym sklepie, w którym stoi lodówka. Podbił serca Polaków jako alternatywa dla mleka w śniadaniowych posiłkach i niskokaloryczny, o małej zawartości tłuszczu, zamiennik kwaśnej śmietany. Jogurt naturalny, biały i gęsty, chociaż można też kupić taki o rzadszej konsystencji, do picia. Mało kto wie, jak łatwo można zrobić go samodzielnie, w domu, a ja dziś opowiem Wam o tym, dlaczego warto i co odróżnia jogurt naturalny domowy od tego, który znajdziecie w sklepie.

Zobacz też: Więcej poradników kulinarnych

Przenieśmy się jednak najpierw trochę dalej, na Bałkany. Grecja, Bułgaria – kto choć raz tam był, miał okazję zjeść pyszny tarator lub greckie tzatziki, a te ich gęste, kremowe jogurty z miodem tymiankowym i prażonymi orzechami lub pistacjami, które serwuje się jako deser, nie mają sobie równych.

Gęste, że aż łyżka w nich staje, delikatne, mało kwaśne – takie są greckie i bułgarskie jogurty. Sekretem ich przygotowania jest tłuste mleko i… czas, a tam płynie on znacznie wolniej. Mleko na jogurt odstawia się, w kamionkowym garnku, za okno. Ogrzewa je słońce i po kilku godzinach pyszny, gęsty jogurt naturalny jest gotowy, wystarczy jeszcze go schłodzić, żeby nabrał ostatecznej konsystencji. Ponieważ jest przygotowany z tłustego mleka i bardzo powoli nabierał ciepła, może się nawet na nim nie wytrącić serwatka.

W masowej produkcji nie ma czasu na kilkugodzinne leżakowanie. Mleko ogrzewa się w wyższej temperaturze, jogurt jest rzadszy, nieco kwaśniejszy i wytrąca się w nim serwatka, więc całość zagęszcza się dodatkowym mlekiem w proszku lub skrobią modyfikowaną (na szczęście fizycznie, a nie chemicznie :)), a jogurty najtańsze – żelatyną lub emulgatorami. Dlatego warto przy sklepowej półce spędzić chwilę i poczytać skład na etykietach, żeby móc wybrać naprawdę dobry jogurt.

W domu mam zawsze zapas jogurtu. Przygotowuję 1-litrową lub półlitrową porcję, z której, od razu po schłodzeniu, odkładam 3 łyżki, zamykając je w małym pojemniczku. Spokojnie czekają, aż zapas się skończy i trzeba będzie przygotować kolejną porcję.

Podczas następnych zakupów kupcie trochę więcej mleka – może być UHT, homogenizowane lub pasteryzowane z lodówki. Polecam Wam przekonać się, jak łatwo i bez wysiłku przygotowuje się bogaty w wapń, białko i witaminy jogurt naturalny domowy, świetny dodatek do wszelkich płatków, kasz, ryżu, dań mięsnych, warzywnych i sosów do sałatek, składnik deserów, ciast oraz naleśników, racuchów i placuszków. To nie tylko produkt dla dzieci, które potrzebują wapnia i białka do wzrostu i budowy kości i mięśni. To także najprostsza metoda dla nas, dorosłych, do dbania o stan naszego układu kostnego, mięśniowego, zdrowe zęby i zapobiegania osteoporozie.

Oprócz mleka potrzebne są 2-3 łyżki jogurtu naturalnego na start. Potem, do dalszej produkcji, wykorzystuję swój własny, domowy. Od razu odkładam odpowiednią porcję „na zaś” do małej miseczki, jak tylko mam gotowy cały, 1-litrowy garnek.

Jogurt naturalny

Jogurt naturalny domowy

Przepis na jogurt naturalny domowy do przygotowania z mleka i kilku łyżek jogurtu, dzięki którym można zaszczepić kultury bakterii jogurtowych.
5 od 1 osoby
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Europejska
Przepis na: jogurt naturalny domowy

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 l mleka 3,2%
  • 2-3 łyżki jogurtu naturalnego (do zaszczepienia kultur bakterii)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Znam dwie opcje przygotowania jogurtu, polecam tę drugą :).
  • Opcja 1. Mieszam jogurt z mlekiem w garnku i podgrzewam całość na najmniejszym palniku o najniższej mocy, do uzyskania temperatury 40 st. C (warto skorzystać z termometra kucharskiego; mleko powinno być ciepłe, ale nie za mocno - takie, że z łatwością można przyłożyć do ust zagrzaną w nim łyżkę).Opcja 2. Wstawiam garnek z zimną mieszanką jogurtu i mleka do piekarnika nagrzanego do 35 st. C na 1 godzinę.
  • Opcja 1. Przykrywam garnek, owijam kocem lub ręcznikiem i odkładam pod kołdrę na ok. 4 godziny.
    Opcja 2. Jak wyżej lub, jeśli piekarnik ma szczelne drzwiczki, zmniejszam temperaturę do 30 st. C i zostawiam włączony jeszcze na 30 minut, następnie wyłączam i zostawiam garnek w środku jeszcze na 2,5 godziny.
  • Odstawiam jogurt do schłodzenia w lodówce, w razie potrzeby odcedzam wytrąconą na powierzchni serwatkę (jest bardzo zdrowa i najlepiej ją wypić).

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Aby zagęścić jogurt, można odcedzić go na durszlaku wyłożonym papierowym ręcznikiem, dokładnie tak samo jak podczas przygotowywania kremu jogurtowego do tortów, deserów i ciast.
Masz Instagram?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Jogurt grecki
Jogurt grecki
Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

2 komentarze
  1. Dzień dobry Doroto, mam pytanie dotyczące jogurtu do mieszanki, jaki wybrać najlepiej, czy jest to obojętne jaki użyję. Raz zrobiłam jogurt z mleka „prosto od krowy” wg przepisu znalezionego w sieci i chyba coś nie do końca wyszło, bo konsystencja wyszła „glutowata”. Mam nadzieję, że teraz wyjdzie lepiej 🙂
    Pozdrawiam,
    Aneta

    1. Dzień dobry Aneto! Najlepszy będzie jogurt naturalny, który w składzie ma tylko mleko i kultury bakterii. Możesz też wykorzystać taki, który jest dodatkowo zagęszczony białkami mleka czy mlekiem w proszku. Te ze skrobią modyfikowaną też mogą być wykorzystane jako starter. Moje jogurty z mleka pasteryzowanego też czasem wychodzą glutowate, jak nie dopilnuję odpowiednio długiego czasu ich ocieplania :). Wykorzystuję je wtedy jako składnik koktajli lub ponownie ogrzewam i czekam, aż nabiorą właściwej konsystencji.

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)