Sos holenderski przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Sos holenderski
Sos holenderski

Pyszny sos bez mleka i glutenu, świetna alternatywa dla sosu beszamelowego i doskonały dodatek do gotowanych lub grillowanych warzyw, sałatek czy mięs to sos holenderski. Do jego przygotowania potrzeba kilku prostych składników, a dysponując mikserem ręcznym, z łatwością unikniemy grudek i uzyskamy gęsty, kremowy sos.

Zobacz też: Więcej pomysłów na sosy

Nazwa „sos holenderski” sugeruje jednoznacznie pochodzenie tego pysznego dodatku z Holandii, gdzie prawdopodobnie powstał po raz pierwszy w XVI wieku. Jest to jeden z podstawowych sosów kuchni… francuskiej i za sprawą różnorodnych dodatków można przygotować z niego inne, smaczne sosy. Do Francji prawdopodobnie został sprowadzony przez Hugenotów. Niektóre źródła podają z kolei, że sos holenderski jest dziełem francuskich kucharzy, a nazwę nadano mu z okazji wizyty holenderskiego króla na Wersalu.

Najbardziej znane połączenie pysznych, kremowych żółtek z masłem oraz warzyw to szparagi z sosem holenderskim. Sos holenderski jest też kluczowym składnikiem jajek Benedykta oraz bazą do przygotowania innych sosów, np. sosu bearneńskiego.

Zobacz też
Ser do naleśników

Sos holenderski

Sos holenderski

Najlepszy sos holenderski z żółtek i masła oraz soku z cytryny. To pyszny sos holenderski do szparagów, a także jako dodatek do mięs czy gotowanych warzyw, np. brokułów.
5 od 1 osoby
Przygotowanie: 5 min
Gotowanie: 10 min
Razem: 15 min
Kategoria: Dodatek do obiadu, Sos
Kuchnia: Holenderska
Przepis na: sos holenderski
Liczba porcji: 2 porcje
Kalorie: 481kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 4 żółtka
  • 100 g masła (½ kostki; stopione)
  • ½ cytryny (tylko wyciśnięty sok)
  • sól, biały pieprz

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Żółtka ucieramy (najlepiej za pomocą miksera, w metalowym naczyniu, nad parą) niemal do białości.
  • Do utartych żółtek dodajemy stopniowo stopione masło, cały czas ucierając.
  • Do sosu dodajemy sok z cytryny, sól i pieprz i ucieramy aż do połączenia wszystkich składników. Sos holenderski najlepiej zaserwować na ciepło.

Przydatne przepisy i poradniki

Wartości odżywcze

Serving: 1porcja | Kalorie: 481kcal (24%) | Carbohydrates: 3g (1%) | Białko: 6g (12%) | Fat: 50g (77%) | Tłuszcze nasycone: 29g (181%) | Cholesterol: 498mg (166%) | Sód: 413mg (18%) | Potas: 73mg (2%) | Witamina A: 1770IU (35%) | Witamina C: 13.3mg (16%) | Wapń: 65mg (7%) | Żelazo: 1.1mg (6%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

 

Sos holenderski
Sos holenderski
Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2020 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom