Sos holenderski przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Sos holenderski
Sos holenderski

Pyszny sos bez mleka i glutenu, świetna alternatywa dla sosu beszamelowego i doskonały dodatek do gotowanych lub grillowanych warzyw, sałatek czy mięs to sos holenderski. Do jego przygotowania potrzeba kilku prostych składników, a dysponując mikserem ręcznym, z łatwością unikniemy grudek i uzyskamy gęsty, kremowy sos.

Zobacz też: Więcej pomysłów na sosy

Nazwa „sos holenderski” sugeruje jednoznacznie pochodzenie tego pysznego dodatku z Holandii, gdzie prawdopodobnie powstał po raz pierwszy w XVI wieku. Jest to jeden z podstawowych sosów kuchni… francuskiej i za sprawą różnorodnych dodatków można przygotować z niego inne, smaczne sosy. Do Francji prawdopodobnie został sprowadzony przez Hugenotów. Niektóre źródła podają z kolei, że sos holenderski jest dziełem francuskich kucharzy, a nazwę nadano mu z okazji wizyty holenderskiego króla na Wersalu.

Najbardziej znane połączenie pysznych, kremowych żółtek z masłem oraz warzyw to szparagi z sosem holenderskim. Sos holenderski jest też kluczowym składnikiem jajek Benedykta oraz bazą do przygotowania innych sosów, np. sosu bearneńskiego.

Zobacz też
Śledzie w śmietanie

Sos holenderski

Sos holenderski

Najlepszy sos holenderski z żółtek i masła oraz soku z cytryny. To pyszny sos holenderski do szparagów, a także jako dodatek do mięs czy gotowanych warzyw, np. brokułów.
5 od 1 osoby
Przygotowanie: 5 min
Gotowanie: 10 min
Razem: 15 min
Kategoria: Dodatek do obiadu, Sos
Kuchnia: Holenderska
Przepis na: sos holenderski
Liczba porcji: 2 porcje
Kalorie: 481kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 4 żółtka
  • 100 g masła (½ kostki; stopione)
  • ½ cytryny (tylko wyciśnięty sok)
  • sól, biały pieprz

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Żółtka ucieramy (najlepiej za pomocą miksera, w metalowym naczyniu, nad parą) niemal do białości.
  • Do utartych żółtek dodajemy stopniowo stopione masło, cały czas ucierając.
  • Do sosu dodajemy sok z cytryny, sól i pieprz i ucieramy aż do połączenia wszystkich składników. Sos holenderski najlepiej zaserwować na ciepło.

Przydatne przepisy i poradniki

Wartości odżywcze

Serving: 1porcja | Kalorie: 481kcal (24%) | Carbohydrates: 3g (1%) | Białko: 6g (12%) | Fat: 50g (77%) | Tłuszcze nasycone: 29g (181%) | Cholesterol: 498mg (166%) | Sód: 413mg (18%) | Potas: 73mg (2%) | Witamina A: 1770IU (35%) | Witamina C: 13.3mg (16%) | Wapń: 65mg (7%) | Żelazo: 1.1mg (6%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

 

Sos holenderski
Sos holenderski
Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom