Kanapka idealna

5/5 (1)

Apetyczna, kolorowa, chrupiąca kanapka idealna. Kolosalna różnica pomiędzy chrupką strukturą pieczywa oraz odpowiednio dobraną kompozycją smaków, kolorów i konsystencji dodatków a niskiej jakości bułką czy chlebem, przełożonymi w pośpiechu przypadkowymi składnikami. Podana na ciepło lub bez podgrzewania, może stanowić główny, perfekcyjny posiłek w ciągu całego dnia.

Kanapki w Polsce to jedno z najpopularniejszych pierwszych i drugich śniadań, choć obecne pokolenie 20-25-latków jest już przyzwyczajone do płatków śniadaniowych, masła orzechowego lub masła czekoladowego oraz słodkich naleśników czy nawet… gofrów. Starsi zapewne wciąż pamiętają czasy szkolne, kiedy na długiej przerwie rozpakowywało się otłuszczony papier śniadaniowy, w który zawinięte były kanapki: z białym serem lub twarożkiem kanapkowym, pomidorem, czasami wędliną, wówczas szczególnym rarytasem, po który nasze mamy długo stały w sklepowych kolejkach.

Dziś kanapka idealna to małe, kulinarne dzieło sztuki. Przy pomocy odpowiedniego pieczywa i zestawu dodatków można połączyć w jedną całość ulubione smaki, a do jej przygotowania wykorzystać mnóstwo smacznych składników.

Kanapka idealna i jej składniki – film wideo

Obejrzyj bezpośrednio na moim kanale na YouTube
Pieczywo
Pieczywo
Pieczywo – podstawowy składnik udanych kanapek

Najlepsze, bo najzdrowsze, jest pieczywo razowe, pełnoziarniste, ale trudno odmówić sobie przygotowania klasycznej, włoskiej kanapki na bułce typu ciabatta lub pysznej, francuskiej kanapki z serem camembert na tradycyjnej bagietce. Dobrej jakości pieczywo jest chrupkie, upieczone bez dodatku polepszaczy, świetnie smakuje i z łatwością utrzyma „w ryzach” pozostałe składniki kanapki.


Masło i inne podkłady
Masło
Masło – izoluje pieczywo przed wilgocią i dodaje poślizgu

Klasyczne masło o zawartości min. 82% tłuszczu pochodzącego ze śmietany, bez dodatku tłuszczu roślinnego lub wegetariańskie i wegańskie odpowiedniki zapewnią chrupkiemu pieczywu odrobinę poślizgu i utworzą dodatkową, ochronną warstwę zapobiegającą dostaniu się wilgoci do chleba czy bułki. Do kanapek świetnie nadają się też masła smakowe: masło czosnkowe, masło pomidorowe, masło orzechowe, masło kokosowe, a nawet… masło czekoladowe, jeśli przygotowujemy kanapkę na słodko.


Sałata i inna zielenina
Szpinak
Kolorowe listki sałat dodadzą kanapce apetycznego wyglądu

Krucha sałata, listki szpinaku lub botwinki czy jarmuż, dodadzą kanapce świeżości, apetycznego wyglądu i uzupełnią smak pozostałych składników, chociaż niektóre sałaty, np. zielona cykoria lub radicchio, ze względu na gorzkawy smak, powinny być głównym elementem smakowym kanapki, uzupełnianym innymi, łagodniejszymi dodatkami.


Owoce i warzywa
Owoce
Do kanapek, poza warzywami, można też dodawać niektóre owoce

Zdrowe, pełne witamin i innych, korzystnych dla zdrowia składników odżywczych. Smaczne, kolorowe, o pięknych kształtach. Miękkie lub chrupiące, świetnie podkreślają smak serów czy mięs. „Kanapkowe” owoce to gruszki, winogrona, awokado, jabłka czy miąższ granatu lub te sezonowe: truskawki, maliny, jagody i borówka amerykańska. W przypadku warzyw – do kanapek pasują niemal wszystkie!


Mięso, ryby, wędliny
Wędliny
Wędliny – jeden z głównych elementów smakowych kanapki

Jeden z głównych, wiodących składników smakowych kanapki. Surowe mięso można ugrillować, podobnie jak świeżą rybę lub wykorzystać je w wersji wędzonej. Podstawowy składnik idealnej kanapki to także dobra wędlina wysokiej jakości: przygotowana samodzielnie, domowa lub ze sklepu, wyprodukowana według domowych receptur lub w możliwie najbardziej zbliżony sposób. Do kanapek świetnie nadaje się kurczak lub indyk, łosoś, tuńczyk oraz boczek, polędwica, schab, szynka czy pasztet, który można rozsmarować na kanapce jako podkład lub pokroić w plastry i przełożyć razem z innymi składnikami.


Sery
Sery
Sery – składnik przewodni lub podkreślenie smaku wędlin

Bogactwo smaków i aromatów, od łagodnych, młodych do tych o najmocniejszym zapachu, pleśniowych, długo dojrzewających. Doskonałe zastępstwo dla mięsa w kanapkach wegetariańskich lub świetne połączenie z rybami czy wędlinami w kanapkach serwowanych na ciepło, gdzie stopiony ser rozpływa się po mięsie i warzywach oraz pieczywie.


Kiełki
Kiełki
Kiełki – zdrowy, dekoracyjny dodatek

Zastrzyk zdrowia w małym kiełku czyli dobro natury zamknięte w kiełkujących nasionach słonecznika, brokuła, rzodkiewki czy lucerny. Delikatnie chrupiące, białe, zielone, różowe lub wielokolorowe, kiełki wzbogacają wartość odżywczą kanapki oraz pięknie ją dekorują.


Sosy
sosy
Sosy – proste dodatki uzupełniające smak wszystkich składników

Do kanapek bardzo dobrze pasuje sos winegret, ale smak składników można też podkreślić majonezem, musztardą, keczupem, octem gruszkowym, śliwkowym lub o innym smaku, balsamico, ostrym sosem chili lub jogurtem naturalnym, choć to tylko część z wielu możliwości doprawienia składników kanapki.


Chrupiące bakalie
Bakalie do kanapek
Bakalie – chrupiący element w kanapce

Prażone orzechy, pestki z dyni, ziarna słonecznika to tylko niektóre bakalie, które urozmaicą smak i konsystencję zawartości całej kanapki.


Drobne dodatki
Drobne dodatki do kanapek
Drobne dodatki do kanapek

Ogórki kiszone, jajka na twardo pokrojone w plasterki, oliwki, marynowana papryka lub grzyby czy kapary to jedne z wielu dodatków, które znamy z domowych imprez, a które świetnie sprawdzają się również jako składnik kanapek.


 

Kanapka idealna – 7 trików przygotowania

1. Ciężkie składniki = grubsze dno

Im bardziej złożone i cięższe składniki, tym grubsze powinno być dno kanapki, dzięki czemu całość nie rozpadnie się po podniesieniu z talerza. W razie potrzeby, ze środka spodu kanapki można wydłubać część okruchów, tworząc zagłębienie – dodatkowe miejsce na składniki


2. Chleb z tostera lub przypieczone kromki

Wykorzystując do przygotowania kanapki chleb, można tostować go na sucho lub z dodatkiem niewielkiej ilości oliwy czy masła w tosterze, ale najlepiej przypiec środki górnej i dolnej części chleba czy bułki na patelni grillowej, ruszcie grilla czy kratce piekarnika. Pieczywo nabierze chrupkości i odporności na wilgoć, jaka może się do niego dostać z sosów czy soku wypływającego ze znajdujących się w kanapce warzyw czy owoców.


3. Ser na samym dole

Jeśli kanapka zawiera ser, należy go ułożyć jak najbliżej dolnej warstwy pieczywa. Stworzy w ten sposób barierę zapobiegającą przedostaniu się wilgoci do spodu kanapki. Jeśli nie planujemy sera w składzie, na spód warto położyć inny składnik o jednolitej, odpornej na oddawanie wilgoci konsystencji (np. wędlina, krucha sałata).


4. Ser i mięso obok siebie

Jeśli planujemy podanie kanapki na ciepło, a w składzie znajduje się ser oraz mięso, należy je ułożyć obok siebie. Roztopiony ser doskonale podkreśli smak podgrzanej wędliny, ryby czy grillowanego mięsa w kanapce.


5. Sałata wymieszana z sosem przed dodaniem do kanapki

Sałatę lub inne, zielone liście, które planujemy dodać do kanapki, warto doprawić sosem jeszcze w misce, dzięki czemu uda się go równomiernie rozprowadzić po wszystkich listkach.


6. Składniki miękkie na przemian z twardymi

Układanie naprzemiennie twardszych i bardziej miękkich składników zapewni ich idealną konsystencję. Kanapkę będzie łatwo ugryźć, a twarde elementy dodadzą jej przyjemnej chrupkości.


7. Smaki kontrastujące lub podobne do siebie

Delikatne i łagodne składniki można łączyć na zasadzie podobieństwa lub kontrastując je z tymi o mocniejszym, bardziej charakterystycznym smaku. Można komponować składniki słodko-kwaśne lub łagodno-ostre, unikając dodawania do jednej kanapki kilku wyjątkowo silnych smaków naraz.


Ciekawa jestem jakie połączenia smaków w kanapkach lubicie najbardziej. Podzielcie się swoimi ulubionymi przepisami na kanapki w komentarzach! logo-henryk-kania Film i artykuł powstały we współpracy z marką Henryk Kania, a zaprezentowane wędliny pochodzą z najnowszej linii „Domowa kuchnia”.

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)