Kac - jak zapobiegać i najlepszy sposób na kaca | Dorota Kamińska

Kac – jak zapobiegać i sposób na kaca, kiedy już nas dopadnie

5/5 (2)

31 grudnia, wieczór. Alkohol pije cały świat. Śmiech, zabawa, śpiew i tańce. Za 12 godzin cały świat zamarzy o ciszy, słysząc tupot białych mew, bo 1 stycznia rano, a nawet w okolicach południa, nawet kot za głośno potrafi się patrzeć. Kac, uporczywa dolegliwość dnia następnego. A przecież można mu zaradzić! Na szczęście po nocy alkoholowego zapomnienia jest sposób na kaca. Niejeden :).

Zobacz też: Najlepsze przepisy na drinki 😉

Jak powstaje kac?

Efekt wypicia zbyt dużej ilości alkoholu i syndrom dnia następnego to w rzeczywistości zatrucie alkoholowe, którego intensywność zależy od tego, co i w jakich ilościach zostało wypite, czym było popijane i co męczona przez kaca osoba jadła.

Naukowcy nie są zgodni, a wyniki badań sugerują różne przyczyny i procesy, w wyniku których powstaje kac.

Aldehyd octowy – potencjalny winowajca nr 1

Kiedy wypijamy alkoholowy napój, organizm rozpoczyna trawienie i rozkład zawartego w nim etanolu, który jest jego głównym składnikiem. Następuje szereg reakcji chemicznych, ale w pierwszej kolejności powstaje aldehyd octowy, prawdopodobnie odpowiedzialny za złe samopoczucie po wypiciu zbyt dużej ilości alkoholu. W kolejnym etapie aldehyd jest przekształcony w kwas octowy, który groźny nie jest i po niedługim czasie kac mija.

Metanol – potencjalny winowajca nr 2

Metanol, inaczej alkohol metylowy, jest szkodliwy dla zdrowia, a spożycie dawki 50 g w czystej postaci powoduje śmierć. Nie każdy wie, że, oprócz etanolu, w skład popularnych napojów alkoholowych również wchodzi metanol i część naukowców sugeruje, że to właśnie on zatruwa organizm i powoduje kaca.

Najwięcej metanolu zawierają: burbon, koniak, tanie czerwone wino, rum, dobrej jakości czerwone wino, whisky, białe wino, gin, wódka. Okazuje się, że najmniej metanolu jest w czystym spirytusie.

Odwodnienie

Alkohol odwadnia organizm, stąd, między innymi, poranny ból głowy i suchość w ustach.

Kac – zapobieganie, zanim powstanie

Zachowaj umiar i nie mieszaj!

Najprościej nie pić lub pić z umiarem. Zaplanować sobie ilość, po której wiemy, że nic nam nie będzie. Uwzględnić stopień zmęczenia. Nie palić, bo nikotyna potęguje działanie alkoholu. I nie mieszać trunków. Pić alkohole, które zawierają najmniej metanolu.

Pijesz? Jedz!

Nie wolno pić trunków na pusty żołądek. Co prawda wchłanianie alkoholu utrudnia tłuszcz, ale przy okazji jest też ciężkostrawny, dlatego najlepiej zjadać dobrze zbilansowane, lekkostrawne posiłki: kolację z pieczonego mięsa lub ryby, gotowanych lub pieczonych warzyw oraz kaszy lub ryżu. Jeśli jeść dużo i tłusto, to tylko na weselu, gdzie po piciu i jedzeniu wytańczymy i kalorie, i alkohol :).

Papryka, ogórek, zawiesiste i tłuste sosy, głęboko smażone ryby lub mięsa, potrawy w panierkach, grzyby, tłuste sałatki z majonezem, orzechy, chipsy – są ciężkostrawne i jeśli mamy słaby żołądek, warto z nich zrezygnować na rzecz lżejszych potraw.

Pijesz? Popijaj!

Zamiast słodkich soków i kolorowych napojów, które wcale nie nawadniają, do popijania najlepiej wybrać czystą wodę. Warto pić ją zamiast niektórych kolejek, to naprawdę dobra i sprawdzona metoda :). Po zakrapianej imprezie, najlepiej do 30 minut przed snem, wypić, powoli, 1-2 szklanki wody.

Najlepszy sposób na kaca

Jednej i uniwersalnej metody nie ma, ale warto pamiętać o kilku ważnych sprawach:

Odwodnienie

Pierwsze, co trzeba zrobić po przebudzeniu to wypicie 1 szklanki wody. Drugą należy wypić po wyjściu z toalety.

Energia

Jeśli boli głowa, ale z żołądkiem wszystko w porządku, można zjeść normalne śniadanie, które będzie składać się z węglowodanów, białka i tłuszczu. Kanapka z serem, jajecznica, naleśniki z serem. Dobrze sprawdzi się też owsiankajogurt lub kefir. I zielona herbata posłodzona miodem lub sok z pomarańczy do popicia. Solidna dawka naturalnej witaminy C lub zawarte w zielonej herbacie przeciwutleniacze oraz poranna porcja węglowodanów i białka rozruszają nasze zmęczone po piciu alkoholu ciało.

Kiedy rano pojawiają się nudności i boli brzuch, najlepiej sprawdzi się lekkostrawna dieta. Jeśli jajko, to ugotowane na miękko lub twardo, jajko na chmurce, ale nie smażone. Jeśli owsianka, to z chudym jogurtem. Pieczywo jasne bez skórki lub sucharki. Chudy twarożek. Kleik ryżowy. Nic ciężkiego i tłustego, nic smażonego.

Jeśli absolutnie nic nie chce przejść przez usta, dobrze wypić wodę z miodem, a najszybciej, w sytuacji kryzysowej, można uratować się glukozą, która przedostanie się do krwi już w trakcie ssania i nie wymaga trawienia. W formie sproszkowanej lub w cukierkach glukozę można kupić w aptece. Ważne, żeby organizm dostał węglowodany na start.

Między bajki odłóżcie surowe jajka, same lub zmieszane z czymkolwiek, bo ludzki organizm nie trawi surowego białka. Ostrygi zostawcie na elegancką kolację. Kiedy żołądek prosi o litość, jedzenie na kacu ma być delikatne i łatwo przyswajalne.

Klin

Tak, to skuteczna metoda, ale nie stosujcie jej na pusty żołądek. Żeby odtruć  się z metanolu, można zastosować metodę na klin. Niewielka ilość alkoholu sprawi, że organizm zacznie metabolizować podany mu etanol, co spowolni rozkładanie metanolu i złagodzi objawy kaca.

Wątroba na kacu

Udręczona przez alkohol wątroba wymaga regeneracji, dlatego nie warto ani przed imprezą, ani po, traktować jej dodatkowo środkami farmaceutycznymi, które tylko ją obciążą. Nawet rano, na kacu, nie powinno się zażywać leków, również tych na ból głowy, bo we krwi nadal krąży alkohol.

Sylimarol pomoże wątrobie wrócić do formy. A jeszcze lepiej wypić napar z ostropestu plamistego lub dodać 1 łyżeczkę do gorącej owsianki.

A może macie swoje własne, sprawdzone sposoby na kaca? Co stawia Was na nogi po nocy suto zakrapianej alkoholem, kiedy rano boli głowa, w ustach kapeć, a żołądek odmawia współpracy?

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

1 komentarz
  1. Jak człowiek wie skąd się bierze kac, to można go pokonać. U mnie działa jajecznica i herbata z cytryna oraz miodem. Przed snem też coś do picia. Może być herbata ale tez gorąca.
    Bardzo dobry wpis. Naukowy i życiowy.

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)