fbpx
Czytasz właśnie
Kefir kokosowy

Kefir kokosowy

Kefir kokosowy

Można przygotować kefir kokosowy na grzybku kefirowym, sprawdziłam to! Uzyskałam doskonały napój kefirowy bez mleka. Gdyby nie fakt, że mój grzybek wcześniej rozmnażałam w zwykłym mleku krowim, mogłabym powiedzieć, że jest to wegański kefir kokosowy. Ma doskonały smak, a najlepszy jest oczywiście na bazie tłustego mleka kokosowego, bez konserwantów i innych niepotrzebnych dodatków.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na mleko roślinne

Kefir kokosowy

Kefir kokosowy

Jak zrobić kefir kokosowy na grzybku kefirowym - przepis krok po kroku. Mleko kokosowe i ziarna kefirowe odstawione do fermentacji oraz porady jak najlepiej to wszystko przygotować.
5 z 1 głos
Przygotowanie: 5 min
Fermentacja: 3 dni
Razem: 3 dni 5 min
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Europejska
Przepis na: kefir kokosowy
Liczba porcji: 500 ml
Kalorie: 198kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 500 ml mleka kokosowego (naturalne, bez zagęstników i konserwantów oraz innych dodatków)
  • 1 łyżka ziaren kefirowych (grzybka)
  • 1 łyżeczka cukru białego lub kokosowego (opcjonalnie; mleko krowie zawiera laktozę, dzięki której następuje fermentacja; w mleku kokosowym można wspomóc się dodatkiem cukru, żeby fermentacja zachodziła szybciej, a grzybek łatwiej się namnażał)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Dołącz do ponad 15 tysięcy osób zapisanych do newslettera! Wysyłam tylko 2-4 wiadomości w miesiącu. Skorzystaj z podpowiedzi, co warto ugotować z aktualnie dostępnych w sklepach, sezonowych składników. Dowiesz się, co u mnie, jakie ciekawe rzeczy polecam i otrzymasz garść kulinarnych (i nie tylko) inspiracji.

E-BOOK NA POWITANIE - GRATIS

Jak zrobić

  • Ziarna grzybka bardzo dokładnie opłukuję na plastikowym sitku pod zimną wodą.
  • Wkładam ziarna do butelki z mlekiem i cukrem.
    Można włożyć ziarna bezpośrednio do mleka, ale potem cały gotowy kefir trzeba będzie powoli przelać przez sitko, żeby go odcedzić.
    Można włożyć ziarna do mleka na sitku lub zawinięte w wyjałowioną gazę, żeby były całkowicie zanurzone w mleku. Wtedy będzie potrzebna miseczka lub wąskie, ale wysokie naczynie.
    Butelkę trzeba zakręcić, ale nie może być zakręcona szczelnie. W czasie fermentacji wytwarzają się gazy, które muszą mieć swobodne ujście z butelki.
    Miseczkę można przykryć pokrywką.
  • Zostawiam naczynie z kefirem w ciepłym, ale nie gorącym miejscu. Z dala od przeciągów, z dala od bezpośredniego nasłonecznienia. Kilka razy dziennie delikatnie wstrząsam naczyniem, żeby wymieszać i odgazować fermentujące mleko.
  • Po 24 godzinach kefir jest gotowy, jednak najlepszych właściwości nabierze po 3 dobach od wymieszania ziaren z mlekiem.
  • Z gotowego kefiru odcedzam ziarna. Przepłukuję w zimnej wodzie na sitku i rozpoczynam produkcję kolejnego kefiru lub zalewam niewielką ilością mleka kokosowego i odstawiam do lodówki, gdzie może w takiej formie stać do 7 dni. Po tym czasie należy go wykorzystać do produkcji kefiru lub znów dokładnie wypłukać i zalać świeżym mlekiem w celu dalszego przechowywania w lodówce.

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Grzybek nie może mieć kontaktu z metalem (w tym np. z wewnętrzną warstwą kartonu na mleko). Polecam stosować czyste, szklane i plastikowe naczynia oraz łyżeczki. Drewno co prawda nie niszczy grzybka, ale tutaj łatwiej o wpuszczenie do kefiru obcych bakterii, co może niekorzystnie wpłynąć na kefirowy szczep.
  2. Można zamrozić grzybek dokładnie wypłukany z mleka. Po rozmrożeniu znów będzie nadawać się do robienia kefiru.
  3. Z biegiem czasu grzybek będzie się namnażać, więc na bieżąco warto go rozdawać innym lub mrozić jego zapas, na wypadek gdyby z jakiegoś powodu aktualnie używany stracił swoje właściwości lub uległ zniszczeniu.
  4. Gotowy kefir można przechowywać w lodówce do 3 dni.

Wartości odżywcze

Wielkość porcji: 100g | Kalorie: 198kcal (10%) | Węglowodany: 3g (1%) | Białko: 2g (4%) | Tłuszcze: 21g (32%) | Tłuszcze nasycone: 18g (113%) | Sód: 13mg (1%) | Potas: 220mg (6%) | Witamina C: 1mg (1%) | Wapń: 18mg (2%) | Żelazo: 3.3mg (18%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!
Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Podoba Ci się przepis? Daj 5 gwiazdek :)




© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom