Pieczona marchewka przepis | Dorota Kamińska

Pieczona marchewka

Pieczona marchewka

Pieczona marchewka to świetny dodatek do obiadu lub kolacji, a także przekąska fit serwowana na ciepło. Można przygotować jej dużo, na kilku blaszkach, żeby maksymalnie wykorzystać duży piekarnik. Albo przyrządzić razem z innymi pieczonymi warzywami. Świetnie smakuje zarówno z dodatkiem ziół, jak i korzennych przypraw.

5 od 1 osoby
Pieczona marchewka
Pieczona marchewka
Przygotowanie
5 min
Czas gotowania
40 min
Całkowity czas
45 min
 

Pieczona marchewka z piekarnika to prosty sposób na szybki dodatek do obiadu lub wegetariańska/wegańska przekąska na ciepło. Przygotowana na kilka różnych sposobów: z ziołami i czosnkiem lub korzennymi przyprawami oraz imbirem.

Danie: Dodatek do obiadu
Kuchnia: Polska
Przepis na: pieczona marchewka
Liczba kalorii: 115 kcal
Autorka: Dorota Kamińska
Liczba porcji: 4
☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.
Składniki
  • 800 g marchewek (obrane, pokrojone na plaseterki lub w prostokątne kawałki o grubości ok. 5 mm)
  • sól
  • oliwa (jeśli nie przygotowujemy wersji wegańskiej, można też wykorzystać kawałki klarowanego masła i obłożyć nimi ziemniaki na czas pieczenia)
  • sok z cytryny lub limonki, albo ocet winny (opcjonalnie)
  • pieprz (opcjonalnie)
  • ser żółty lub feta (opcjonalnie; np. parmezan, starty na tarce o drobnych oczkach; feta pokruszona; w wersji wegańskiej pomijamy)
Dodatki: zioła z czosnkiem lub przyprawy korzenne z imbirem (do wyboru)
  • suszony rozmaryn lub tymianek (opcjonalnie; można też wykorzystać miętę lub szałwię, albo mieszankę ziół prowansalskich)
  • 3 ząbki czosnku (opcjonalnie)
  • mieszanka curry lub garam masala, albo cynamon (opcjonalnie)
  • 3 łyżeczki świeżego imbiru (opcjonalnie; starty na tarce o drobnych oczkach; można zastąpić skórką z wyszorowanej, wyparzonej cytryny)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



Lubisz przepisy Doroty?

Kup TERAZ książkę w moim sklepie 20% TANIEJ.

Superfood po polsku - okładka

Chcesz dowiedzieć się więcej? „Superfood po polsku” to książka, w której pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze polskimi superskładnikami, które kupisz na bazarze i w osiedlowym sklepie :).

Możesz obejrzeć jak wygląda w środku, a do kupienia jest WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym - nie znajdziesz jej w księgarniach stacjonarnych!


Moje porady

Pieczoną marchewkę można zaserwować z dodatkiem kefiru lub jogurtu naturalnego postawionego w osobnej miseczce, do polania lub maczania.

Pieczona marchewka - Jak zrobić
  1. Marchewkę wsypuję do miski i delikatnie spryskuję oliwą oraz sokiem/octem. Posypuję solą i pieprzem. Dodaję czosnek lub imbir/skórkę z cytryny.

  2. Potrząsam delikatnie miską, żeby równomiernie rozprowadzić dodatki po wszystkich kawałkach marchewki.

  3. Przekładam marchew na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia.

  4. Posypuję ziołami lub korzennymi przyprawami.

  5. Wstawiam naczynie do rozgrzanego wcześniej do 200 °C piekarnika z włączonym termoobiegiem (można dołożyć marchewkę na dolną półkę np. pod piekące się na środku mięso czy rybę i dopiero na koniec zapiec wierzch). Piekę przez 30-40 minut, do lekkiego zrumienienia.

  6. Wyjmuję z piekarnika (można też posypać teraz startym żółtym serem, np. parmezanem lub pokruszoną fetą i serwuję po kilku minutach, kiedy kawałki marchewki nie będą już tak mocno gorące.

Wartości odżywcze
Pieczona marchewka
Wielkość porcji (200 g (marchewki z oliwą i przyprawami, bez pozostałych składników))
Liczba kalorii 115 kcal Kalorie z tłuszczów 27 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 3g 5%
Sód 157mg 7%
Potas 640mg 18%
Węglowodany ogółem 19g 6%
Błonnik 5g 20%
Cukry 9g
Białko 1g 2%
Witamina A 668.2%
Witamina C 16.3%
Wapń 6.6%
Żelazo 3.3%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.

Masz Instagram?

Dodaj mnie do obserwowanych @dorotakaminska i zrób zdjęcie potrawy, tagując #dorotakaminska.

Lubisz Youtube?

Zasubskrybuj mój kanał!

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)