Jak ugotować komosę ryżową - gotowana quinoa przepis | Dorota Kamińska

Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową - gotowana quinoa

Krzyk kulinarnej mody ostatnich paru lat i zaskakuje informacja, że najczęściej jadają ją fani zdrowego żywienia oraz osoby poszukujące nowych smaków. W krajach, gdzie uprawiano ją od tysięcy lat, na stołach pojawia się dziś rzadko. Szkoda, bo jest bogata w pełnowartościowe białko, błonnik i minerały. Jak ugotować komosę ryżową – pokażę Wam dzisiaj prosty sposób, dzięki któremu gotowana quinoa będzie sypka i smaczna, bez cienia goryczki.

Zobacz też: Więcej poradników ABC gotowania

Choć najczęściej w sprzedaży można spotkać tę w białym kolorze, komosa, znana też pod nazwą quinoa (czyt. kwinoa), występuje w trzech barwach i, mając możliwość, warto spróbować również tej czerwonej i czarnej lub kupić kolorową mieszankę trzykolorową, tzw. komosę ryżową tęczową.

Komosa ryżowa czerwona, biała i czarna
Komosa ryżowa czerwona, biała i czarna

Po ugotowaniu można wykorzystać ją na ciepło lub zimno oraz słodko lub wytrawnie: jest uniwersalna, o łagodnym smaku, który uzyskuje się dzięki prostemu trikowi. Jak ugotować komosę ryżową, żeby pozbawić ją goryczki?

Jak ugotować komosę ryżową - gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową krok po kroku. Gotowana quinoa - przepis jak gotować komosę ryżową na sypko, bez rozgotowywania. Proporcje wody i ziaren komosy oraz dodatki. Czas gotowania, płukanie i prażenie.
3.5 od 2 osób
Przygotowanie: 10 min
Gotowanie: 20 min
Razem: 30 min
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Amerykańska, Europejska
Przepis na: gotowana quinoa, jak ugotować komosę ryżową
Liczba porcji: 2 szklanki (ok.)
Kalorie: 120kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 szklanka nasion komosy ryżowej (quinoa (biała, czerwona lub czarna, albo mieszanka wszystkich trzech kolorów))
  • 1,5-2 szklanki wody (+ dodatkowa do wypłukania; można zastąpić mlekiem lub wywarem mięsnym/warzywnym; im mniej wody, tym większa sypkość komosy po ugotowaniu)
  • szczypta soli

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Komosę dokładnie płuczę w kilku zimnych wodach, pozbywając się gorzkiego smaku. Odcedzam.
  • W suchym garnku prażę nasiona, odparowując wodę. Gdy zaczną delikatnie ciemnieć, strzelać i wydzielać przyjemny, orzechowy zapach, zalewam wodą.
  • Zagotowuję i zmniejszam ogień do minimum, żeby całość delikatnie „pyrkała”. Przykrywam i gotuję przez 15-20 minut.
  • Zdejmuję garnek z ognia i odstawiam, pod przykryciem, na 10 minut, żeby nasiona wchłonęły pozostałą wodę i uzyskały sypkość.
  • Delikatnie mieszam komosę za pomocą widelca i serwuję na ciepło lub odstawiam do wystudzenia i wykorzystania na zimno.

Wartości odżywcze

Serving: 100g | Calories: 120kcal | Carbohydrates: 21g (7%) | Protein: 4g (8%) | Fat: 1g (2%) | Sodium: 25mg (1%) | Potassium: 172mg (5%) | Fiber: 2g (8%) | Calcium: 2.8% | Iron: 8.3%
Masz Instagram?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!
Jak ugotować komosę ryżową - gotowania quinoa
Jak ugotować komosę ryżową – gotowania quinoa

Ciekawa jestem, czy komosa będzie często gościć na Waszych talerzach. Wolicie ją na słodko, czy w wersji wytrawnej? Która najlepsza?

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)