Jak ugotować komosę ryżową - gotowana quinoa przepis | Dorota Kamińska

Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową - gotowana quinoa

Krzyk kulinarnej mody ostatnich paru lat i zaskakuje informacja, że najczęściej jadają ją fani zdrowego żywienia oraz osoby poszukujące nowych smaków. W krajach, gdzie uprawiano ją od tysięcy lat, na stołach pojawia się dziś rzadko. Szkoda, bo jest bogata w pełnowartościowe białko, błonnik i minerały. Jak ugotować komosę ryżową – pokażę Wam dzisiaj prosty sposób, dzięki któremu gotowana quinoa będzie sypka i smaczna, bez cienia goryczki.

Zobacz też: Więcej poradników ABC gotowania

Choć najczęściej w sprzedaży można spotkać tę w białym kolorze, komosa, znana też pod nazwą quinoa (czyt. kwinoa), występuje w trzech barwach i, mając możliwość, warto spróbować również tej czerwonej i czarnej lub kupić kolorową mieszankę trzykolorową, tzw. komosę ryżową tęczową.

Komosa ryżowa czerwona, biała i czarna
Komosa ryżowa czerwona, biała i czarna

Po ugotowaniu można wykorzystać ją na ciepło lub zimno oraz słodko lub wytrawnie: jest uniwersalna, o łagodnym smaku, który uzyskuje się dzięki prostemu trikowi. Jak ugotować komosę ryżową, żeby pozbawić ją goryczki?

3.5 od 2 osób
Jak ugotować komosę ryżową - gotowana quinoa
Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa
Przygotowanie
10 min
Czas gotowania
20 min
Całkowity czas
30 min
 
Jak ugotować komosę ryżową krok po kroku. Gotowana quinoa - przepis jak gotować komosę ryżową na sypko, bez rozgotowywania. Proporcje wody i ziaren komosy oraz dodatki. Czas gotowania, płukanie i prażenie.
Danie: Półprodukt
Kuchnia: Amerykańska, Europejska
Przepis na: gotowana quinoa, jak ugotować komosę ryżową
Liczba kalorii: 120 kcal
Liczba porcji: 2 szklanki (ok.)
☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.
Składniki
  • 1 szklanka nasion komosy ryżowej (quinoa (biała, czerwona lub czarna, albo mieszanka wszystkich trzech kolorów))
  • 1,5-2 szklanki wody (+ dodatkowa do wypłukania; można zastąpić mlekiem lub wywarem mięsnym/warzywnym; im mniej wody, tym większa sypkość komosy po ugotowaniu)
  • szczypta soli

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



Lubisz przepisy Doroty?

Kup TERAZ książkę w moim sklepie 20% TANIEJ.

Superfood po polsku - okładka

Chcesz dowiedzieć się więcej? „Superfood po polsku” to książka, w której pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze polskimi superskładnikami, które kupisz na bazarze i w osiedlowym sklepie :).

Możesz obejrzeć jak wygląda w środku, a do kupienia jest WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym - nie znajdziesz jej w księgarniach stacjonarnych!


Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa - Jak zrobić
  1. Komosę dokładnie płuczę w kilku zimnych wodach, pozbywając się gorzkiego smaku. Odcedzam.
  2. W suchym garnku prażę nasiona, odparowując wodę. Gdy zaczną delikatnie ciemnieć, strzelać i wydzielać przyjemny, orzechowy zapach, zalewam wodą.
  3. Zagotowuję i zmniejszam ogień do minimum, żeby całość delikatnie „pyrkała”. Przykrywam i gotuję przez 15-20 minut.
  4. Zdejmuję garnek z ognia i odstawiam, pod przykryciem, na 10 minut, żeby nasiona wchłonęły pozostałą wodę i uzyskały sypkość.
  5. Delikatnie mieszam komosę za pomocą widelca i serwuję na ciepło lub odstawiam do wystudzenia i wykorzystania na zimno.
Wartości odżywcze
Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa
Wielkość porcji (100 g)
Liczba kalorii 120 kcal Kalorie z tłuszczów 9 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 1g 2%
Sód 25mg 1%
Potas 172mg 5%
Węglowodany ogółem 21g 7%
Błonnik 2g 8%
Białko 4g 8%
Wapń 2.8%
Żelazo 8.3%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.

Masz Instagram?

Dodaj mnie do obserwowanych @dorotakaminska i zrób zdjęcie potrawy, tagując #dorotakaminska.

Lubisz Youtube?

Zasubskrybuj mój kanał!

Jak ugotować komosę ryżową - gotowania quinoa
Jak ugotować komosę ryżową – gotowania quinoa

Ciekawa jestem, czy komosa będzie często gościć na Waszych talerzach. Wolicie ją na słodko, czy w wersji wytrawnej? Która najlepsza?

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)