fbpx
Czytasz właśnie
Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową - gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa to krzyk kulinarnej mody ostatnich paru lat. Obecnie najczęściej jadają ją fani zdrowego żywienia oraz osoby poszukujące nowych smaków. To zaskakujące, że w krajach, gdzie uprawiano ją od tysięcy lat, na stołach pojawia się dziś rzadko. Szkoda, bo jest bogata w pełnowartościowe białko roślinne, błonnik i minerały. Pokażę Wam dzisiaj prosty sposób na gotowanie komosy ryżowej i podpowiem, jaki jest czas gotowania, dzięki któremu będzie sypka i smaczna, bez cienia goryczki.

Zobacz też: Więcej poradników ABC gotowania

Najczęściej w sprzedaży można spotkać tę w białym kolorze. Jednak komosa ryżowa, znana też pod nazwą quinoa (czyt. kwinoa), występuje w trzech barwach. Dlatego, mając możliwość, warto spróbować również tej czerwonej i czarnej lub kupić kolorową mieszankę trzykolorową, tzw. komosę ryżową tęczową.

Komosa ryżowa czerwona, biała i czarna
Komosa ryżowa czerwona, biała i czarna

Po ugotowaniu można wykorzystać ją na ciepło lub zimno oraz słodko lub wytrawnie. Jest uniwersalna, o łagodnym smaku, który uzyskuje się dzięki prostemu trikowi. Jak ugotować komosę ryżową, żeby pozbawić ją goryczki?

Jak ugotować komosę ryżową - gotowania quinoa

Jak ugotować komosę ryżową – gotowana quinoa

Jak ugotować komosę ryżową krok po kroku. Gotowana quinoa – przepis jak gotować komosę ryżową na sypko, bez rozgotowywania. Proporcje wody i ziaren komosy oraz dodatki. Czas gotowania, płukanie i prażenie.
4.52 z 25 votes
Przygotowanie: 10 min
Gotowanie: 20 min
Razem: 30 min
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Amerykańska, Europejska
Przepis na: gotowana quinoa, jak ugotować komosę ryżową
Liczba porcji: 2 szklanki (ok.)
Kalorie: 120kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 szklanka nasion komosy ryżowej (quinoa (biała, czerwona lub czarna, albo mieszanka wszystkich trzech kolorów))
  • 1,5-2 szklanki wody (+ dodatkowa do wypłukania; można zastąpić mlekiem lub wywarem mięsnym/warzywnym; im mniej wody, tym większa sypkość komosy po ugotowaniu)
  • szczypta soli

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Dołącz do ponad 15 tysięcy osób zapisanych do newslettera! Wysyłam tylko 2-4 wiadomości w miesiącu. Skorzystaj z podpowiedzi, co warto ugotować z aktualnie dostępnych w sklepach, sezonowych składników. Dowiesz się, co u mnie, jakie ciekawe rzeczy polecam i otrzymasz garść kulinarnych (i nie tylko) inspiracji.

E-BOOK NA POWITANIE – GRATIS

Jak zrobić

  • Komosę dokładnie płuczę w kilku zimnych wodach, pozbywając się gorzkiego smaku. Odcedzam.
  • W suchym garnku prażę nasiona, odparowując wodę. Gdy zaczną delikatnie ciemnieć, strzelać i wydzielać przyjemny, orzechowy zapach, zalewam wodą.
  • Zagotowuję i zmniejszam ogień do minimum, żeby całość delikatnie „pyrkała”. Przykrywam i gotuję przez 15-20 minut.
  • Zdejmuję garnek z ognia i odstawiam, pod przykryciem, na 10 minut, żeby nasiona wchłonęły pozostałą wodę i uzyskały sypkość.
  • Delikatnie mieszam komosę za pomocą widelca i serwuję na ciepło lub odstawiam do wystudzenia i wykorzystania na zimno.

Wartości odżywcze

Wielkość porcji: 100g | Kalorie: 120kcal (6%) | Węglowodany: 21g (7%) | Białko: 4g (8%) | Tłuszcze: 1g (2%) | Sód: 25mg (1%) | Potas: 172mg (5%) | Błonnik: 2g (8%) | Wapń: 28mg (3%) | Żelazo: 1.5mg (8%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!
Jak ugotować komosę ryżową - gotowania quinoa
Jak ugotować komosę ryżową – gotowania quinoa

Ciekawa jestem, czy komosa będzie często gościć na Waszych talerzach. Wolicie ją na słodko, czy w wersji wytrawnej? Która najlepsza?

Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Podoba Ci się przepis? Daj 5 gwiazdek :)




© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom