Drukuj przepis
Marcepan - przepis

Marcepan

Domowy marcepan bez jajek, do zrobienia z blanszowanych migdałów, wody i cukru pudru oraz odrobiny ekstraktu migdałowego.

Danie Półprodukt
Kuchnia Brytyjska, Europejska, Francuska, Hiszpańska, Niemiecka, Włoska
Przepis na domowy marcepan, marcepan, marcepan bez jajek, marcepan domowy, marcepan z białkami, marcepan z białkiem, marcepan z jajkami, marcepan z pianą z białek
Przygotowanie 5 min
Całkowity czas 5 min
Liczba porcji 20 porcji po 35 g każda
Liczba kalorii 178 kcal

Składniki

  • 350 g migdałów bez skórki można kupić gotowe, blanszowane lub blanszować samodzielnie; muszą mieć temperaturę pokojową; można zastąpić nerkowcami lub innymi blanszowanymi orzechami: pekan, makadamia, laskowe; uda się także z wiórków kokosowych zmielonych na mąkę i drobno mielonych orzeszków ziemnych niesolonych
  • 350 g cukru pudru dobrze, gdy zawiera środek przeciwzbrylający; do domowego cukru pudru można dodać pół łyżeczki skrobi ziemniaczanej lub kukurydzianej
  • 2 łyżki wody można zastąpić syropem kukurydzianym lub z agawy, zwłaszcza jeśli marcepan ma być przechowywany dłużej niż 10 dni w lodówce; zamiast wody świetnie sprawdzi się też białko ubite na płynną pianę (jajko wcześniej trzeba wyparzyć)
  • 1 łyżeczka ekstraktu migdałowego najlepszy będzie naturalny ekstrakt; można zastąpić ekstraktem z wanilii lub spożywczą wodą różaną

Jak zrobić

  1. Migały mielę w blenderze wysokoobrotowym lub malakserze na mąkę. To bardzo ważne, żeby nie pozostały w nich grudki: im lepiej zmielone, tym gładszy i łatwiejszy do formowania marcepan.

  2. Krok opcjonalny: delikatnie prażę mąkę migdałową na suchej patelni o nieprzywierającej powłoce. Ma minimalnie ściemnieć, ale nie może być mocno zrumieniona! Po uprażeniu trzeba ją od razu zdjąć z patelni i zostawić w misce do schłodzenia do temperatury pokojowej.

  3. Mąkę z migdałów i cukier puder mielę w blenderze wysokoobrotowym lub malakserze, a gdy składniki zaczną się łączyć w większe grudki, powoli dolewam, cienką strużką, połowę wody wymieszaną z całym ekstraktem migdałowym.

  4. Miksuję do momentu wchłonięcia całej wody przez masę. Sprawdzam, czy da się z niej ulepić kulki.

    Jeśli masa jest za sucha, przekładam z blendera do miski i wlewam połowę pozostałej wody. Mieszam dokładnie za pomocą łyżki i ponownie sprawdzam, czy da się z niej ulepić kulki.

    Powtarzam dodawanie wody do momentu uzyskania odpowiedniej lepkości masy.

  5. Wyrabiam masę dłońmi na stolnicy przez 30 sekund (zbyt długie wyrabianie spowoduje wytrącenie oleju z migdałów). Od razu wykorzystuję do przygotowania dekoracji lub słodkości, albo szczelnie zawijam w woreczek plastikowy (usuwam bąbelki powietrza) i przechowuję w lodówce.

Moje porady

  1. Marcepan przygotowany z delikatnie uprażonej mąki migdałowej będzie miał bardziej intensywny, żółty kolor. Jeśli ma być później zabarwiony barwnikiem spożywczym, lepiej nie prażyć mąki i przygotować jaśniejszą masę.
  2. Domowy marcepan można przechowywać przez kilka tygodni w lodówce, szczelnie zawinięty i odpowietrzony w woreczku.

Przydatne poradniki:

  1. Jak wyparzyć jajko
Wartości odżywcze
Marcepan
Wielkość porcji (35 g)
Liczba kalorii 178 kcal Kalorie z tłuszczów 81 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 9g 14%
Sód 5mg 0%
Potas 115mg 3%
Węglowodany ogółem 22g 7%
Błonnik 1g 4%
Cukry 19g
Białko 3g 6%
Wapń 4.1%
Żelazo 3.2%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.