Buraczki przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Buraczki

Buraczki

Buraczki

Znienawidzone w dzieciństwie, buraczki stały się kilka lat temu jednym z moich ulubionych dodatków do drugich dań. Zamiast wersji gotowanej we wrzątku wybieram ich pieczenie w piekarniku lub gotowanie w mundurkach, w kuchence mikrofalowej – taki proces obróbki termicznej zachowuje ich wspaniały, słodkawy smak i tak samo jak ćwikła, buraczki zasmażane przygotowane z buraków pieczonych po prostu smakują o wiele lepiej. Ich słodkość świetnie przełamuje dodatek jabłek i soku z cytryny, a jeśli jabłek w kuchni brak, można wcześniej, na maśle, zeszklić odrobinę pokrojonego w drobną kosteczkę czosnku, odłożyć i pod koniec zasmażania buraków dodać go na patelnię.

Zobacz też: Więcej przepisów na dania kuchni polskiej

Warto przygotować je właśnie w ten sposób, wybierając dodatkowo sposób ucierania na tarce o grubych oczkach. Zyskają nie tylko świetny smak, ale ciekawszą konsystencję, a my, przy okazji, oszczędzimy sobie nakładu pracy przy żmudnym ucieraniu buraków na tarce o drobnych oczkach. To chyba właśnie nieodpowiednia konsystencja i nieco mdławy smak sprawiały, że nie przepadałam za tym dodatkiem do drugich dań w dzieciństwie.

Buraczki najlepiej pasują do kotletów schabowych i purèe ziemniaczanego, ale znakomicie będą się komponować również ze smażoną albo pieczoną rybą czy pieczonym kurczakiem.

Zobacz też
Makaron z burakami

Buraczki

Buraczki

Buraczki do obiadu, najlepszy przepis na buraczki z pieczonych buraków z sokiem z cytryny i zasmażką, która dodaje im smaku.
5 od 1 vote
Przygotowanie: 15 min
Gotowanie: 30 min
Razem: 45 min
Kategoria: Dodatek do obiadu
Kuchnia: Polska
Liczba porcji: 6
Kalorie: 148kcal
Autorka: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 kg buraków (umyte, w skórkach, z usuniętymi naciami i „wąsami”)
  • 1 jabłko (duże; obrane ze skórki)
  • 2-3 łyżki mąki (pszenna lub kukurydziana, albo bezglutenowa)
  • 50 g masła (¼ kostki)
  • sok z ½ cytryny
  • woda lub zimny wywar
  • sól, pieprz

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Buraki gotuję we wrzątku, w garnku, przez 30 minut lub nakłuwam widelcem, zawijam w folię aluminiową i piekę w piekarniku przez ok. 40 minut, w temperaturze 200 °C.
  • Można też ponakłuwane buraki przełożyć do niewysokiej miski, zalać niewielką ilością wody, przykryć folią odporną na mikrofale i ugotować w kuchence mikrofalowej (na programie do gotowania ziemniaków lub przez ok. 5-15 minut, w zależności od mocy kuchenki).
  • Ciepłe buraki obieram ze skórek i ucieram na tarce o grubych oczkach.
  • Na suchej patelni rumienię delikatnie mąkę, dodaję masło i zasmażam na jasnozłoty kolor.
  • Rozprowadzam zasmażkę niewielką ilością zimnej wody lub wywaru i mieszam, aż do uzyskania kremowej konsystencji.
  • Mieszam zasmażkę na średnim ogniu z ciepłymi burakami, dodaję utarte na tarce o grubych oczkach jabłko i mocno podgrzewam.
  • Doprawiam buraczki zasmażane sokiem z cytryny oraz solą i, opcjonalnie, pieprzem.

Przydatne przepisy i poradniki

Buraczki wegańskie - masło zastępuję tłuszczem roślinnym, np. olejem kokosowym lub oliwą z oliwek
Buraczki bezglutenowe - do przygotowania zasmażki, zamiast pszennej, wykorzystuję mąkę kukurydzianą lub uniwersalną mąkę bezglutenową
Przydatne poradniki:
  1. Zasmażka - jak zrobić

Wartości odżywcze

Serving: 200g | Kalorie: 148kcal (7%) | Carbohydrates: 20g (7%) | Białko: 2g (4%) | Fat: 7g (11%) | Tłuszcze nasycone: 4g (25%) | Cholesterol: 17mg (6%) | Sód: 189mg (8%) | Potas: 574mg (16%) | Fiber: 5g (21%) | Cukier: 14g (16%) | Witamina A: 280IU (6%) | Witamina C: 11.5mg (14%) | Wapń: 30mg (3%) | Żelazo: 1.4mg (8%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Lubicie buraczki do obiadu? Dajcie znać, jak często i z czym jadacie :).

Buraczki zasmażane
Buraczki zasmażane
7 komentarzy

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom