fbpx
Czytasz właśnie
Buraczki

Buraczki

Buraczki

Znienawidzone w dzieciństwie, buraczki stały się kilka lat temu jednym z moich ulubionych dodatków do drugich dań. Zamiast wersji gotowanej we wrzątku wybieram ich pieczenie w piekarniku lub gotowanie w mundurkach, w kuchence mikrofalowej – taki proces obróbki termicznej zachowuje ich wspaniały, słodkawy smak i tak samo jak ćwikła, buraczki zasmażane przygotowane z buraków pieczonych po prostu smakują o wiele lepiej. Ich słodkość świetnie przełamuje dodatek jabłek i soku z cytryny, a jeśli jabłek w kuchni brak, można wcześniej, na maśle, zeszklić odrobinę pokrojonego w drobną kosteczkę czosnku, odłożyć i pod koniec zasmażania buraków dodać go na patelnię.

Zobacz też: Więcej przepisów na dania kuchni polskiej

Warto przygotować je właśnie w ten sposób, wybierając dodatkowo sposób ucierania na tarce o grubych oczkach. Zyskają nie tylko świetny smak, ale ciekawszą konsystencję, a my, przy okazji, oszczędzimy sobie nakładu pracy przy żmudnym ucieraniu buraków na tarce o drobnych oczkach. To chyba właśnie nieodpowiednia konsystencja i nieco mdławy smak sprawiały, że nie przepadałam za tym dodatkiem do drugich dań w dzieciństwie.

Buraczki najlepiej pasują do kotletów schabowych i purèe ziemniaczanego, ale znakomicie będą się komponować również ze smażoną albo pieczoną rybą czy pieczonym kurczakiem.

Zobacz też
Smażone krewetki na maśle

Buraczki zasmażane

Buraczki

Buraczki do obiadu, najlepszy przepis na buraczki z pieczonych buraków z sokiem z cytryny i zasmażką, która dodaje im smaku.
5 z 2 votes
Przygotowanie: 15 min
Gotowanie: 30 min
Razem: 45 min
Kategoria: Dodatek do obiadu
Kuchnia: Polska
Liczba porcji: 6
Kalorie: 148kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 kg buraków (umyte, w skórkach, z usuniętymi naciami i „wąsami”)
  • 1 jabłko (duże; obrane ze skórki)
  • 2-3 łyżki mąki (pszenna lub kukurydziana, albo bezglutenowa)
  • 50 g masła (¼ kostki)
  • sok z ½ cytryny
  • woda lub zimny wywar
  • sól, pieprz

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Dołącz do ponad 15 tysięcy osób zapisanych do newslettera! Wysyłam tylko 2-4 wiadomości w miesiącu. Skorzystaj z podpowiedzi, co warto ugotować z aktualnie dostępnych w sklepach, sezonowych składników. Dowiesz się, co u mnie, jakie ciekawe rzeczy polecam i otrzymasz garść kulinarnych (i nie tylko) inspiracji.

E-BOOK NA POWITANIE - GRATIS

Jak zrobić

  • Buraki gotuję we wrzątku, w garnku, przez 30 minut lub nakłuwam widelcem, zawijam w folię aluminiową i piekę w piekarniku przez ok. 40 minut, w temperaturze 200 °C.
  • Można też ponakłuwane buraki przełożyć do niewysokiej miski, zalać niewielką ilością wody, przykryć folią odporną na mikrofale i ugotować w kuchence mikrofalowej (na programie do gotowania ziemniaków lub przez ok. 5-15 minut, w zależności od mocy kuchenki).
  • Ciepłe buraki obieram ze skórek i ucieram na tarce o grubych oczkach.
  • Na suchej patelni rumienię delikatnie mąkę, dodaję masło i zasmażam na jasnozłoty kolor.
  • Rozprowadzam zasmażkę niewielką ilością zimnej wody lub wywaru i mieszam, aż do uzyskania kremowej konsystencji.
  • Mieszam zasmażkę na średnim ogniu z ciepłymi burakami, dodaję utarte na tarce o grubych oczkach jabłko i mocno podgrzewam.
  • Doprawiam buraczki zasmażane sokiem z cytryny oraz solą i, opcjonalnie, pieprzem.

Przydatne przepisy i poradniki

Buraczki wegańskie - masło zastępuję tłuszczem roślinnym, np. olejem kokosowym lub oliwą z oliwek
Buraczki bezglutenowe - do przygotowania zasmażki, zamiast pszennej, wykorzystuję mąkę kukurydzianą lub uniwersalną mąkę bezglutenową
Przydatne poradniki:
  1. Zasmażka - jak zrobić

Wartości odżywcze

Wielkość porcji: 200g | Kalorie: 148kcal (7%) | Węglowodany: 20g (7%) | Białko: 2g (4%) | Tłuszcze: 7g (11%) | Tłuszcze nasycone: 4g (25%) | Cholesterol: 17mg (6%) | Sód: 189mg (8%) | Potas: 574mg (16%) | Błonnik: 5g (21%) | Cukier: 14g (16%) | Witamina A: 280IU (6%) | Witamina C: 11.5mg (14%) | Wapń: 30mg (3%) | Żelazo: 1.4mg (8%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Lubicie buraczki do obiadu? Dajcie znać, jak często i z czym jadacie :).

Buraczki zasmażane
Buraczki zasmażane
7 komentarzy

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Podoba Ci się przepis? Daj 5 gwiazdek :)




© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom