Zapiekany makaron z serem

Zapiekany makaron z serem

Zapiekany makaron z serem i sosem beszamelowym czyli przepis na mac and cheese, amerykańskie danie macaroni and cheese z ciągnącym serem żółtym.
Drukuj przepis Pin Recipe
Przygotowanie: 15 min
Gotowanie: 45 min
Całkowity czas: 1 godz.
Danie: Danie główne
Kuchnia: Amerykańska
Keyword: zapiekany makaron z serem
Liczba porcji: 6
Kalorie: 540kcal
Autorka: Dorota Kamińska

Equipment

Składniki

Baza

  • 250 g makaronu najlepiej kolanka, ale mogą też być penne lub świderki; w wersji bezglutenowej polecam makaron z soczewicy
  • 1 szklanka startego (grube oczka) sera żółtego Gruyere lub pecorino romano można zastąpić dziurawym serem królewskim lub gouda
  • 2 szklanki startego (grube oczka) sera cheddar można zastąpić np. serem morskim

Sos beszamelowy

  • szklanki mleka
  • 5 łyżek masła + dodatkowe do posmarowania formy
  • łyżki mąki pszenna lub bezglutenowa
  • łyżki soku z cytryny
  • ¾ łyżeczki soli
  • łyżeczki pieprzu
  • 1⅓ łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 1 szczypta chili opcjonalnie

Jak zrobić

Gotowanie makaronu

  • Nastawiam piekarnik na 200 °C (góra + dół). Naczynie do zapiekania makaronu smaruję masłem.
  • Makaron gotuję „al dente”, ok. 3 minuty krócej niż podaje instrukcja na opakowaniu. Przelewam zimną wodą na durszlaku po ugotowaniu.

Sos beszamelowy

  • Masło topię na małym ogniu, w rondelku.
  • Do masła wsypuję mąkę i na małym ogniu, cały czas mieszając, robię jasnozłotą zasmażkę.
  • Do zasmażki wlewam mleko z sokiem z cytryny i dodaję wszystkie przyprawy.
  • Cały czas mieszając, na małym ogniu, doprowadzam sos do zgęstnienia (wystarczy lekkie zgęstnienie, bo całość „dojdzie” potem jeszcze w piekarniku z makaronem.
  • Zdejmuję z ognia, dosypuję połowę wszystkich serów. Mieszam do uzyskania kremowej konsystencji.

Łączenie składników

  • Makaron mieszam z sosem serowym.
  • Układam połowę makaronu w naczyniu do zapiekania. Posypuję połową pozostałego sera.
  • Przykrywam warstwę serową pozostałym makaronem i posypuję pozostałym serem.
  • Wstawiam do piekarnika (środkowa półka) na ok. 30 minut. Wierzchnia, serowa warstwa powinna się rozpuścić i delikatnie zrumienić w kilku miejscach.
  • Serwuję po kilku minutach od wyjęcia z piekarnika. Dla dekoracji można posypać całość zielonymi listkami, np. bazylii, szałwii lub rozmarynu.

Wskazówki

Nutrition

Serving: 250g | Kalorie: 540kcal | Carbohydrates: 40g | Białko: 25g | Fat: 31g | Tłuszcze nasycone: 19g | Cholesterol: 90mg | Sód: 910mg | Potas: 285mg | Fiber: 2g | Cukier: 7g | Witamina A: 982IU | Vitamin B1: 1mg | Vitamin B2: 1mg | Vitamin B3: 1mg | Vitamin B5: 1mg | Vitamin B6: 1mg | Vitamin B12: 1µg | Witamina C: 2mg | Vitamin D: 2µg | Vitamin E: 1mg | Vitamin K: 3µg | Wapń: 583mg | Copper: 1mg | Żelazo: 1mg | Manganese: 1mg | Magnesium: 51mg | Phosphorus: 485mg | Selenium: 39µg | Zinc: 3mg
Tried this recipe?Mention @WPRecipeMaker or tag #wprecipemaker!