Racuchy z jabłkami

Racuchy z jabłkami

Pyszne racuchy z jabłkami lub innymi owocami, do wyboru. Można zrobić z brzoskwiniami, gruszką, bananem… i zjeść doskonałe racuszki z jabłkiem na śniadanie.
Print Recipe Pin Recipe
Prep Time: 5 minutes
Cook Time: 30 minutes
Total Time: 35 minutes
Course: Deser, Śniadanie
Cuisine: Polska
Keyword: racuchy z jabłkami, racuszki z jabłkami
Servings: 24 sztuki
Calories: 78kcal
Author: Dorota Kamińska

Ingredients

Ciasto na racuchy

  • 2,5 szklanki mąki polecam mąkę orkiszową typ 630, można wykorzystać też mąkę razową lub bezglutenową, albo mąkę pszenną wrocławską typu 500 lub luksusową typ 550
  • 2 jajka
  • 500 ml kwaśnego mleka kwaśne mleko to mleko zsiadłe; można zastąpić je gęstym jogurtem naturalnym w tej samej ilości lub kefirem lub maślanką - o połowę mniej, ponieważ są rzadsze
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej lub 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2-3 jabłka duże, twarde, soczyste i słodkie; pokrojone na plasterki - mogą być ze skórką; jedno jabłko można zastąpić dużym, dojrzałym bananem, pokrojonym na plasterki lub rozduszonym widelcem - racuchy będą wtedy słodsze
  • 1-2 łyżeczki cynamonu opcjonalnie

Do dekoracji (do wyboru)

  • migdały, orzechy, rodzynki, żurawina migdały lub orzechy można uprażyć na suchej patelni
  • owoce truskawki, maliny, borówki itp.
  • jogurt naturalny
  • świeża mięta
  • syrop z agawy

Dodatkowo

  • tłuszcz do smażenia ok. ½ szklanki; polecam gorąco olej słonecznikowy lub masło klarowane

Instructions

  • Składniki na ciasto rozkłócamy w misce za pomocą widelca lub trzepaczki.
  • Dodajemy jabłka i delikatnie mieszamy całość za pomocą łyżki.
  • Na patelni rozgrzewamy dobrze olej (ustawienie do połowy mocy palnika; można smażyć na głębszym, ok. 1/2 cm, chociaż namawiam do zmniejszenia ilości tak, żeby na patelni była cienka warstwa - w ten sposób racuchy też się usmażą, a będą lżejsze i zdrowsze niż ciężka, tłusta klasyka) i kładziemy racuchy za pomocą łyżki (1 kopiasta łyżka ciasta z jabłkami na 1 racuch), od razu zmniejszając moc palnika, nawet do minimum (racuchy nie powinny się smażyć zbyt szybko, bo nie nadążymy z obracaniem, z kolei smażone zbyt wolno wchłoną za dużo tłuszczu).
  • Obracamy racuchy, kiedy góra jest do połowy ścięta, a zanurzony w tłuszczu bok - zezłocony.
  • Usmażone racuchy z jabłkami odsączamy z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku lub serwetce.
  • Dekorujemy ulubionymi dodatkami i serwujemy.

Notes

Zsiadłe mleko lub jogurt naturalny są bogatym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia i białka, potrzebnych organizmowi do budowy mięśni i kości. Są szczególnie ważne w diecie dzieci, które rosną i potrzebują więcej energii, ale też dorosłych, np. w profilaktyce osteoporozy. Produkty mleczne to także źródło cennych witamin: B, A i D. Połączenie mleka lub jogurtu, mąki, jajek i owoców to dobrze skomponowany zestaw składników, który dostarczy do organizmu dawkę złożonych węglowodanów, białka i tłuszczu, a za sprawą mąki orkiszowej, uczucie sytości po zjedzeniu takich racuchów pozostanie na dłużej.
Przydatne poradniki:
  1. Racuchy z jabłkami bezglutenowe - przygotujemy, wykorzystując mąkę bezglutenową najlepszą i bezglutenowy proszek do pieczenia, jeśli nie korzystamy z sody oczyszczonej
  2. Racuchy z jabłkami bez jajek - na każde 1 jajko w zastępstwie przypada 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego zalana 2-3 łyżkami gorącej wody i odstawiona na kilka minut do spęcznienia.
  3. Racuchy z jabłkami wegańskie - mleko zsiadłe zastępujemy mlekiem kokosowym z puszki (dodajemy o połowę mniej - jest rzadsze), a jajka - siemieniem lnianym.
  4. Jak wybrać tłuszcz do smażenia

Nutrition

Serving: 1racuszek (o średnicy ok. 10 cm) | Calories: 78kcal | Carbohydrates: 13g | Protein: 2g | Fat: 1g | Cholesterol: 15mg | Sodium: 67mg | Potassium: 62mg | Sugar: 2g | Vitamin A: 60IU | Vitamin C: 0.7mg | Calcium: 30mg | Iron: 0.7mg
Tried this recipe?Mention @WPRecipeMaker or tag #wprecipemaker!