Drukuj przepis
Racuchy z jabłkami

Racuchy z jabłkami

Pyszne racuchy z jabłkami lub innymi owocami, do wyboru. Można zrobić z brzoskwiniami, gruszką, bananem… i zjeść doskonałe racuszki z jabłkiem na śniadanie.

Danie Deser, Śniadanie
Kuchnia Polska
Przepis na racuchy z jabłkami, racuszki z jabłkami
Przygotowanie 5 min
Czas gotowania 30 min
Całkowity czas 35 min
Liczba porcji 24 sztuki
Liczba kalorii 78 kcal

Składniki

Ciasto na racuchy

  • 2,5 szklanki mąki polecam mąkę orkiszową typ 630, można wykorzystać też mąkę razową lub bezglutenową, albo mąkę pszenną wrocławską typu 500 lub luksusową typ 550
  • 2 jajka
  • 500 ml kwaśnego mleka kwaśne mleko to mleko zsiadłe; można zastąpić je gęstym jogurtem naturalnym w tej samej ilości lub kefirem lub maślanką - o połowę mniej, ponieważ są rzadsze
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej lub 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2-3 jabłka duże, twarde, soczyste i słodkie; pokrojone na plasterki - mogą być ze skórką; jedno jabłko można zastąpić dużym, dojrzałym bananem, pokrojonym na plasterki lub rozduszonym widelcem - racuchy będą wtedy słodsze
  • 1-2 łyżeczki cynamonu opcjonalnie

Do dekoracji (do wyboru)

  • migdały, orzechy, rodzynki, żurawina migdały lub orzechy można uprażyć na suchej patelni
  • owoce truskawki, maliny, borówki itp.
  • jogurt naturalny
  • świeża mięta
  • syrop z agawy

Dodatkowo

  • tłuszcz do smażenia ok. ½ szklanki; polecam gorąco olej słonecznikowy lub masło klarowane

Jak zrobić

  1. Składniki na ciasto rozkłócamy w misce za pomocą widelca lub trzepaczki.
  2. Dodajemy jabłka i delikatnie mieszamy całość za pomocą łyżki.
  3. Na patelni rozgrzewamy dobrze olej (ustawienie do połowy mocy palnika; można smażyć na głębszym, ok. 1/2 cm, chociaż namawiam do zmniejszenia ilości tak, żeby na patelni była cienka warstwa - w ten sposób racuchy też się usmażą, a będą lżejsze i zdrowsze niż ciężka, tłusta klasyka) i kładziemy racuchy za pomocą łyżki (1 kopiasta łyżka ciasta z jabłkami na 1 racuch), od razu zmniejszając moc palnika, nawet do minimum (racuchy nie powinny się smażyć zbyt szybko, bo nie nadążymy z obracaniem, z kolei smażone zbyt wolno wchłoną za dużo tłuszczu).
  4. Obracamy racuchy, kiedy góra jest do połowy ścięta, a zanurzony w tłuszczu bok - zezłocony.
  5. Usmażone racuchy z jabłkami odsączamy z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku lub serwetce.
  6. Dekorujemy ulubionymi dodatkami i serwujemy.

Moje porady

Zsiadłe mleko lub jogurt naturalny są bogatym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia i białka, potrzebnych organizmowi do budowy mięśni i kości. Są szczególnie ważne w diecie dzieci, które rosną i potrzebują więcej energii, ale też dorosłych, np. w profilaktyce osteoporozy. Produkty mleczne to także źródło cennych witamin: B, A i D. Połączenie mleka lub jogurtu, mąki, jajek i owoców to dobrze skomponowany zestaw składników, który dostarczy do organizmu dawkę złożonych węglowodanów, białka i tłuszczu, a za sprawą mąki orkiszowej, uczucie sytości po zjedzeniu takich racuchów pozostanie na dłużej.

Przydatne poradniki:

  1. Racuchy z jabłkami bezglutenowe - przygotujemy, wykorzystując mąkę bezglutenową najlepszą i bezglutenowy proszek do pieczenia, jeśli nie korzystamy z sody oczyszczonej
  2. Racuchy z jabłkami bez jajek - na każde 1 jajko w zastępstwie przypada 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego zalana 2-3 łyżkami gorącej wody i odstawiona na kilka minut do spęcznienia.
  3. Racuchy z jabłkami wegańskie - mleko zsiadłe zastępujemy mlekiem kokosowym z puszki (dodajemy o połowę mniej - jest rzadsze), a jajka - siemieniem lnianym.
  4. Jak wybrać tłuszcz do smażenia
Wartości odżywcze
Racuchy z jabłkami
Wielkość porcji (1 racuszek (o średnicy ok. 10 cm))
Liczba kalorii 78 kcal Kalorie z tłuszczów 9 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 1g 2%
Cholesterol 15mg 5%
Sód 67mg 3%
Potas 62mg 2%
Węglowodany ogółem 13g 4%
Cukry 2g
Białko 2g 4%
Witamina A 1.2%
Witamina C 0.8%
Wapń 3%
Żelazo 3.9%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.