Drukuj przepis
Pierogi z grzybami i kapustą

Pierogi z grzybami i kapustą

Najlepsze pierogi z grzybami i kapustą, z dodatkiem smażonej cebuli, doprawione papryką w proszku i pieprzem. Wigilijne pierogi z kapustą i grzybami.
Danie Danie główne
Kuchnia Polska
Przepis na pierogi z grzybami, pierogi z grzybami i kapustą, pierogi z kapustą, pierogi z kapustą i grzybami
Przygotowanie 45 min
Czas gotowania 15 min
Całkowity czas 1 godzina
Liczba porcji 130 sztuk
Liczba kalorii 32 kcal

Składniki

Ciasto

  • 600 g mąki tortowej przesiana; + dodatkowa mąka do podsypywania podczas wałkowania
  • 2 szklanki wrzątku
  • 2-3 duże szczypty soli

Farsz

  • 300 g suszonych grzybów namoczone w zimnej wodzie przez kilka godzin, odciśnięte
  • 1 kg kiszonej kapusty
  • 3 cebule drobno pokrojone
  • pieprz, sól
  • 2 łyżeczki papryki w proszku
  • masło klarowane lub olej do smażenia w wersji wegańskiej masło pomijamy

Jak zrobić

Farsz

  1. Kapustę dokładnie odciskam, zalewam wrzątkiem i gotuję przez ok. 30 minut.

  2. Cebulę szklę na tłuszczu, następnie dodaję grzyby i smażę przez ok. 15 minut na średnim ogniu.

  3. Do grzybów i cebuli dodaję ugotowaną, dokładnie odciśniętą kapustę i podsmażam przez ok. 5 minut, od czasu do czasu mieszając.

  4. Doprawiam farsz solą i pieprzem oraz papryką w proszku. Mieszam, jeszcze chwilę trzymam na ogniu.

  5. Mielę farsz w maszynce do mięsa o najdrobniejszych oczkach.

Ciasto

  1. Mąkę z solą przesiewam do miski lub na stolnicę, na środku kopca robię zagłębienie.

  2. Wlewam wrzątek do mąki i mieszamy drewnianą łyżką tak długo aż woda połączy się z mąką i delikatnie ostygnie.

  3. Zagniatam ciasto przez ok. 10 minut. Powinno być miękkie i elastyczne, odrywać się od ręki, a konsystencję można regulować, dodając więcej mąki lub wody.

  4. Odpowiednie wałkowanie to duża część sukcesu. Podczas wałkowania stolnicę i wierzch ciasta należy podsypywać mąką. Wałkuję na grubość ok. 1-2 mm i zaczynam, za pomocą szklanki, wycinać kółka w cieście.

  5. Każde kółko z ciasta leżące na stolnicy jest suche z wierzchu i wilgotne od spodu. Dlatego przed nałożeniem farszu każde kółko, które biorę do ręki, obracam spodem do góry - w ten sposób łatwiej będzie kleić. Jeśli ciasto zdąży się skurczyć po rozwałkowaniu, każde kółko przed sklejaniem można lekko rozciągnąć.

  6. Delikatnie posypuję palec wskazujący i kciuk mąką, nakładam łyżeczką farsz (lepiej mniej niż więcej) na ciasto, składam kółko na pół i rozpoczynam klejenie.

  7. Cała sztuka polega na tym, żeby skleić ciasto, nie zahaczając o farsz. W przeciwnym razie pierogi rozkleją się w trakcie gotowania. Klejenie zaczynam od czubka w kierunku jednego, a potem drugiego brzegu pieroga. Polecam na wszelki wypadek docisnąć jeszcze raz miejsce sklejenia przed odłożeniem pieroga. Można pobawić się w fantazyjnie posklejane wzorki lub dognieść sklejony brzeg widelcem. Sklejony brzeg powinien mieć szerokość ok. 1 cm.

  8. Każdy pierożek po sklejeniu układam na suchej ściereczce lub lekko omączonej stolnicy (z wierzchu można przykryć pierogi ściereczką, jeśli lepi się i gotuje większe partie i nie chce, żeby obeschły).

  9. Zagotowuję w dużym garnku posoloną wodę (1 łyżeczka soli na 1 litr wody).

  10. Pierogi wrzucam delikatnie (albo każdy po kolei, albo za pomocą durszlaku) do wrzącej wody, delikatnie mieszam, żeby nie przykleiły się do dna i zagotowuję przez chwilę, aż wypłyną na powierzchnię.

  11. Wyjmuję przy pomocy durszlaku, jednocześnie odcedzając z wody, kładę na talerz i delikatnie polewam roztopionym masłem klarowanym wymieszanym z tymiankiem lub olejem z przysmażoną cebulą

Przepis wideo

Moje porady

Najlepsza mąka na pierogi to mąka pszenna luksusowa typ 550.

Przydatne poradniki:

  1. Jak zrobić ciasto na pierogi
Wartości odżywcze
Pierogi z grzybami i kapustą
Wielkość porcji (1 pierożek)
Liczba kalorii 32 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Cholesterol 1mg 0%
Sód 11mg 0%
Potas 55mg 2%
Węglowodany ogółem 5g 2%
Witamina A 0.5%
Witamina C 3.6%
Wapń 0.4%
Żelazo 1.7%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.