Drukuj przepis
Szpajza cytrynowa

Szpajza cytrynowa

Szpajza cytrynowa czyli śląski deser z jajek z dodatkiem soku z cytryny, podany z owocami, bakaliami i bitą śmietaną.
Danie Deser
Kuchnia Polska
Przepis na szpajza cytrynowa, szpajza jasna, szpajza z cytryną, szpajza żółta
Przygotowanie 15 min
Chłodzenie 1 godzina
Całkowity czas 1 godzina 15 min
Liczba porcji 6
Liczba kalorii 368 kcal

Składniki

Szpajza z cytryną

  • 5 jajek sparzone; białka oddzielone od żółtek
  • 5 łyżek cukru polecam cukier brzozowy czyli ksylitol, o mniejszej liczbie kalorii i niższym indeksie glikemicznym
  • 5 łyżeczek żelatyny
  • ½ szklanki wody
  • sok z 2 cytryn sparzoną skórkę z wyszorowanej cytryny można wykorzystać do dekoracji

Do dekoracji

  • bita śmietana z 250 ml śmietanki kremówki
  • bakalie opcjonalnie; migdały, rodzynki, wiórki kokosowe, orzechy
  • świeże owoce opcjonalnie; truskawki, maliny, borówki, jagody

Jak zrobić

  1. Żelatynę rozpuszczam w gorącej wodzie. Kiedy jest już dobrze rozmieszana, dodaję sok z cytryny. Odstawiam do przestudzenia.
  2. Żółtka ucieram z cukrem na puch, niemal do białości.
  3. Ubijam białka na sztywną pianę.
  4. Dodaję połowę piany białek do masy żółtkowej i delikatnie mieszam za pomocą łyżki. Powtarzam czynność z drugą połową piany z białek.
  5. Cały czas mieszając, powoli, wlewam do masy ostudzoną żelatynę.
  6. Przekładam masę do pucharków (można układać warstwowo, naprzemiennie z bakaliami) i odstawiam do lodówki do stężenia.
  7. Serwuję szpajzę cytrynową udekorowaną świeżą miętą, bitą śmietaną i owocami.

Moje porady

Szpajza cytrynowa bez laktozy - bitą śmietanę klasyczną można zastąpić bitą śmietaną kokosową.

Przydatne poradniki:

  1. Jak wyparzyć jajko
  2. Piana z białek - jak ubić
  3. Bita śmietana - przepis
Wartości odżywcze
Szpajza cytrynowa
Wielkość porcji (125 g)
Liczba kalorii 368 kcal Kalorie z tłuszczów 225 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 25g 38%
Tłuszcze nasycone 12g 60%
Cholesterol 199mg 66%
Sód 98mg 4%
Potas 202mg 6%
Węglowodany ogółem 29g 10%
Błonnik 1g 4%
Cukry 23g
Białko 8g 16%
Witamina A 17.4%
Witamina C 0.9%
Wapń 11%
Żelazo 5.3%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.