Spaghetti cacio e pepe - makaron z serem i pieprzem przepis | Dorota Kamińska

Spaghetti cacio e pepe – makaron z serem i pieprzem

Spaghetti cacio e pepe

Jeśli oglądaliście film „Ugotowany”, z pewnością znacie tę potrawę: spaghetti cacio e pepe. To włoskie danie wywodzące się z Rzymu. Makaron z serem i pieprzem, bardzo prosty do przygotowania. Tylko dwa składniki sosu: ser pecorino romano i pieprz. Pokażę Wam dziś jak zrobić spaghetti cacio e pepe i podpowiem, czym można zastąpić klasyczne składniki.

Zobacz też: Najlepsze przepisy kuchni włoskiej

To bardzo prosta receptura, dlatego pamiętajcie o najwyższej jakości wszystkich składników. Najlepszy będzie domowy makaron spaghetti, choć u mnie tym razem sklepowy i też bardzo smaczny. Do tego ser pecorino romano. To właśnie z Rzymu pochodzi receptura. Można spróbować zastąpić pecorino romano innym twardym serem włoskim, np. grana padano czy parmezanem. A jak żaden Włoch nie patrzy, to i cheddar się sprawdzi ;). To już co prawda duże odstępstwo od oryginalnej receptury, ale uważam, że trzeba sobie radzić w kuchni. Zwłaszcza gdy dostęp do niektórych składników lub budżet jest ograniczony :).

Spaghetti cacio - przepis
Spaghetti cacio – przepis

Cały trik w przyrządzeniu spaghetti cacio e pepe polega na pomaganiu sobie wodą pozostałą z gotowania makaronu. Zawiera dużo skrobi i pozwoli nie tylko łatwiej rozpuścić ser, ale też uzyskać kremową konsystencję sosu. Do tego koniecznie delikatnie uprażony pieprz ziarnisty. Do roztarcia w moźrzierzu.

5 od 2 osób
Spaghetti cacio e pepe
Spaghetti cacio e pepe
Przygotowanie
5 min
Czas gotowania
10 min
Całkowity czas
15 min
 

Spaghetti cacio e pepe czyli makaron z serem i pieprzem. Bardzo prosty przepis jak zrobić spaghetti z pieprzem i serem pecorino romano.

Danie: Danie główne
Kuchnia: Włoska
Przepis na: makaron z serem i pieprzem, spaghetti cacio e pepe, spaghetti z serem i pieprzem
Liczba kalorii: 579 kcal
Liczba porcji: 2
☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.
Składniki
  • 200 g makaronu (najlepiej spaghetti tonnarelli lub bucatini, ale można też wykorzystać inne kształty)
  • 80-100 g sera pecorino romano (starty na tarce o drobnych oczkach)
  • 2 łyżki pieprzu ziarnistego (całe ziarna delikatnie uprażone na suchej patelni o nieprzywierającej powłoce, następnie roztłuczone w moździerzu)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



Lubisz przepisy Doroty?

Kup TERAZ książkę w moim sklepie 15% TANIEJ.

Superfood po polsku - okładka

Chcesz dowiedzieć się więcej? „Superfood po polsku” to książka, w której pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze polskimi superskładnikami, które kupisz na bazarze i w osiedlowym sklepie :).

Możesz obejrzeć jak wygląda w środku, a do kupienia jest WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym - nie znajdziesz jej w księgarniach stacjonarnych!


Spaghetti cacio e pepe - Jak zrobić
  1. Makaron gotuję „al dente” czyli lekko twardy. Zachowuję wodę po odcedzeniu.

  2. Ser i większość pieprzu umieszczam w sporym garnku lub misce.

  3. Stopniowo wlewam do sera i pieprzu wodę z gotowania makaronu, cienką strużką, delikatnie ubijając całość za pomocą widelca lub rózgi.

    Sos powinien nabrać najpierw konsystencji gęstej pasty, a potem rozrzedzić się do konsystencji sosu beszamelowego.

  4. Mieszam sos z makaronem, przykrywam naczynie i wstrząsam intensywnie. W razie potrzeby dolewam dodatkową wodę z gotowania makaronu. 

    Proces mieszania może potrwać, ale warto zrobić to dokładnie, żeby uzyskać odpowiednią konsystencję.

  5. Przekładam makaron z sosem na talerze, dekoruję pozostałym pieprzem i serwuję.

Wartości odżywcze
Spaghetti cacio e pepe
Wielkość porcji (250 g)
Liczba kalorii 579 kcal Kalorie z tłuszczów 135 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 15g 23%
Tłuszcze nasycone 8g 40%
Cholesterol 52mg 17%
Sód 607mg 25%
Potas 345mg 10%
Węglowodany ogółem 80g 27%
Błonnik 4g 16%
Cukry 3g
Białko 29g 58%
Witamina A 4.8%
Wapń 58%
Żelazo 12.6%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.

Masz Instagram?

Dodaj mnie do obserwowanych @dorotakaminska i zrób zdjęcie potrawy, tagując #dorotakaminska.

Lubisz Youtube?

Zasubskrybuj mój kanał!

Kilkanaście minut i obiad gotowy. Pachnące pięknie pieprzem, zanurzone w kremowym sosie spaghetti.

Spaghetti cacio e pepe - przepis
Spaghetti cacio e pepe – przepis

Dajcie mi koniecznie znać w komentarzach, jak wyszło Wam mieszanie sosu. Bardzo jestem ciekawa! Napiszcie, jak smakowało to proste danie i czy będziecie częściej przyrządzać!

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)