Ryba z grilla przepis | Dorota Kamińska

Ryba z grilla

Ryba z grilla

Choć z reguły na imprezach grillowych jadam warzywa, ryba z grilla to moje ulubione danie do wrzucenia na ruszt w plenerze. Nie wymaga zbyt wielu przygotowań, ale może się okazać, że za szybko i mocno się spiekła i wysuszyła. Jednak prawidłowo przyrządzona ryba grillowana jest pyszna! Wystarczy kilka przypraw, trochę oliwy, zioła i cytryna lub limonka. Ewentualnie pomarańcza. Zobaczcie jak zrobić rybę z grilla krok po kroku.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na grill

Do grillowania najlepiej nadają się ryby o tłustym mięsie. Jeśli są ze skórką, wystarczy oczyścić je z łusek i doprawić. Te grubsze polecam ponacinać, dzięki temu ugrillują się równomiernie. Mniejsze kawałki, zwłaszcza te filetowane, dobrze jest po przyprawieniu zawinąć w folię aluminiową (zawsze matową powierzchnią na zewnątrz!), żeby podczas grillowania nie wyschły lub nie uległy spaleniu.

Ryba z grilla – jaką wybrać

Tłusta będzie najsmaczniejsza, dlatego tak często grilluje się łososia. Polecam też doradę, tylko pamiętajcie, że trzeba ją wcześniej wypatroszyć! Ta w sprzedaży z reguły jest w całości. Nasz rodzimy pstrąg ma chude mięso, za to świetnie nadaje się do grillowania w całości, podobnie jak sandacz! Trzeba go tylko delikatnie ponacinać i powkładać w nacięcia i do środka masło. Polecam grillować ryby filetowane lub takie, które mają mało ości: flądrę, dorsza, kargulenę. Będzie je potem o wiele łatwiej zjeść w plenerze.

Najlepsze przyprawy i zioła

Ryba lubi się ze świeżymi ziołami. Nie bójcie się napakować do środka natki pietruszki, koperku, mięty, bazylii, tymianku, rozmarynu czy kolendry. W połączeniu z parą wodną i tłuszczem cudownie oddadzą swój aromat. Do tego koniecznie do środka cytryna lub limonka ze skórką. Oczywiście wcześniej wyszorowana i sparzona. Jeśli ryba ma chude mięso, natrzyjcie ją oliwą, a do środka dołóżcie kawałek masła. Z przypraw klasycznie sól i pieprz, ale polecam też cynamon, goździki, kardamon, gałkę muszkatołową i nasiona kolendry. Korzenne przyprawy to również doskonałe dodatki do ryby. I czosnek lub imbir! O tak, bez tego się u mnie nie obejdzie! A może z chili na ostro? U mnie często ryba jest natarta tajską pastą curry: czerwoną lub zieloną. Pasta jest połączeniem większości wspomnianych powyżej składników. Polecam Wam spróbować!

Grillowanie na trzy sposoby

W całości, filet, a może dzwonka/steki z ryby? Każdy z tych sposobów wymaga trochę innych przygotowań i różni się czasem grillowania. Ale jedna zasada jest wspólna: lepiej grillować za krótko niż spalić lub wysuszyć na wiór.

Ryba z grilla

Ryba z grilla

Najlepsza ryba z grilla - grillowanie krok po kroku. Cała ryba grillowana, steki lub dzwonka albo filety. Jak grillować rybę na różne sposoby i czym ją najlepiej doprawić.
5 from 3 votes
Przygotowanie: 5 minutes
Gotowanie: 25 minutes
Razem: 30 minutes
Kategoria: Danie główne
Kuchnia: Afrykańska, Amerykańska, Azjatycka, Europejska
Przepis na: ryba z grilla
Liczba porcji: 2
Kalorie: 498kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 400-500 g ryby (w całości, filety lub dzwonka/steki, np. pstrąg, dorsz, okoń morski, flądra, halibut, łosoś, tuńczyk)
  • 2-3 łyżki imbiru lub czosnku (bardzo drobno posiekany lub przeciśnięty przez praskę/starty na tarce o drobnych oczkach)
  • 1 cytryna lub limonka (wyszorowana i sparzona, następnie pokrojona w półksiężyce)
  • oliwa (extra vergine; można zastąpić masłem klarowanym)
  • jasne piwo lub białe wino wytrawne (opcjonalnie)
  • 1 pęczek natki pietruszki, kolendry, rozmarynu, bazylii, tymianku lub koperku
  • ½ łyżeczki chili (opcjonalnie)
  • 1 łyżka mieszanki przypraw lub pasty curry (opcjonalnie; czerwona lub zielona pasta curry albo mieszanka przypraw: cynamon, kardamon, kolendra, goździki, gałka muszkatołowa)
  • sól, pieprz

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Jeśli ryba będzie grillowana bezpośrednio na żeberkach grilla lub w metalowym koszyku, czyste metalowe elementy dokładnie nacieram olejem. Jeśli ryba będzie grillowana na tacce, smaruję tackę tłuszczem. Jeśli owijam rybę w folię aluminiową, wówczas nacieranie metalowych elementów nie jest konieczne.

Steki lub dzwonka

  • Nacieram rybę czosnkiem/imbirem i przyprawami/ziołami. Skrapiam połową soku z cytryny/limonki oraz winem/piwem. Jeśli ryba jest grillowana w folii, można do środka włożyć też kawałki skórki z cytryny/limonki.
  • Grilluję bezpośrednio na grillu lub zawiniętą w folię. Jeśli w folii, to dodatkowo delikatnie nacieram wcześniej rybę oliwą/masłem.
    Grilluję rybę przez ok. 2-5 minut z każdej strony (w zależności od temperatury panującej na ruszcie i grubości ryby; obracam tylko 1 raz!). Jeśli ryba jest grillowana bezpośrednio na żeberkach, po zdjęciu jej z rusztu smaruję wierzch oliwą/masłem.
    Niektóre steki, np. z łososia czy tuńczyka, mogą pozostać w środku lekko niedopieczone.
  • Gotową rybę skrapiam pozostałym sokiem z cytryny/limonki.

Filet

  • Wybieram możliwie najgrubsze filety z ryb o w miarę zwartym mięsie. Idealnie, jeśli filet jest ze skórką: ułatwi ona utrzymanie mięsa w jednym kawałku w trakcie grillowania.
    Cienkie płaty, nawet gdy są ze skórką, bezpieczniej jest grillować w folii.
  • Nacieram rybę czosnkiem/imbirem i przyprawami/ziołami. Skrapiam połową soku z cytryny/limonki oraz winem/piwem. Jeśli ryba jest grillowana w folii, można do środka włożyć też kawałki skórki z cytryny/limonki.
  • Kładę rybę na żeberkach grilla lub tacce skórką do dołu (również w przypadku ryby pieczonej w folii). Przykrywam, np. żaroodporną pokrywką lub folią.
  • Grilluję rybę przez ok. 5-10 minut (w zależności od temperatury panującej na ruszcie i grubości ryby; obracam tylko 1 raz, po upływie ¾ całkowitego czasu grillowania!). Jeśli ryba jest grillowana bezpośrednio na żeberkach, po zdjęciu jej z rusztu smaruję wierzch oliwą/masłem.

Cała ryba

  • Wypatroszoną rybę delikatnie nacinam nożem ukośnie po tułowiu, w odstępach ok. 2 cm.
  • Środek ryby i wierzch oraz zagłębienia w nacięciach nacieram czosnkiem/imbirem i przyprawami/ziołami. Skrapiam połową soku z cytryny/limonki oraz winem/piwem. Do środka wkładam też kawałki skórki z cytryny/limonki oraz całe pęczki ziół.
  • Układam rybę na ruszcie (najlepiej w metalowym, dobrze naoliwionym koszyku) w najcieplejszej części grilla. Można przykryć folią aluminiową.
    Nieduża ryba:
    Po ok. 2-3 minutach przekładam koszyk lub przesuwam żeberka na wyższy poziom o nieco niższej temperaturze. Delikatnie obracam rybę i zostawiam na kolejne 2-3 minuty.
    Większa ryba: sposób jak wyżej, ale łączny czas grillowania to 10-20 minut.
    Najbezpieczniej obracać rybę tylko 1 raz, w specjalnym koszyku do obracania lub za pomocą prostokątnej, bardzo szerokiej łopatki do ryb.
    Warto sprawdzić przed obróceniem, czy mięso ryby na pewno jest ścięte w środku i w nacięciach.
  • Jeśli ryba jest grillowana bezpośrednio na żeberkach lub w metalowym koszyku, po zdjęciu jej z rusztu smaruję wierzch oliwą/masłem. Skrapiam pozostałym sokiem z cytryny/limonki i serwuję.

Przydatne przepisy i poradniki

Wartości odżywcze

Serving: 200g (orientacyjna wartość, bo różne ryby mają różną kaloryczność) | Calories: 498kcal (25%) | Carbohydrates: 7g (2%) | Protein: 41g (82%) | Fat: 32g (49%) | Saturated Fat: 5g (31%) | Cholesterol: 100mg (33%) | Sodium: 212mg (9%) | Potassium: 927mg (26%) | Fiber: 2g (8%) | Sugar: 1g (1%) | Vitamin A: 5395IU (108%) | Vitamin C: 76.2mg (92%) | Calcium: 108mg (11%) | Iron: 4.7mg (26%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Do grillowania polecam specjalny chwytak, który ułatwia przewracanie ryby. Co prawda większe okazy nie zawsze się do niego zmieszczą, ale przynajmniej jest odrobinę łatwiej :).

Ryba z grilla - przepis
Ryba z grilla – przepis

Bardzo jestem ciekawa, czy lubicie grillowaną rybę. Dajcie mi koniecznie znać w komentarzach, z jakimi przyprawami ją przygotowaliście!

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)