Naleśniki razowe przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Naleśniki razowe
Naleśniki razowe

Przechodząc na dietę, zamiast zwykłych naleśników postanowiłam jeść naleśniki razowe. Są odrobinę inne w smaku, ale rewelacyjnie nadają się do nadziewania zarówno słodkimi jak i wytrawnymi farszami, a sposób ich przygotowania wygląda dokładnie tak samo. W zależności od stosowanej diety czy własnych upodobań smakowych, można usmażyć naleśniki razowe z ciasta na mleku, maślance, jogurcie naturalnym, kefirze czy np. mleku sojowym albo ryżowym.

Mąka pszenna razowa zawiera dużo otrąb, które zatrzymują wilgoć, dlatego samo ciasto jest nieco gęstsze i wilgotniejsze i trochę trudniej będzie usmażyć bardzo cienkie naleśniki. Czas smażenia, w porównaniu z klasycznym ciastem z mąki pszennej tortowej, trzeba odrobinę wydłużyć, a najlepsze efekty uzyskuje się, korzystając z żeliwnej patelni.

Zobacz też: Więcej pomysłów na najlepsze śniadania

Zobacz też
Purée z batatów

Bardzo posmakowały mi naleśniki razowe i cieszę się, że mogę je przygotowywać nie tylko w domu, ale również kupić w różnych miejscach „na mieście”. Posiłki przygotowane na bazie mąki razowej, zgodne z dietą opartą na niskim indeksie glikemicznym, mają przyszłość. Złożone węglowodany zawarte w porannym posiłku uwalniają się stopniowo w ciągu kilku godzin, zapewniając dłuższe uczucie sytości. Wybierając wytrawny farsz lub dietetyczne (np. owocowe) nadzienie na słodko, wraz z naleśnikami razowymi dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych składników potrzebnych o poranku.

Naleśniki razowe

Naleśniki razowe

Najlepsze naleśniki razowe czyli przepis na naleśniki z mąki razowej oraz mleka krowiego lub roślinnego, które można zastąpić maślanką, kefirem lub jogurtem naturalnym.
5 od 1 osoby
Przygotowanie: 5 min
Gotowanie: 15 min
Razem: 20 min
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Amerykańska, Europejska
Przepis na: naleśniki razowe
Liczba porcji: 10 naleśników o średnicy 22 cm

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • szklanki mąki pszennej razowej
  • 2 jajka
  • 1 szklanka mleka (krowiego lub np. sojowego, lub kefiru, albo jogurtu naturalnego lub maślanki)
  • 1 szklanka wody mineralnej gazowanej
  • 1 łyżka cukru (opcjonalnie; można zastąpić miodem lub ksylitolem)
  • 2 szklanka łyżki oleju (+ dodatkowy olej do smażenia)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Składniki na ciasto naleśnikowe mieszamy w większej misce za pomocą trzepaczki.
  • Na dobrze rozgrzanej patelni wysmarowanej olejem smażymy naleśniki z obu stron (naleśniki razowe wymagają nieco dłuższego czasu smażenia niż klasyczne, z mąki pszennej tortowej). Smażąc co drugi naleśnik można smarować patelnię dodatkowym olejem (np. za pomocą kawałka papierowego ręcznika).
  • Usmażone naleśniki zawijamy z ulubionymi dodatkami.

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Naleśniki razowe bez laktozy - mleko w cieście można zastąpić maślanką, rzadkim jogurtem naturalnym lub kefirem czy mlekiem kokosowym, albo innym mlekiem roślinnym.
  2. Naleśniki razowe bez mleka - zamiast nabiału można wykorzystać mleko roślinne.
  3. Naleśniki razowe bez jajek - każde 1 jajko można zastąpić 1 łyżką drobno zmielonego siemienia lnianego, zalanego wcześniej 2-3 łyżkami wody i odstawionego na kilka minut do nasiąknięcia i zgęstnienia
  4. Naleśniki razowe wegańskie - można przygotować tak jak naleśniki razowe bez jajek, zastępując mleko krowie mlekiem roślinnym, np. kokosowym lub sojowym i smażąc całość na oleju roślinnym.
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Naleśniki razowe
Naleśniki razowe
19 komentarzy
  • A jakich dodatków najlepiej użyć jeśli jest się na diecie o niskim IG (+leki) ale nadal chciałoby się coś „na słodko”?:) kiwi ? jakiś serek ?

    • Na ulotce z leków powinny być informacje o konkretnych rodzajach owoców. Grejpfruty są niebezpieczne przy niektórych lekach, np. nie wolno ich łączyć z tabletkami przeciwbólowymi. Niski indeks glikemiczny mają np. truskawki, jabłka, jagody i borówki amerykańskie oraz maliny i porzeczki. Kiwi, z tego co pamiętam, również, ale ponieważ odpisuję z tabletu, nie mam możliwości sprawdzić tego w tabelce ;). Ser także obniża IG całego posiłku, bo zawiera białko. Zamiast cukru ksylitol i będzie dobrze :).

  • Zrobiłam, w smaku wyszły pyszne i skusił mnie ten dietetyczny aspekt. Jednak, tak jak zostało zaznaczone w filmiku, trzeba je dłużej smażyć i jednak zwykłe chyba lepiej mi smakują. Choć pomysł z naleśnikami czekoladowymi, które też wypróbowałam jest fantastyczny. Wspaniały deser!

  • Z okazji Dnia Kobiet chętnie pozmywam u Ciebie Dorotko naczynia po tych naleśnikach –
    taki prezent 🙂 he

  • Dzięki za info :). Zastanawiałam się ostatnio czy jest możliwe przygotowanie naleśników zupełnie bez mleka i to jest bardzo dobra wiadomość, bo sama nie powinnam go pić, a sojowe, maślanka, jogurt czy kefir też nie zawsze mam pod ręką.

  • jak ktoś ma alergię na mleko czy soję, to chcę wam powiedzieć, że z wodą również wychodzą b.smaczne, trzeba tylko dodać do masy olej, lub jakiś inny płynny tłuszcz

  • Można pominąć, zależy jaką masz patelnię. Niektóre, zwłaszcza te nowe, mają taką powłokę, że ilość oleju potrzebna do smażenia jest minimalna.

  • Mniam, na pewno spróbuje. Ja robię naleśniki zazwyczaj ze zwykłej mąki, ale dodaję 2-3 duże łyżki mielonych otrębów 🙂 Pycha. Takie też wypróbuje 🙂 Pozdrawiam 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom