Mleko ryżowe

Mleko ryżowe
5/5 (2)

Dla wszystkich, którzy mleka nie piją z wyboru lub nie mogą. Kolejny przepis na mleko roślinne, tym razem mleko ryżowe, którego smak wzbogaciłam odrobiną cynamonu. Jest bardzo proste do przygotowania i ma tę zaletę, że można je zrobić z ryżu, który pozostał po niezjedzonym obiedzie – oczywiście w garnku, w którym się gotował, a nie w sosie, na talerzu :).

Zobacz też: Więcej pomysłów na potrawy bez laktozy i dania wegańskie

Smakowo mleko ryżowe nie przebije moich dwóch ulubionych: kokosowego i migdałowego. Ma od nich gęstszą konsystencję i nie nadaje się do spieniania w ekspresie do kawy. Świetnie za to sprawdza się jako baza do wypieku ciast ucieranych i babeczek czy muffinów, gotowania owsianek czy miksowania koktajli. Jest pożywne, ale uwaga – jeśli zrobi się je z białego ryżu, ma wysoki indeks glikemiczny. W diecie o niskim indeksie można je spożywać, łącząc z innymi składnikami niskoindeksowymi: tłuszczami, jeśli jest wykorzystywane jako dodatek do sosów, warzywami – kiedy zabiela się nim zupę czy gulasz lub orzechami, albo nasionami, jeśli mowa o warzywnych koktajlach.

Można przygotować je z każdego koloru ryżu: wizualnie najlepiej zaprezentuje się biały. Czarny ryż (a właściwie fioletowy) też zapewnia niezły efekt, a brązowy, naturalny, to połączenie neutralnej barwy i niższego indeksu glikemicznego.

Mleko ryżowe można dosłodzić ksylitolem lub syropem z agawy, podbić jego smak odrobiną soku z cytryny, limonki lub pomarańczy, jeśli uznacie, że potrzebuje pazura. Ciekawa jestem, czy przypadnie Wam do gustu.

W ten sam sposób możecie je zrobić z ugotowanej, białej kaszy gryczanej niepalonej lub jaglanej. Do dzieła :).

Mleko ryżowe

Liczba porcjiok. 5 szklanek
Czas przygotowania i oczekiwania5 min
Czas gotowania15 min
Całkowity czas20 min
Przepis autorski Dorota Kamińska | DorotaKaminska.pl
Mleko ryżowe z gotowanego ryżu i wody, z dodatkami opcjonalnymi dla wzbogacenia smaku: wanilią lub cynamonem, sokiem z cytryny lub pomarańczy, opcjonalnie dosłodzone. Przepis na mleko ryżowe krok po kroku.

W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 Szklanka ryżu (biały, brązowy, czerwony lub czarny; ugotowany, może być ciepły lub wystudzony - można wykorzystać ugotowany nadprogramowo i pozostały z obiadu)
  • 4 Szklanki wody (przegotowana, filtrowana lub mineralna z butelki)

opcjonalnie

  • 1 Duża szczypta cynamonu ((ok. pół łyżeczki))
  • 1-2 łyżki soku z cytryny lub pomarańczy
  • 1-2 łyżki cukru brzozowego lub syropu z agawy
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

Lubisz przepisy Doroty? Kup TERAZ książkę w moim sklepie 20% TANIEJ.

Superfood po polsku - okładka

Chcesz dowiedzieć się więcej? „Superfood po polsku” to książka, w której pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze polskimi superskładnikami, które kupisz na bazarze i w osiedlowym sklepie :).

Możesz obejrzeć jak wygląda w środku, a do kupienia jest WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym - nie znajdziesz jej w księgarniach stacjonarnych!


Moje porady

  1. Jak ugotować ryż

Mleko ryżowe - Jak zrobić

Krok 1
Wszystkie składniki umieszczam w kielichu blendera i miksuję na najwyższych obrotach, robiąc co kilkadziesiąt sekund przerwy w celu zapobiegania przepaleniu silnika, do uzyskania gładkiej konsystencji.
Krok 2
Mleko ryżowe można przechowywać przez 3 dni w lodówce.

Obserwuj mnie @dorotakaminska na Instagramie, Twitterze i Pinterest.

Mleko ryżowe
Mleko ryżowe

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)