Marang - właściwości, witaminy i walory | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Marang

Marang

Marang
5/5 (1)

Jeden z zabawniej wyglądających owoców, jakie kiedykolwiek widziałam czyli marang, kuzyn duriana i dżakfruta, spotykany najczęściej na Filipinach. Podczas mojej podróży po Azji nigdzie indziej nie udało mi się go dostać. Bardzo słodki i pożywny, o intensywnym zapachu, z charakterystycznym „jeżykiem” pokrywającym skórkę.

Zobacz też: Jak wyglądają i smakują inne owoce egzotyczne

Pod zjeżoną skórką kryją się otoczone mięsistym, kremowym miąższem pestki. To smaczny i słodki owoc, dość mocno pachnący, chociaż ten aromat jest przyjemniejszy niż ten dość kontrowersyjny, często nielubiany, wydzielany przez duriany.

Marang – jak smakuje i czemu warto go jeść – film wideo

Obejrzyj bezpośrednio na moim kanale na YouTube

Marang – jak wybrać

Dojrzały marang zmienia kolor z zielonego, a skórka znajdująca się pod „igiełkami” jest twarda i wydziela dość intensywny, ale przyjemny zapach. Owoc przejrzały łatwo traci szypułkę, a „jeżyk” pokrywa się ciemniejszymi plamami.

Marang – przechowywanie, przygotowanie i zastosowanie w kuchni

Oprócz smacznego miąższu, po ugotowaniu lub upieczeniu można też zjeść pestki: w całości lub zmiksowane w blenderze. Po otwarciu owoc dość szybko, nawet przechowywany w lodówce, będzie ciemniał, dlatego warto zjeść go od razu po przekrojeniu. Najlepiej przechowywać marang w lodówce, gdzie może poczekać, nieprzekrojony, ok. 5-7 dni.

Marang jest smaczny na surowo, można też wykorzystać go jako dekorację deserów lub dodatek do wypieków, albo dodać do sałatki owocowej. Dojrzałe kawałki można zmiksować z miąższem kokosu lub wiórkami kokosowymi, bananem oraz odrobiną miodu i kostek lodu, przygotowując pyszny koktajl. Owoce wykorzystuje się też do przygotowywania przetworów, np. jako składnik dżemów, marmolad lub galaretek.

Marang
Marang

Marang – skład i dobroczynne działanie

Jest to owoc idealny do spożycia przed lub po dużym wysiłku fizycznym, dostarczający do organizmu sporo kalorii, podobnie jak banan. Marang  to także źródło wapnia, fosforu, żelaza oraz beta-karotenu i witaminy A, C i B. Wapń jest bardzo ważny dla budowy kości i zębów, z kolei żelazo bierze udział w produkcji hemoglobiny. Witaminy A i C to witaminy urodowe niezbędne dla pięknej skóry, a dodatkowo witamina C i beta-karoten są znanymi i cenionymi przeciwutleniaczami, które pomagają organizmowi walczyć z wolnymi rodnikami. Witaminy z grupy B odpowiadają za poprawne funkcjonowanie organizmu i zachodzące w nim procesy.

Marang – dieta

Nie ma jednoznacznych danych na temat indeksu glikemicznego owoców marangu, można jedynie przypuszczać, że kształtuje się na podobnym (niskim) poziomie, jak IG durianów i dżakfrutów. 100 g miąższu marangu to dawka 110 kcal – sporo, dlatego ewentualne, większe ilości polecam zjadać po wysiłku fizycznym :).

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2020 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom