Mangustynki, mangostan, mangosteen - pyszne | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Mangustynki – mangostan, mangosteen

Mangustynki – mangostan, mangosteen

Mangustynki
4/5 (1)

Mangostan właściwy, znany też jako garcynia, smaczelina, żółtopla czy żółciecz, to gatunek drzewa występujący w Południowo-Wschodniej Azji, Afryce oraz Południowej Ameryce, którego owocem jest mangosteen czyli mangostan lub mangustynki.

Zobacz też: Inne owoce egzotyczne

Mangustynki – jak smakują i dlaczego warto jeść – film wideo

Obejrzyj bezpośrednio na moim kanale na YouTube

W zależności od regionu pochodzenia mangustynki różnią się wielkością, kolorem skórki i miąższu: mangustynki cytrynowe o żółtym kolorze można spotkać na Półwyspie Malajskim. W Afryce Zachodniej można spotkać mangostany w kolorze pomarańczowym, odrobinę większe, a te najbardziej charakterystyczne to purpurowe – największe spośród wszystkich.

Mangustynki
Mangustynki

Mangustynki – jak wybrać

Dojrzałe mają gładką skórkę bez skaz, o jednolitym kolorze i jędrnych, zielonych listkach. Po zbiorze bardzo łatwo, w przeciągu kilku dni, starzeją się, dlatego praktycznie nie nadają się do transportu i poza krajami, w których są uprawiane, są z reguły trudno dostępne i drogie. Nieświeże owoce pokrywa sucha skórka o nierównym kolorze.

Mangustynki – przechowywanie, przygotowanie i zastosowanie w kuchni

W domu można przechowywać je w lodówce. Te, które nie były mocno dojrzałe w momencie zakupu, mogą poczekać w chłodzie jeszcze przez 5-7 dni.

Mangustynki można wykorzystać jako element dekoracji potraw, obierając z nich górną połowę skórki w taki sposób, żeby miąższ pozostał nienaruszony. Ciemny kolor skórki będzie bardzo ładnie kontrastować z jasnym miąższem. Najlepiej smakują surowe, serwowane samodzielnie lub jako dodatek do deserów. Sprawdzą się też jako składnik sałatki owocowej, można zmiksować je na sok, który po schłodzeniu będzie doskonałym pomysłem na ugaszenie pragnienia w upalne dni.

Zobacz też
Liczi

Jak smakuje mangostan?

Mangostany przypominają w smaku połączenie moreli, pomarańczy i ananasa. Są dość słodkie i soczyste, a ich miąższ rozpływa się w ustach.

Mangustynki – skład i dobroczynne działanie

Owoce mangostanu nie zawierają nasyconych tłuszczów i cholesterolu, są natomiast bogatym źródłem wspomagającego metabolizm błonniku. Zawierają też duże ilości witaminy C odpowiedzialnej za ich doskonałe właściwości przeciwutleniające, wpływające na ogólną, dobrą kondycję organizmu, opóźnianie procesów starzenia i większą odporność. Mangostany też bogate w dużą ilość witamin z grupy B: tiaminy, niacyny i kwasu foliowego, wpływając korzystnie na zachodzące w organizmie procesy metabolizmu. Zawartość minerałów tj. miedź, magnez i mangan oraz potas w mangustynkach wpływa z kolei korzystnie na pracę serca i poziom ciśnienia krwi.

Mangustynki – dieta

100 g to 63 kcal, dlatego te smaczne owoce są idealnym składnikiem zdrowej diety, z którymi warto zaprzyjaźnić się w czasie odchudzania. Charakteryzuje je niski indeks glikemiczny, który wynosi IG = ok. 20-30 (nie mogłam znaleźć dokładnych informacji, dlatego wartość podaję szacunkowo, na podstawie innego wskaźnika, tzw. glycemic load, w przypadku mangustynek wynoszącego  GL = 5).

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom