Mango – właściwości, walory i witaminy

5/5 (2)

Mango, jeden z moich ulubionych owoców. Piękny, słoneczny, mięsisty i soczysty zarazem, rozpływa się w ustach. Być może znacie mango w wersji, za którą sama kiedyś nie przepadałam: niedojrzałe, sprzedawane w polskich sklepach, twarde, o smaku i kolorze przypominającym marchewkę. Kosztując mango po raz pierwszy trzeba spróbować owocu dojrzałego: o miękkiej skórce i miąższu, idealnego w smaku, słodkiego… To prawdziwy superowoc i zaraz opowiem Wam, co sprawia, że zyskał takie określenie.

Zobacz też: Inne owoce egzotyczne

Mango – jak smakuje, walory i właściwości – film wideo

Obejrzyj bezpośrednio na moim kanale na YouTube

Jak wybrać

Mango to owoc sezonowy, którego zbiór zaczyna się w okolicach maja, ale obecnie, w sklepach, można spotkać je praktycznie przez cały rok. Z reguły zbiera się te owoce, które są jeszcze zielone, co umożliwia transport mango nawet do dalszych zakątków świata. Dojrzałe mango dostępne jest w kilku kształtach, o różnej wielkości i kolorze skórki, w zależności od regionu pochodzenia. Mango indyjskie lub pakistańskie jest żółte jak niektóre polskie gruszki, dojrzałe mango totapuri ma kolor zielono-czerwony lub pomarańczowy, a na całym świecie uprawia się też obecnie przeróżne odmiany hybrydowe. Wybierać powinno się te owoce, których skórka nie ma brązowych plamek i uszkodzeń, ale jest już delikatnie miękka.

Niedojrzałe mango dojrzeje w ciągu kilku dni w temperaturze pokojowej. Aby opóźnić proces dojrzewania, można przechowywać je w lodówce, w temperaturze nie niższej niż 10°C.

Mango
Mango

Przechowywanie, przygotowanie i zastosowanie w kuchni

Owoce ze skórką myjemy pod strumieniem ziemnej wody, następnie osuszamy. Mango można obrać ze skórki i pokroić na kawałki lub obkroić większe części wokół sporej (niestety niezbyt łatwej do usunięcia) pestki, razem ze skórką, a następnie zaserwować w formie jeża.

Najlepiej smakuje samodzielnie lub w sałatce owocowej, albo soku, koktajlu czy smoothie. W prosty sposób można przygotować lody z mango, jest też rewelacyjnym dodatkiem do dekoracji deserów, zdrowych sałatek oraz świetnie komponuje się ze smażonymi lub grillowanymi mięsami o łagodnym smaku. Z zielonego owocu, którego miąższ nie nabrał jeszcze słodyczy i pomarańczowego koloru, przygotowuje się w Tajlandii ostrą sałatkę. Można też przygotować dżem lub marmoladę z mango oraz chutnej z mango, który nada się idealnie do mięs oraz sosów.

Sticky rice z mango
Sticky rice z mango

Mango to słodki, choć odrobinę cierpki owoc o smaku przypominającym mieszankę brzoskwini, śliwki i banana, o miękkim, mięsistym, lekko włóknistym, ale też soczystym miąższu. Smakuje wyśmienicie, choć nie każda odmiana może trafić w Wasze gusta.

Właściwości, skład i dobroczynne działanie

Mango to owoc bogaty w korzystny dla metabolizmu błonnik, minerały oraz przeciwutleniacze, dzięki którym zapobiega powstawaniu raka jelit, piersi, prostaty i białaczki. Jest źródłem poprawiającej wzrok witaminy A oraz beta-karotenu, alfa-karotenu i beta-kryptoksantyny, które razem korzystnie wpływają na stan skóry, dlatego owoce mango stosuje się również w kosmetyce, również tej naturalnej, domowej. W świeżym owocu znajduje się też dużo potasu niezbędnego w procesach kontroli pracy serca oraz ciśnienia krwi. Z kolei duża ilość witamin B6, C i E wpływa korzystnie na odporność organizmu, opóźnianie procesów starzenia oraz pracę mózgu. Warto też wspomnieć o sporej ilości miedzi znajdującej się w owocach mango, która w ludzkim organizmie jest katalizatorem dla niektórych enzymów.

Mango – dieta

100 g to 65 kcal, dlatego mango to idealny składnik zdrowej diety, który warto wprowadzić do swojej diety, zarówno tej odchudzającej jak i codziennego jadłospisu w ramach zdrowego odżywiania. Indeks glikemiczny mango wynosi IG = ok. 52. Jest to średnia wartość, dlatego warto próbować łączyć te pyszne owoce z innymi składnikami o niższych wartościach, ale można też oczywiście, najlepiej przed południem, zjeść pyszne, świeże, surowe mango.

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)