Karp smażony przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Karp smażony

Karp smażony

Karp smażony

Karp smażony – najpopularniejsza polska potrawa wigilijna, podawana w różnych, nawet najbardziej oddalonych od siebie regionach Polski, choć nie zawsze lubiana przez wszystkich domowników. Karp jest rybą o charakterystycznym smaku i zapachu, a nieumiejętnie odłowiony lub przygotowany, może „zalatywać” mułem. Jak usmażyć karpia, żeby wyszedł smaczny? Opowiem Wam, jak przygotowuje się go w mojej rodzinie.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na potrawy wigilijne

Karp smażony w mojej rodzinie jest głównym daniem wigilijnym. Przygotowuje go moja babcia albo ciocia Celinka: dzień wcześniej płuczą rybę w zimnej wodzie, zdejmują łuski, porcjują i obkładają na całą noc pokrojoną w piórka cebulą, mocno skrapiając sokiem z cytryny. To bardzo ważne czynności, ale dodatkowo warto pamiętać, żeby kupić karpia ze sprawdzonego źródła. W profesjonalnych hodowlach odławia się karpie z wyprzedzeniem i trzyma w specjalnych zbiornikach, dzięki czemu udaje się zlikwidować posmak i zapach mułu w rybie. W rezultacie z karpia po usmażeniu, zwłaszcza na dobrym tłuszczu, wydobywa się najlepszy smak.

Jak smażyć karpia i co wcześniej przygotować

Moja sprawdzona metoda. Dobra rada od mojego nieżyjącego już chrzestnego, żeby jeszcze przed obłożeniem cebulą i skropieniem cytryną wymoczyć świeżego karpia w mleku. W tak przygotowanym do smażenia karpiu posmak i zapach mułu zanikają, a ryba, po usmażeniu w mącznej panierce, smakuje doskonale. Do tego wcześniej warto zastosować babciny sposób z obłożeniem cebulą. Znaliście je?

Zobacz też
Domowa czekolada

Karp smażony

Karp smażony

Klasyczny karp smażony czyli karp w panierce. To najlepszy smażony karp, który przed przygotowaniem jest wymoczony w mleku i obłożony cebulą i cytryną.
4.5 od 2 votes
Przygotowanie: 10 min
Gotowanie: 10 godz. 40 min
Razem: 10 godz. 50 min
Kategoria: Danie główne
Kuchnia: Polska
Przepis na: karp obtaczany w mące, karp smażony, smażony karp
Liczba porcji: 4
Kalorie: 519kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • karp filetowany lub w dzwonkach
  • cytryna (po ½ cytryny na 1 filet lub 4 dzwonka)
  • cebula (po 1 średniej cebuli na 1 filet lub 4 dzwonka)
  • mąka
  • mleko
  • masło klarowane
  • sól, biały pieprz

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Filety karpia porcjuję i zanurzam w misce z mlekiem. Odstawiam na ok. 8 godzin w chłodne miejsce (najlepiej zostawić rybę w lodówce na całą noc).
  • Wyjmuję karpia z mleka, osuszam na papierowym ręczniku i skrapiam mocno sokiem z cytryny.
  • Skropionego cytryną karpia obkładam dokładnie cebulą. Odstawiamy na ok. 4 godziny w chłodne miejsce.
  • Zdejmuję cebulę z karpia, doprawiam solą i pieprzem, następnie obtaczam każdą porcję w mące.
  • Smażę karpia na klarowanym maśle z obu stron na złocisty lub złoto-brązowy kolor. Każdy usmażony kawałek osączam z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku.
  • Karpia można udekorować różyczkami zawiniętymi z pokrojonej w długie, cienkie paski, ugotowanej marchewki oraz listkami natki pietruszki.

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Jak zrobić masło klarowane
  2. Jak wybrać tłuszcz do smażenia

Wartości odżywcze

Serving: 250g | Kalorie: 519kcal (26%) | Carbohydrates: 16g (5%) | Białko: 46g (92%) | Fat: 29g (45%) | Tłuszcze nasycone: 12g (75%) | Cholesterol: 203mg (68%) | Sód: 416mg (18%) | Potas: 962mg (27%) | Fiber: 1g (4%) | Cukier: 3g (3%) | Witamina A: 75IU (2%) | Witamina C: 22.4mg (27%) | Wapń: 122mg (12%) | Żelazo: 3.9mg (22%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Proponuję udekorowanie każdego kawałka różyczkami zrolowanymi z gotowanej, pokrojonej w cienkie plastry marchewki. Dzięki temu będzie bardzo ładnie prezentować się na talerzu. Podoba Wam się taka dekoracja?

Smażony karp
Smażony karp

Dajcie znać w komentarzach, czy karp smażony gości na Waszych wigilijnych stołach. Ciekawa jestem, co serwujecie jako dodatki i czy lubicie tę rybę. A może macie jeszcze inne sposoby jak usmażyć karpia? Czekam na informacje od Was! 

19 komentarzy

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom