Karp smażony

Karp smażony – najpopularniejsza polska potrawa wigilijna, podawana w różnych, nawet najbardziej oddalonych od siebie regionach Polski, choć nie zawsze lubiana przez wszystkich domowników. Karp jest rybą o charakterystycznym smaku i zapachu, a nieumiejętnie odłowiony lub przygotowany, może „zalatywać” mułem. Jak usmażyć karpia, żeby wyszedł smaczny? Opowiem Wam, jak przygotowuje się go w mojej rodzinie.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na potrawy wigilijne

Karp smażony w mojej rodzinie jest głównym daniem wigilijnym. Przygotowuje go moja babcia albo ciocia Celinka: dzień wcześniej płuczą rybę w zimnej wodzie, zdejmują łuski, porcjują i obkładają na całą noc pokrojoną w piórka cebulą, mocno skrapiając sokiem z cytryny. To bardzo ważne czynności, ale dodatkowo warto pamiętać, żeby kupić karpia ze sprawdzonego źródła. W profesjonalnych hodowlach odławia się karpie z wyprzedzeniem i trzyma w specjalnych zbiornikach, dzięki czemu udaje się zlikwidować posmak i zapach mułu w rybie. W rezultacie z karpia po usmażeniu, zwłaszcza na dobrym tłuszczu, wydobywa się najlepszy smak.

Jak smażyć karpia i co wcześniej przygotować

Moja sprawdzona metoda. Dobra rada od mojego nieżyjącego już chrzestnego, żeby jeszcze przed obłożeniem cebulą i skropieniem cytryną wymoczyć świeżego karpia w mleku. W tak przygotowanym do smażenia karpiu posmak i zapach mułu zanikają, a ryba, po usmażeniu w mącznej panierce, smakuje doskonale. Do tego wcześniej warto zastosować babciny sposób z obłożeniem cebulą. Znaliście je?

3 od 1 osoby
Karp smażony
Karp smażony
Przygotowanie
10 min
Czas gotowania
10 godz. 40 min
Całkowity czas
10 godz. 50 min
 
Klasyczny karp smażony czyli karp w panierce. To najlepszy smażony karp, który przed przygotowaniem jest wymoczony w mleku i obłożony cebulą i cytryną.
Danie: Danie główne
Kuchnia: Polska
Przepis na: karp obtaczany w mące, karp smażony, smażony karp
Liczba kalorii: 519 kcal
Liczba porcji: 4
☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.
Składniki
  • karp filetowany lub w dzwonkach
  • cytryna (po ½ cytryny na 1 filet lub 4 dzwonka)
  • cebula (po 1 średniej cebuli na 1 filet lub 4 dzwonka)
  • mąka
  • mleko
  • masło klarowane
  • sól, biały pieprz

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



Lubisz przepisy Doroty?

Kup TERAZ książkę w moim sklepie 20% TANIEJ.

Superfood po polsku - okładka

Chcesz dowiedzieć się więcej? „Superfood po polsku” to książka, w której pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze polskimi superskładnikami, które kupisz na bazarze i w osiedlowym sklepie :).

Możesz obejrzeć jak wygląda w środku, a do kupienia jest WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym - nie znajdziesz jej w księgarniach stacjonarnych!


Karp smażony - przepis i film wideo

Moje porady
  1. Jak zrobić masło klarowane
  2. Jak wybrać tłuszcz do smażenia
Karp smażony - Jak zrobić
  1. Filety karpia porcjuję i zanurzam w misce z mlekiem. Odstawiam na ok. 8 godzin w chłodne miejsce (najlepiej zostawić rybę w lodówce na całą noc).

  2. Wyjmuję karpia z mleka, osuszam na papierowym ręczniku i skrapiam mocno sokiem z cytryny.

  3. Skropionego cytryną karpia obkładam dokładnie cebulą. Odstawiamy na ok. 4 godziny w chłodne miejsce.

  4. Zdejmuję cebulę z karpia, doprawiam solą i pieprzem, następnie obtaczam każdą porcję w mące.

  5. Smażę karpia na klarowanym maśle z obu stron na złocisty lub złoto-brązowy kolor. Każdy usmażony kawałek osączam z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku.

  6. Karpia można udekorować różyczkami zawiniętymi z pokrojonej w długie, cienkie paski, ugotowanej marchewki oraz listkami natki pietruszki.
Wartości odżywcze
Karp smażony
Wielkość porcji (250 g)
Liczba kalorii 519 kcal Kalorie z tłuszczów 261 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 29g 45%
Tłuszcze nasycone 12g 60%
Cholesterol 203mg 68%
Sód 416mg 17%
Potas 962mg 27%
Węglowodany ogółem 16g 5%
Błonnik 1g 4%
Cukry 3g
Białko 46g 92%
Witamina A 1.5%
Witamina C 27.1%
Wapń 12.2%
Żelazo 21.7%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.

Masz Instagram?

Dodaj mnie do obserwowanych @dorotakaminska i zrób zdjęcie potrawy, tagując #dorotakaminska.

Proponuję udekorowanie każdego kawałka różyczkami zrolowanymi z gotowanej, pokrojonej w cienkie plastry marchewki. Dzięki temu będzie bardzo ładnie prezentować się na talerzu. Podoba Wam się taka dekoracja?

Smażony karp
Smażony karp

Dajcie znać w komentarzach, czy karp smażony gości na Waszych wigilijnych stołach. Ciekawa jestem, co serwujecie jako dodatki i czy lubicie tę rybę. A może macie jeszcze inne sposoby jak usmażyć karpia? Czekam na informacje od Was! 

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

19 komentarzy
  1. Moja droga, nie masło!!! Spróbuj na margarynie. A świetnym dodatkiem do niego jest sparzona, drobno pocięta pora, którą można jeszcze sparzyć wrzątkiem.

    1. Drogi Marku, margaryna zawiera szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans. Trąbi się o tym na całym świecie (są na to potwierdzone, rzetelne wyniki badań) i wycofuje ze sprzedaży, podczas kiedy w Polsce, ponieważ mamy nadprodukcję, poleca się ją nawet w żywieniu małych dzieci. Masło klarowane albo dobrej jakości olej roślinny odporny na wysokie temperatury, ale na pewno nie margaryna :).

  2. Ja oprócz cebuli dodaję starty na grubych oczkach seler i marchew i tym obkładam karpia- wychodzi pyszny i bez zapachu mułu

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)