Jak ugotować amarantus przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Jak ugotować amarantus
Jak ugotować amarantus

Choć bardzo często pojawia się w sklepach w formie ekspandowanej, to klasyczny, niepreparowany amarantus jest bogatszy w minerały (wapń, magnez, miedź, cynk, potas, fosfor) oraz znany z zapobiegania powstawaniu nowotworów skwalen, a po ugotowaniu staje się lekko kleisty, o konsystencji przypominającej perłową kaszę jęczmienną. Można wykorzystać go jako składnik deserów lub dodatek do obiadu: zupy albo drugiego dania. Jak ugotować amarantus – pokażę łatwą metodę. Jak gotuje się amarantus?

Zobacz też: Więcej poradników ABC gotowania

Amarantus jest rośliną uprawianą od kilku tysięcy lat. W kulturze Azteków stanowił podstawę codziennej diety, a także składnik związany z rytualnymi obrzędami. Dziś znany jest jako superfood i warto wprowadzić go do swojego jadłospisu ze względu na bogactwo składników odżywczych.

Amarantus – bez glutenu, z roślinnym białkiem i minerałami

Amarantus jest bezglutenowy i nie zalicza się go do zbóż. Nadaje się do zagęszczania, np. zup i sosów, choć nie rozpuszcza się w nich tak jak skrobia, bo jego ugotowane ziarna, choć miękkie, nie ulegają całkowitemu rozpadowi. Można za to wykorzystać mąkę z amarantusa, która z powodzeniem zastąpi skrobię i nada gęstości płynnym potrawom i sprawdzi się też jako składnik mieszanki mąk bezglutenowych. Można zastąpić nim kaszę jęczmienną, ziarna pszenicy lub kuskus.

Amarantus jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, którego przyswajalność jest zbliżona do białek zawartych w produktach mlecznych. Zawiera sporo lizyny, czyli aminokwasu ułatwiającego wchłanianie wapnia, budowę mięśni i produkcję energii.

Warto go jeść dla zdrowych mięśni, kości i pięknych włosów, a najwięcej cennych składników dostarczy do organizmu po ugotowaniu.

Zobacz też
Kotlety z dyni

Amarantus ekspandowany i nieekspandowany

Jak rozpoznać, które nasiona są ekspandowane? Amarantus ekspandowany, znany też jako amarantus preparowany, został uprażony, tak jak popcorn. Przed prażeniem nasiona były malutkie, o żółto-beżowej barwie. Po uprażeniu uzyskują jaśniejszy kolor, są większe i intensywniej pachną. Podobnie jak preparowany ryż, ekspandowany amarantus można wykorzystać jako dodatek do owsianek, składnik deserów, ciast czy ciasteczek. Po wymieszaniu z miodem powstanie z niego smaczna, słodka przekąska.

Do gotowania w wodzie nadaje się amarantus nieekspandowany.

Jak ugotować amarantus

Jak ugotować amarantus

Jak ugotować amarantus - przepis na gotowanie amarantusa. Czas gotowania i ilość wody potrzebna, żeby gotować amarantus nieekspandowany.
4.2 od 25 osób
Przygotowanie: 25 min
Razem: 25 min
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Amerykańska, Europejska
Przepis na: jak ugotować amarantus
Liczba porcji: 2 szklanki ugotowanych ziaren
Kalorie: 103kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 1 szklanka amarantusa (nieekspandowany)
  • 3 szklanki wody

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Wodę zagotowuję w garnku.
  • Dodaję amarantus, zmniejszam ogień. Woda ma delikatnie bulgotać pod przykryciem.
  • Gotuję przez ok. 20 minut, aż ziarna wchłoną wodę i staną się delikatnie przezroczyste i połyskujące oraz lekko klejące.

Przydatne przepisy i poradniki

Amarantus świetnie smakuje w połączeniu z ryżem lub kaszą.¼ szklanki amarantusa i ¾ szklanki ryżu/kaszy można ugotować w tym samym garnku, rozpoczynając gotowanie od tego składnika, który wymaga dłuższego czasu obróbki termicznej.

Wartości odżywcze

Serving: 100g | Kalorie: 103kcal (5%) | Carbohydrates: 18g (6%) | Białko: 3g (6%) | Fat: 1g (2%) | Sód: 7mg | Potas: 135mg (4%) | Fiber: 2g (8%) | Wapń: 47mg (5%) | Żelazo: 2.1mg (12%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Jak ugotować amarantus
Jak ugotować amarantus
6 komentarzy
  • Witam.
    Właśnie rozpoczęłam moją przygodę z amarantusem, wszak to samo zdrowie.
    Jestem na Pani stronie, bo szukam przepisu, jak ugotować amarantus.
    Jestem po prawostronnym udarze mózgu.
    To był dla mnie sygnał, aby dokonać zmian w moim życiu.
    Przede wszystkim radykalnie zmieniłam dietę. Nie jadam mięsa ani wędlin, odstawiłam mleko i wszelkie produkty mleczne oraz nabiał, cukier i wszystko co zawiera cukier oraz gluten.
    Dziękuję za przepis. Mimo wczesnej pory, biorę się za pierwsze gotowanie amarantusa.
    Pozdrawiam. Dobrego dnia. Maria.

  • Pani Doroto, dziekuje za superłatwy przepis.Zabieram sie za przygotowanie .😊
    Planuję podac go z rybą gotowaną na parze plus warzywka😊
    Pozdrawiam serdecznie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom