Jagody - witaminy i walory
Czytasz właśnie
Jagody – walory

Jagody – walory

Jagody
5/5 (1)

Jagody – pyszne, polskie, najlepiej własnoręcznie uzbierane w lesie, w towarzystwie mamy, babci lub własnych pociech. Pełnia sezonu na jagody przypada w lipcu, a ponieważ rosną przez tak krótki czas, warto korzystać z ich dobrodziejstw smakowych i walorów, włączając je do swojej diety zarówno do obiadów jak i deserów.

Jagody – przygotowanie i przechowywanie

Przed podaniem trzeba ją umyć pod zimną, bieżącą wodą i osączyć na sicie. Smakują wyśmienicie na surowo, zerwane bezpośrednio z krzaczka lub podane z cukrem i śmietaną albo bitą śmietaną. Jagody nadają się też świetnie do domowych przetworów: dżemu czy konfitury albo zamknięcia w słoiku z dodatkiem lekkiego syropu, są też jednym ze smaczniejszych składników domowych, letnich wypieków: ciast ucieranych i drożdżowych, jagodzianek, serników czy innych, prostszych deserów. Sprawdzą się też w daniach obiadowych, tych na słodko: pierogach z jagodami czy makaronie oraz w towarzystwie łagodnych mięs serwowanych na wytrawnie.

Świeże jagody można zamrozić, a jeszcze nierozmrożone dodać do pieczonego ciasta. Są wyjątkowo odporne na działanie niskich temperatur, a po rozmrożeniu zachowują pierwotny kształt i konsystencję.

Witaminy w jagodach

Jagody to owoce bogate w witaminy C, A, B, PP oraz cynk, miedź i mangan.

Zobacz też
Koktajl z buraków

Dobroczynne działanie jagód

Dzięki zawartości przeciwutleniaczy jagody uelastyczniają naczynia krwionośne przeciwdziałają anemii. Najbardziej cenione i znane są jednak ze swoich właściwości w leczeniu biegunek. Dzięki zawartości dużych ilości kwasu foliowego są szczególnie polecane kobietom w ciąży, korzystnie wpływając na rozwój płodu. Kwas foliowy jest też substancją zapobiegającą powstawaniu raka macicy. Inny kwas obecny w dużej ilości w jagodach to kwas egalowy, zapobiegający schorzeniom takim jak rak płuc, przełyku czy krtani.

Jagody a dieta

100 g jagód zawiera 45 kcal – to niemal dwa razy więcej w porównaniu z truskawkami, ale wciąż na tyle mało, że warto włączyć te pyszne, sezonowe i zdrowe owoce do swojej diety, zwłaszcza że niski indeks glikemiczny jagód = 30.

Jagody - walory
Jagody – walory

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

13 komentarzy

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom