Jagody – walory

5/5 (1)

Jagody – pyszne, polskie, najlepiej własnoręcznie uzbierane w lesie, w towarzystwie mamy, babci lub własnych pociech. Pełnia sezonu na jagody przypada w lipcu, a ponieważ rosną przez tak krótki czas, warto korzystać z ich dobrodziejstw smakowych i walorów, włączając je do swojej diety zarówno do obiadów jak i deserów.

Jagody – przygotowanie i przechowywanie

Przed podaniem trzeba ją umyć pod zimną, bieżącą wodą i osączyć na sicie. Smakują wyśmienicie na surowo, zerwane bezpośrednio z krzaczka lub podane z cukrem i śmietaną albo bitą śmietaną. Jagody nadają się też świetnie do domowych przetworów: dżemu czy konfitury albo zamknięcia w słoiku z dodatkiem lekkiego syropu, są też jednym ze smaczniejszych składników domowych, letnich wypieków: ciast ucieranych i drożdżowych, jagodzianek, serników czy innych, prostszych deserów. Sprawdzą się też w daniach obiadowych, tych na słodko: pierogach z jagodami czy makaronie oraz w towarzystwie łagodnych mięs serwowanych na wytrawnie.

Świeże jagody można zamrozić, a jeszcze nierozmrożone dodać do pieczonego ciasta. Są wyjątkowo odporne na działanie niskich temperatur, a po rozmrożeniu zachowują pierwotny kształt i konsystencję.

Witaminy w jagodach

Jagody to owoce bogate w witaminy C, A, B, PP oraz cynk, miedź i mangan.

Dobroczynne działanie jagód

Dzięki zawartości przeciwutleniaczy jagody uelastyczniają naczynia krwionośne przeciwdziałają anemii. Najbardziej cenione i znane są jednak ze swoich właściwości w leczeniu biegunek. Dzięki zawartości dużych ilości kwasu foliowego są szczególnie polecane kobietom w ciąży, korzystnie wpływając na rozwój płodu. Kwas foliowy jest też substancją zapobiegającą powstawaniu raka macicy. Inny kwas obecny w dużej ilości w jagodach to kwas egalowy, zapobiegający schorzeniom takim jak rak płuc, przełyku czy krtani.

Jagody a dieta

100 g jagód zawiera 45 kcal – to niemal dwa razy więcej w porównaniu z truskawkami, ale wciąż na tyle mało, że warto włączyć te pyszne, sezonowe i zdrowe owoce do swojej diety, zwłaszcza że niski indeks glikemiczny jagód = 30.

Jagody - walory
Jagody – walory

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

13 komentarzy
  1. To chyba masz na myśli borówkę amerykańską – też uwielbiam i o niej też zrobię osobny film :). W Polsce najlepsze rosną na Mazurach :).

  2. Jesli mowa o jagodach to w USA sa jakies inne, wieksze nie takie slodkie, rosna na takich wysokich krzakach i niezostawiaja koloru na ustach. Z wakacji w Polsce pamietam smak tych jagod w pierogach czy tych slodkich bulkach. W Pacific Northwest nie widzialem nigdy jagod lesnych choc lasy mamy wspaniale. Robisz mi smaka tymi jagodami bede musial wskoczyc do Polski.

  3. Nie przepadam za jagodami 😛 chyba że z dużą ilością cukru. Nie znosze pierogów z jagodami 😀
    Przy okazji zapraszam Dorotko na mój kanał- filmiki ze zdrowymi, dietetycznymi przepisami ;]

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)