Gryczanka przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Gryczanka

Gryczanka

Gryczanka - przepis

Podobnie jak owsianka czy jaglanka, rownież gryczanka jest pożywnym i lekkostrawnym śniadaniem, a z dodatkiem owoców, ugotowana z białej, niepalonej kaszy gryczanej, smakuje świetnie i wygląda pięknie. Można zjeść ją na ciepło lub zimno i przygotowywać o dowolnej porze roku.

Zobacz też: Najlepsze przepisy fit

Gryczanka może powstać na dwa sposoby: z ugotowanej kaszy gryczanej lub płatków gryczanych. Obie wersje są lekkostrawne i pożywne, a z płatków oczywiście kaszkę przygotuje się szybciej. Warto jednak pamiętać, że kasza gryczana na śniadanie przygotowana z całych ziaren będzie bogatsza w korzystne dla zdrowia składniki odżywcze.

Gryczanka - kaszka gryczana
Gryczanka – kaszka gryczana

Gryczanka – pyszna kasza gryczana na śniadanie

Kasza i mleko lub jogurt to podstawowy skład, podobnie jak w jaglanej wersji. Do tego odrobina miodu lub dodatek owoców: całych, a może zmiksowanych? Świeżych, mrożonych, czy suszonych? Do wyboru :). Gryczanka jest pyszna z polskimi sezonowymi, tj. truskawki, maliny, jagody, porzeczki, jabłka… Albo z importowanymi: spróbujcie dodać granat, banana, brzoskwinię, mango, figę. U mnie ta ostatnia, dojrzała i doskonale pasująca do takiego jesiennego śniadania.

Gryczanka - przepis

Gryczanka - kasza gryczana na śniadanie

Gryczanka czyli smaczna kasza gryczana na śniadanie, w formie przypominającej owsiankę. Do zrobienia z ziarnistej kaszy gryczanej lub płatków gryczanych, śniadaniowa kaszka gryczana.
5 od 1 osoby
Przygotowanie: 5 min
Gotowanie: 15 min
Razem: 20 min
Kategoria: Śniadanie
Kuchnia: Polska
Przepis na: gryczanka, kasza gryczana na śniadanie, kaszka gryczana
Liczba porcji: 2
Kalorie: 411kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

Kaszka gryczana

  • szklanki suchej kaszy gryczanej białej, niepalonej (wypłukana w zimnej wodzie, dobrze odcedzona)
  • 1 szklanka mleka (polecam kokosowe lub migdałowe; można wykorzystać też mleko krowie lub wodę/sok z owoców)
  • szklanki wody
  • ½ łyżeczki cynamonu
  • ½ łyżeczki ekstraktu z wanilii (opcjonalnie)
  • 1 szczypta soli (opcjonalnie)

Dodatki (do wyboru)

  • 2-4 łyżeczki pistacji lub orzechów (grubo posiekane)
  • 2 łyżki syropu z agawy lub klonowego (można zastąpić 1 łyżką miodu)
  • banan, truskawki, jagody, maliny, winogrona, granat, figi lub inne owoce
  • wiórki kokosowe lub migdały w płatkach

Do dekoracji

  • nasiona chia lub mak (można posypać wierzch lub po ugotowaniu dodać do kaszki przed przelaniem do miseczek)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • W niedużym garnku zalewam odcedzoną z gorącej wody kaszę wodą i mlekiem. Dodaję sól i cynamon. Zagotowuję.
  • Zmniejszam ogień do minimum (kasza ma delikatnie pyrkać), przykrywam i gotuję przez ok. 20 minut, do uzyskania konsystencji owsianki. W trakcie gotowania nie mieszam.
  • Zdejmuję kaszę z ognia, przelewam do miseczek. Dekoruję syropem/miodem oraz owocami, wiórkami i orzechami.

Wartości odżywcze

Serving: 1miseczka z dodatkiem syropu klonowego i pistacji, bez owoców i innych dodatków | Kalorie: 411kcal (21%) | Carbohydrates: 64g (21%) | Białko: 14g (28%) | Fat: 12g (18%) | Tłuszcze nasycone: 3g (19%) | Cholesterol: 12mg (4%) | Sód: 75mg (3%) | Potas: 615mg (18%) | Fiber: 7g (29%) | Cukier: 19g (21%) | Witamina A: 235IU (5%) | Witamina C: 0.4mg | Wapń: 192mg (19%) | Żelazo: 1.8mg (10%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Kasza gryczana na śniadanie mojego autorstwa obowiązkowo zawiera orzechy, pestki dyni lub słonecznik – bez nich rzadko sięgam po śniadaniowe „paćki” ;). Ale do fig dołożyłam pistacje i to był strzał w dziesiątkę! Mak lub nasiona chia to także składniki, z których korzystam. Coś musi chrupać!

Zobacz też
Krem z jarmużu

Kaszka gryczana wytrawna

Bez cukru, za to np. z twarożkiem, pestkami z dyni i słonecznika oraz awokado. Co Wy na to? A może za bardzo będzie przypominać pierogi z kaszą gryczaną? 😉

Gryczanka - kaszka gryczana
Gryczanka – kaszka gryczana

Dajcie znać, czy lepsza jest na słodko, czy może wytrawna. Jestem bardzo ciekawa, jakie są Wasze ulubione dodatki!

Zobacz komentarze (1)
  • Gryczanka to ciekawe urozmaicone dla klasycznej owsianki 🙂 Przygotowując jadłospisy dla moich pacjentów dbam o ich urozmaicenie więc gryczanka przeplatana się w nich z ryżanką, jaglanką czy wspomnianą gryczanką.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom