Granola domowa - najlepsze prażone płatki owsiane przepis | Dorota Kamińska
Now Reading
Granola domowa – najlepsze prażone płatki owsiane
Granola domowa

Sklepowe wersje mogą zawierać cukier i olej palmowy oraz inne, niepożądane dodatki, dlatego najlepsza jest granola domowa czyli prażone płatki owsiane, do których dodatki dobiera się samodzielnie. Za każdym razem można przygotować inną wersję: mniej lub bardziej słodką, z większą lub mniejszą ilością suszonych owoców, ziaren i bakalii. Warto trzymać jej zapas w lodówce, bo nie tylko ułatwia wyczarowanie pysznych, pełnowartościowych i ekspresowych śniadań, ale nadaje się też doskonale do smacznych deserów fit.

Zobacz też: Więcej przepisów na najlepsze śniadania

Granola domowa ma mniej kalorii w porównaniu z jej sklepowymi odpowiednikami i nie zawiera oleju palmowego. Zwykły, biały cukier zastępuję w niej syropem z agawy lub dodatkiem suszonych owoców, choć można też dodać do jej prażenia miód. Warto jednak pamiętać, że traci on swoje lecznicze właściwości w temperaturze powyżej 60 st. C, dlatego lepiej dodać 1 łyżeczkę tuż przed podaniem, kiedy prażone płatki owsiane miesza się np. z jogurtem lub kefirem.

Bardzo lubię wersję z żurawiną, pestkami z dyni i wiórkami kokosowymi. Czasami dosypuję do granoli mak, innym razem siemię lniane. Po prostu korzystam z dodatków, które akurat mam pod ręką i cieszę się, że granola domowa jest tak prosta do przygotowania. Tłuszcze? Olej kokosowy lub rzepakowy, ale tylko te odporne na wyższe temperatury, bo nierafinowanych, tłoczonych na zimno, nie wolno tak mocno rozgrzewać.

See Also
Łosoś gravadlax

Pamiętajcie, że jest to wersja fit, która ma mniej kalorii i lepszy skład w porównaniu ze sklepowymi produktami z pudełek lub woreczków, ale nie oznacza to, że można takie prażone płatki owsiane jeść bez ograniczeń. 2-3 łyżki jako dodatek do jogurtu lub kefiru to maksimum. Żeby przypadkiem ktoś nie pokusił się o zjedzenie od razu połowy słoika ;).

Granola domowa

Granola domowa – prażone płatki owsiane

Granola domowa czyli przepis na prażone płatki owsiane z orzechami, ziarnami oraz suszonymi owocami, bez cukru i tłuszczu palmowego. Najlepsza granola domowa - baza do przygotowania na śniadanie lub deser.
5 from 1 vote
Przygotowanie: 5 minutes
Gotowanie: 12 minutes
Razem: 17 minutes
Kategoria: Półprodukt
Kuchnia: Europejska
Przepis na: granola domowa
Liczba porcji: 12 osób
Kalorie: 155kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 2 szklanki płatków owsianych górskich
  • ¼ szklanki orzechów (włoskie, laskowe, nerkowce lub wiórki kokosowe)
  • ¼ szklanki nasion słonecznika lub maku
  • ¼ szklanki pestek z dyni (połowę można zastąpić siemieniem lnianym lub sezamem)
  • 1 garść rodzynek sułtańskich (całość lub połowę można zastąpić suszoną żurawiną, morelami, skórką z pomarańczy, aronią, rokitnikiem, morwą albo jagodami goji)
  • 2-4 łyżki miodu lub syropu z agawy (można pominąć i posłodzić dopiero w momencie mieszania gotowej granoli z jogurtem/mlekiem/kefirem/maślanką)
  • 1-2 łyżki oleju rzepakowego lub kokosowego
  • szczypta cynamonu lub ¼ łyżeczki ekstraktu waniliowego

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Rozgrzewam piekarnik do 150 st. C (góra+dół).
  • Wszystkie składniki dokładnie mieszam w miseczce.
  • Przekładam mieszankę na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i wyrównuję powierzchnię.
  • Wstawiam do piekarnika na 8-10 minut (po 8 minutach sprawdzam, czy granola nie jest zbyt mocno uprażona - trzymana za długo w piekarniku będzie miała gorzki smak.
  • Wyjmuję z piekarnika, studzę i przesypuję do zamykanego słoika lub plastikowego pudełka. Przechowuję do 7 dni w lodówce.

Przydatne przepisy i poradniki

  1. Jak zrobić domowy jogurt
  2. Jak zrobić domowy kefir

Wartości odżywcze

Serving: 1porcja (35 g) | Calories: 155kcal (8%) | Carbohydrates: 21g (7%) | Protein: 4g (8%) | Fat: 7g (11%) | Saturated Fat: 3g (19%) | Sodium: 4mg | Potassium: 149mg (4%) | Fiber: 2g (8%) | Sugar: 6g (7%) | Vitamin B1: 1mg (67%) | Vitamin B2: 1mg (59%) | Vitamin B3: 1mg (5%) | Vitamin B5: 1mg (10%) | Vitamin B6: 1mg (50%) | Vitamin C: 1mg (1%) | Vitamin E: 1mg (7%) | Vitamin K: 1µg (1%) | Calcium: 14mg (1%) | Copper: 1mg (50%) | Iron: 1mg (6%) | Manganese: 1mg (50%) | Magnesium: 49mg (12%) | Phosphorus: 119mg (12%) | Selenium: 6µg (9%) | Zinc: 1mg (7%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Jakie dodatki do granoli smakują Wam najbardziej?

View Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood