Galareta z kurczaka przepis | Dorota Kamińska

Galareta z kurczaka

Tradycyjnie przygotowywana z dodatkiem kurzych nóżek, dzięki którym tężała w chłodnym miejscu, galareta z kurczaka, znana też jako tymbaliki – galaretki z kurczaka, w moim domu rodzinnym powstawała z okazji imienin i innych uroczystości. Od czasu do czasu gościła na stole również w Święta. Mama pokazała mi dawno temu jak zrobić galaretę z kurczaka przy okazji gotowania rosołu, obierając dokładnie ugotowane rosołowe mięso z kości, krusząc je na nieduże kawałki i układając razem z warzywami w miseczkach, które wypełniało się potem wywarem z dodatkiem żelatyny.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na Święta

To najprostszy sposób na galaretę! Sekret jej smaku i pięknego wyglądu tkwi w kolorowych warzywach. Można wykorzystać kawałki jajka na twardo, gotowaną wcześniej w rosole marchewkę i gotowe warzywa z puszki: kukurydzę lub groszek. Dodatkowo polecam osobno blanszować brokuły i paprykę. Krótko gotowane, zachowają intensywny kolor, dzięki któremu potem galareta z kurczaka zrobi wrażenie na domownikach i gościach.

Galareta z kurczaka z warzywami
Galareta z kurczaka z warzywami

Galareta z kurczaka pięknie prezentuje się zarówno po przygotowaniu w niedużych miseczkach czy kokilkach, jak również po zrobieniu jej w keksówce. Można, po stężeniu, pokroić ją w grube plastry i rozłożyć, obok wędlin, na dużym półmisku. Ciekawa jestem, który sposób podania bardziej przypadnie Wam do gustu. Dajcie znać! Jedna duża galareta w plastrach czy galaretki drobiowe w osobnych foremkach?

Galareta z kurczaka

Galareta z kurczaka

Galareta z kurczaka - elegancka galareta drobiowa z warzywami, idealna jako przystawka lub przekąska imprezowa na zimno. Najlepsza galareta z kurczaka z kolorowymi warzywami.
5 od 2 osób
Przygotowanie: 30 min
Gotowanie: 10 min
Chłodzenie: 3 godz.
Razem: 3 godz. 40 min
Kategoria: Przekąska
Kuchnia: Polska
Przepis na: galareta drobiowa, galareta z kurczaka, galaretka drobiowa, galaretka z kurczaka, galaretki drobiowe, galaretki z kurczaka, tymbaliki
Liczba porcji: 6 osób
Kalorie: 251kcal

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 250 g mięsa kurczaka (ugotowane w rosole; 250 g mięsa uzyskujemy np. po obraniu go z ok. 2 udek i 2 skrzydełek; podzielone na niewielkie kawałki)
  • 2 marchewki (ugotowane wcześniej w rosole lub blanszowane przez 2-3 minuty)
  • ½ szklanki groszku (mrożony)
  • 1 brokuł (mały; bez grubych trzonów, różyczki podzielone na drobne części; krótko gotowany (blanszowany przez 2-3 minuty))
  • 1 papryka (czerwona; bez nasion, pokrojona w kostkę o boku ok. 5-10 mm; blanszowana przez ok. 2-3 minuty)
  • 1 szklanka kukurydzy z puszki (połowę (lub całość kukurydzy można zastąpić mrożonym groszkiem; groszek polecam osobom dbającym o niski indeks glikemiczny))
  • 1 l rosołu (można zastąpić wywarem warzywnym)
  • 20 g żelatyny (około; ilość potrzebna do stężenia 1 l płynu; jest to informacja podana na opakowaniu żelatyny i może się różnić w zależności od producenta; żelatynę wieprzową można zastąpić płatkami żelatyny rybnej lub wykorzystać agar agar, wg przepisu na opakowaniu)
  • 3 jajka (opcjonalnie; ugotowane na twardo; pokrojone na plastry lub w kosteczkę)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Zagotowujemy wywar lub rosół. Jeśli wykorzystujemy surowe warzywa, które nie były jeszcze blanszowane, można włożyć je, najlepiej na sicie, do rosołu i na największym ogniu, pod przykryciem, gotować przez ok. 2-3 minuty, następnie odcedzić i odłożyć do miski.
  • Zdejmujemy garnek z ognia. W gorącym wywarze lub rosole rozpuszczamy żelatynę, dokładnie mieszając, aż do całkowitego rozpuszczenia wszystkich grudek.
  • Na dno miseczek lub kokilek, w których będzie przygotowywana galareta z kurczaka, wlewamy po ok. 3-5 mm rosołu lub wywaru z żelatyną. Odstawiamy miseczki do lodówki, do stężenia, na kilkanaście minut.
  • Wyjmujemy miseczki z lodówki i wkładamy do wszystkich mięso kurczaka. Można zalać je kolejną porcją wywaru, tak, żeby było przykryte i znów odstawić miseczki do lodówki na kilkanaście minut (galaretki będą ładniej wyglądać) lub nie zalewać, tylko rozpocząć nakładanie warzyw.
  • Na mięsie kurczaka układamy kolejne warstwy warzyw: Najpierw paprykę, potem kukurydzę z groszkiem, a na koniec brokuła, marchewkę i, opcjonalnie, jajko. Dopełniamy rosołem lub wywarem i odstawiamy do lodówki na ok. 2-3 godziny, a najlepiej na całą noc.
  • Galaretki wyjmujemy z foremek i układamy na półmisku. Można udekorować je świeżymi ziołami, np. tymiankiem lub bazylią oraz podać z sosami: chrzanowym, winegret lub z odrobiną octu winnego czy soku z cytryny. Moja propozycja dekoracji to sos balsamico i uprażone na suchej patelni orzechy.

Przydatne przepisy i poradniki

Najlepiej przygotowywać galaretę z kurczaka w silikonowych foremkach, z których najłatwiej będzie ją wyjąć po przyrządzeniu. Porcelanowe kokilki, przed wyjęciem galarety, trzeba zanurzyć na kilkanaście sekund w gorącej wodzie.
Galareta z kurczaka może być też przygotowana w formie keksówce (najlepiej silikonowej), a po wyjęciu pokrojona na grube plastry.

Przydatne poradniki:
  1. Jak ugotować rosół
  2. Jak zrobić wywar warzywny

Wartości odżywcze

Serving: 250g | Calories: 251kcal | Carbohydrates: 17g (6%) | Protein: 21g (42%) | Fat: 10g (15%) | Saturated Fat: 3g (15%) | Cholesterol: 118mg (39%) | Sodium: 354mg (15%) | Potassium: 740mg (21%) | Fiber: 4g (16%) | Sugar: 6g | Vitamin A: 98.4% | Vitamin C: 148.8% | Calcium: 8.1% | Iron: 12.3%
Masz Instagram?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Oto moja galaretka z kurczaka w eleganckim wydaniu. Jeszcze tylko zielone listki do dekoracji!

Galareta z kurczakiem
Galareta z kurczakiem

Ciekawa jestem także jak udadzą się Wasze galarety. Czekam na Wasze komentarze i zdjęcia :). Wyszła Wam ładna galaretka z kurczaka?

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

2 komentarze
    1. Jeśli na obiad zjesz tylko gotowaną marchew to na pewno!!! Ale pod uwagę bierze się indeks glikemiczny całej potrawy, a nie jednego składnika!!! Tu masz marchew połączoną z innymi warzywami o niskim IG, galaretą, mięsem, które opóźniają wchłanianie węglowodanów.

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)