Bułki pszenne

Bułki pszenne
Jeszcze nikt nie ocenił. Może Ty zaczniesz? Na końcu wpisu możesz przyznać gwiazdki.

Brak pieczywa i nieprzyjemna pogoda zmusiły mnie niedawno do upieczenia bułek we własnym piekarniku.  Jak na pierwszy raz, całkiem nieźle – bułki pszenne drożdżowe, chociaż w smaku odrobinę inne od tych z piekarni.

Zobacz też: Więcej przepisów na domowe pieczywo

Są delikatne i puszyste, miękkie, a z odrobiną fantazji można nadać im dowolny kształt, bo ciasto łatwo się kula i można formować z niego nawet przeplatane wzory. Moje bułki pszenne, pierwsze w życiu, których pieczeniu towarzyszył cudowny aromat rozchodzący się z piekarnika po całym domu. Aromat domowego pieczywa, zapach domu. Ciepło.

Bułki pszenne to podstawowy wypiek, jeden z prostszych, chociaż trzeba opanować umiejętność obchodzenia się z drożdżowym ciastem, które musi mieć czas na odpowiednie wyrośnięcie. Bez dobrze wyrośniętego ciasta nie upieczecie bułeczek o odpowiedniej konsystencji – z drożdżowego też można, niestety, uzyskać zakalec, w dodatku o niezbyt miłym zapachu.

Dajcie im czas. Ustawcie w ciepłym, ale nie za gorącym miejscu. A kiedy opanujecie ich pieczenie, spróbujcie przerzucić się na wersję zdrowszą, bo o niższym indeksie glikemicznym – dzięki któremu po zjedzeniu bułki uczucie sytości utrzyma się dłużej :).

Bułki pszenne

Liczba porcjiok. 6 sztuk
Czas przygotowania i oczekiwania2 godz., 20 min
Czas gotowania40 min
Całkowity czas3 godz.
Przepis autorski Dorota Kamińska | DorotaKaminska.pl
Bułki pszenne drożdżowe na mące pszennej bułkowej, z dodatkiem śmietany do ciasta, posypane sezamem, makiem lub słonecznikiem. Łatwe bułki pszenne domowe na śniadanie.

W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 500 g mąki pszennej bułkowej (typ 650; polecam też wykorzystać mąkę orkiszową typ 700 dla uzyskania niższego indeksu glikemicznego)
  • 30 g drożdży
  • 4 łyżki śmietany (rozmieszana z 4 łyżkami wody)
  • 1 jajko
  • 50 g masła

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

Lubisz przepisy Doroty? Kup TERAZ książkę w moim sklepie 20% TANIEJ.

Superfood po polsku - okładka

Chcesz dowiedzieć się więcej? „Superfood po polsku” to książka, w której pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze polskimi superskładnikami, które kupisz na bazarze i w osiedlowym sklepie :).

Możesz obejrzeć jak wygląda w środku, a do kupienia jest WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym - nie znajdziesz jej w księgarniach stacjonarnych!


Moje porady

Bułki pszenne bez jajek - jajko można zastąpić 1 łyżką zmielonego lnu złocistego lub siemienia lnianego zalanego 2-3 łyżkami gorącej wody i odstawionego do napęcznienia.

Bułki pszenne bez nabiału - śmietanę można zastąpić sokiem z cytryny lub mlekiem kokosowym z puszki wymieszanym pół na pół z sokiem z cytryny, a masło - tłuszczem roślinnym

Przydatne poradniki:

  1. Jak zrobić rozczyn drożdżowy

Bułki pszenne - Jak zrobić

Rozczyn drożdżowy
Krok 1
Drożdże rozcieram z łyżeczką cukru, następnie zalewam podgrzaną mieszanką śmietany z wodą i mieszam z kilkoma łyżkami mąki. Przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce (np. w okolice kaloryfera), do zabąbelkowania rozczynu.
Krok 2
Gdy rozczyn podwoi swoją objętość, mieszam z pozostałą mąką i solą, roztrzepanym jajkiem, roztopionym masłem i wodą.
Krok 3
Zagniatam miękkie ciasto (gdyby było klejące, dodaję niewielką ilość mąki).
Krok 4
Ponownie odstawiam w ciepłe miejsce, przykrywam czystą ściereczką.
Krok 5
Gdy ciasto podwoi swoją objętość, ponownie je zagniatam i formuję niewielkie bułeczki w dowolnych kształtach.
Krok 6
Gotowe bułki układam w dość sporych odstępach od siebie, żeby się nie posklejały podczas pieczenia, na papierze do pieczenia lub posmarowanej tłuszczem blasze.
Krok 7
Po wierzchu smaruję bułki pszenne roztrzepanym jajkiem i posypuję makiem, płatkami owsianymi, sezamem, słonecznikiem lub inną, ulubioną posypką.
Krok 8
Piekę do zrumienienia w piekarniku nagrzanym do 180 °C (góra + dół) przez ok. 40 minut. W połowie pieczenia można wyłączyć podpiekanie od dołu.

Obserwuj mnie @dorotakaminska na Instagramie, Twitterze i Pinterest.

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

1 komentarz

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)