Blok czekoladowy

W czasach, kiedy w Polsce czekolada, pomarańcze i banany były dobrem luksusowym, a telewizja, przed Bożym Narodzeniem, ogłaszała, że do portu w Gdańsku zawinął statek z ich dostawą, nasze mamy i babcie przygotowywały blok czekoladowy. Z produktów dostępnych w PRL czyli mleka w proszku, gorzkiego kakao, cukru i margaryny lub masła, powstawała domowa czekolada, do której, w miarę możliwości, dodawało się orzechy, herbatniki i rodzynki.

Zobacz też: Najlepsze przepisy na ciasta bez pieczenia

Pamiętam ten smak: mleko w proszku, a właściwie granulowane, wyjadane łyżeczką z niebieskiego worka, słodkie. Zaklejało usta i ciężko było je zlizać z łyżeczki. Przypominam sobie czas oczekiwania aż masa stężeje i będzie można pokroić ją w grube, apetyczne plastry. Czekałam z niecierpliwością na moment, w którym wreszcie zobaczę wzorek, który utworzyły w środku herbatniki.

Słodycze w latach 90

Czasy, w których łakocie nie były na wyciągnięcie ręki, a sklepik szkolny oferował jedynie słodkie lizaki, odeszły, gdy na półkach sklepowych, wraz z innymi dobrami kapitalizmu, pojawiła się czekolada. Sklepiki szkolne sprzedawały nam batoniki, chipsy, colę i słodkie bułki. Rodzice rzadko pytali na co wydajemy nasze kieszonkowe. Potrzebowaliśmy dwudziestu lat, żeby ochłonąć od nadmiaru towaru na półkach. Zaczęliśmy uważniej przyglądać się temu co jemy.

Domowa czekolada dziś

Dziś, kiedy spoglądam na drukowany na opakowaniach znanych czekolad skład, chętnie wracam do przepisu na blok czekoladowy. Wiem, co jest w środku. Sama mogę zdecydować czym będzie posłodzona moja domowa czekolada.

Blok czekolady biały lub ciemny

Wybiorę wersję gorzką lub mleczną, a może po prostu przygotuję białą? Mogę dodać dowolne bakalie, od których aż uginają się półki sklepowe. Zastąpić mleko krowie mlekiem kokosowym. Zamiast cukru dodać ksylitol lub syrop z agawy. Najlepsze masło lub zdrowa, wegańska margaryna. Bez oleju palmowego. Bez syropu glukozowo-cukrowego. Naprawdę.

Blok czekoladowy z dzieciństwa?

Mój przepis nie pamięta dawnych czasów. Gdybym chciała przygotować blok czekoladowy jak z PRL, o tamtym charakterystycznym smaku, roztopiłabym w garnku 250 g margaryny z połową szklanki wody i 1 szklanką cukru, następnie dosypała 6 łyżek kakao i dokładnie wymieszała całość. Potem sypnęłabym do miski 200 g pokruszonych herbatników, garść sparzonych wrzątkiem i zalanych kieliszkiem rumu rodzynek oraz pokruszone orzechy włoskie lub laskowe – też ok. 1 garść. Ugniotłabym wszystko z mlekiem w proszku (400 g). To granulowane trzeba wcześniej zmiksować blenderem na pył. Dodałabym lekko ostudzoną masą kakaową, żeby nie poparzyć sobie rąk. Może pomogłabym sobie mikserem, chociaż pamiętam, że moja mama nigdy go nie potrzebowała. Przełożona do małej keksówki wyłożonej papierem do pieczenia lub folią aluminiową masa, dobrze dociśnięta, powinna chłodzić się przez ok. 3-4 godziny. Potem można pokroić ją w kostkę lub plastry.

Blok czekoladowy fit – lepszy skład

Mój przepis to zdrowa, domowa czekolada. Może trochę tłustsza od PRL-owskiego bloku czekoladowego, ale pyszna i o udoskonalonym składzie. Wybierając odpowiednie proporcje mleka w proszku i kakao, uzyskamy ciemną, gorzką czekoladę deserową, czekoladę mleczną lub białą. Procedura przygotowania za każdym razem pozostanie taka sama.

5 od 2 osób
Domowa czekolada
Blok czekoladowy
Przepis na blok czekoladowy czyli domowa czekolada krok po kroku. Jest to najlepszy blok czekoladowy z mleka w proszku i kakao oraz masła, z dodatkiem herbatników i bakalii.
Danie: Deser
Kuchnia: Polska
Przepis na: blok czekoladowy, blok z czekolady, czekoladowy blok
Liczba kalorii: 306 kcal
Liczba porcji: 1 keksówka 10x20 cm
☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.
Składniki
Domowa czekolada
  • 200 g mleka w proszku* (drobno zmielone; mleko granulowane przed przygotowaniem bloku czekoladowego trzeba zmielić w blenderze lub zawinąć w worek foliowy i dokładnie roztłuc tłuczkiem)
  • 200 g gorzkiego kakao*
  • 400 g masła (koniecznie wybierzcie masło wysokiej jakości, o zawartości tłuszczu 82%)
  • 100-200 g cukru lub cukru pudru (najzdrowsza wersja to cukier biały zastąpiony ksylitolem (cukrem brzozowym lub masa posłodzona 1/4-1/2 szklanki syropu z agawy))
  • 100 g herbatników lub innych ciasteczek (opcjonalnie; pokruszone)
Dodatki smakowe (do wyboru)
  • miąższ z 1 laski wanilii (opcjonalnie; można zastąpić 1 łyżeczką ekstraktu waniliowego)
  • 1 łyżeczka cynamonu (opcjonalnie; )
  • 1 łyżeczka soli (opcjonalnie; )
  • 1 łyżeczka chili (opcjonalnie; )
Bakalie (do wyboru)
  • 100 g orzechów włoskich, laskowych, migdałów, nerkowców lub pistacji (opcjonalnie; uprażone na suchej patelni)
  • 50 g rodzynek lub żurawiny (opcjonalnie; sparzone wrzątkiem, odciśnięte i wymoczone w 40 ml alkoholu, np. rumu)

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.



Lubisz przepisy Doroty?

Kup TERAZ książkę w moim sklepie 20% TANIEJ.

Superfood po polsku - okładka

Chcesz dowiedzieć się więcej? „Superfood po polsku” to książka, w której pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze polskimi superskładnikami, które kupisz na bazarze i w osiedlowym sklepie :).

Możesz obejrzeć jak wygląda w środku, a do kupienia jest WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym - nie znajdziesz jej w księgarniach stacjonarnych!


Blok czekoladowy - przepis i film wideo

Obejrzyj bezpośrednio na moim kanale na YouTube
Moje porady

* Z podanych proporcji uzyskamy czekoladę mleczną. Czekolada gorzka deserowa to mieszkanka 100 g mleka w proszku i 300 g gorzkiego kakao. Czekolada biała to 400 g mleka w proszku, bez dodatku kakao.

Przydatne poradniki:

  1. Blok czekoladowy bezglutenowy - jako dodatek, zamiast zwykłych herbatników, wykorzystujemy bezglutenowe ciastka lub całkowicie pomijamy dodawanie jakichkolwiek herbatników
  2. Blok czekoladowy wegański - masło zastępujemy tłuszczem roślinnym, najlepiej o wysokiej temperaturze topnienia, a mleko w proszku zamieniamy białą, gęstą częścią oddzieloną od mleka kokosowego - taką samą jaką wykorzystuje się do przygotowania bitej śmietany kokosowej
  3. Blok czekoladowy bez laktozy - wykorzystujemy mleko w proszku bez laktozy - informacja o jej braku będzie podana na opakowaniu oraz tłuszcz roślinny, najlepiej o wysokiej temperaturze topnienia, zamiast masła
  4. Blok czekoladowy bez mleka - mleko w proszku zastępujemy białą, gęstą częścią oddzieloną od mleka kokosowego - taką samą jaką wykorzystuje się do przygotowania bitej śmietany kokosowej
Blok czekoladowy - Jak zrobić
  1. Masło roztapiamy z cukrem w większym garnku, na niewielkim ogniu. Zdejmujemy z ognia.

    Można też rozpuścić je w kuchence mikrofalowej, przez ok. 1 minutę, w zależności od mocy urządzenia.

  2. Do roztopionego masła dodajemy stopniowo mieszankę mleka w proszku i kakao oraz opcjonalne dodatki smakowe i dokładnie, energicznie mieszamy, rozcierając ewentualne grudki. Dokładamy też połowę (jeśli masa jest rzadka i ma lejącą konsystencję) lub całość (jeśli masa jest gęstsza i trzeba ją ugniatać łyżką) pokruszonych herbatników lub innych ciastek.

  3. Przekładamy masę do keksówki wyłożonej folią spożywczą lub folią aluminiową, dokładnie dociskając.

    Jeśli masa jest rzadsza i da się ją wlewać do foremki, można stopniowo przekładać ją ciastkami w większych kawałkach, które po stężeniu całości i pokrojeniu utworzą dodatkowe, geometryczne, podłużne wzorki.

  4. Odstawiamy keksówkę do schłodzenia na ok. 3-4 godziny.

  5. Kiedy blok czekoladowy stężeje, kroimy go w grubą kostkę lub plastry o grubości ok. 1,5 cm.

Wartości odżywcze
Blok czekoladowy
Wielkość porcji (50 g)
Liczba kalorii 306 kcal Kalorie z tłuszczów 225 kcal
% dziennego zapotrzebowania*
Tłuszcze ogółem 25g 38%
Tłuszcze nasycone 13g 65%
Cholesterol 52mg 17%
Sód 201mg 8%
Potas 312mg 9%
Węglowodany ogółem 20g 7%
Błonnik 3g 12%
Cukry 12g
Białko 5g 10%
Witamina A 11.9%
Witamina C 1.2%
Wapń 11.4%
Żelazo 8.8%
* Zalecany % dziennego spożycia dla diety 2000 kcal. Pamiętaj, że rzeczywiste zapotrzebowanie na kalorie oblicza się indywidualnie dla danej osoby i zależy ono od wielu czynników, np. wieku, płci, codziennej aktywności fizycznej, stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków.

Masz Instagram?

Dodaj mnie do obserwowanych @dorotakaminska i zrób zdjęcie potrawy, tagując #dorotakaminska.

Lubisz Youtube?

Zasubskrybuj mój kanał!

Jak Wam się podoba? Znacie czekoladowy blok z czasów dzieciństwa? Dajcie znać, jak Wam smakował po przygotowaniu według mojej receptury!

Blok czekoladowy
Blok czekoladowy
Blok czekoladowy biały
Blok czekoladowy biały

Ciekawa też jestem, którą wersję wybierzecie!

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

Brak komentarzy

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)