Bangkok - transport i komunikacja przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Bangkok – transport i komunikacja

Bangkok – transport i komunikacja

Bangkok - transport i komunikacja
4/5 (1)

1 569 km², nieco ponad 6 milionów mieszkańców. Szerokie ulice zapełnione samochodami, skuterami, tuktukami, autobusami, pomiędzy którymi odważnie spacerują uliczni sprzedawcy, pchając swoje przenośne stragany. To Bangkok i kiedy człowiek się tu obudzi, staje się jednym z wielu elementów tej skomplikowanej, głośnej, kilkumilionowej układanki.

Podczas swojego dwukrotnego pobytu w Bangkoku przetestowałam większość dostępnych środków transportu i dla ułatwienia Waszych przyszłych podróży do tego miasta zebrałam w jednym miejscu parę porad o tym jak poruszać się po Bangkoku. Będzie o tym, z czego warto skorzystać i dlaczego warto się mieć na baczności i nie dać naciągnąć oszustom. Czekam też na Wasze doświadczenia, porady i historie związane z przemieszczaniem się po Bangkoku!

Zobacz też: Więcej relacji z mojej podróży do Tajlandii

Bangkok – transport i komunikacja – film wideo

Obejrzyj bezpośrednio na moim kanale na YouTube

Przylatując do Bangkoku samolotem na jedno z dwóch lotnisk: Suvarnabhumi lub Don Mueang, do wybranego hotelu, hostelu lub mieszkania można dostać się na kilka sposobów, choć transport publiczny w Bangkoku rządzi się swoimi prawami. Podróżując w grupie, najwygodniej zamówić wspólną taksówkę, a dla osób przylatujących do miasta samotnie lub w parze, w większości przypadków najtańszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z transportu publicznego.

Z lotniska do centrum Bangkoku

Międzynarodowy ruch lotniczy w Bangkoku obsługują dwa lotniska: Suvarnabhumi (położone jest ok. 30 km od ścisłego centrum (Bangkok Downtown)) i Don Mueang (ok. 25 km od ścisłego centrum Bangkoku).

Jeśli hotel, w którym mamy zakwaterowanie, nie oferuje odbioru gości z lotniska lub jest to dla nas zbyt wysoki koszt, opuszczając kontrolę celną i przechodząc do hali przylotów, mamy do wyboru skorzystanie kilku form transportu.


Pociąg z Suvarnabhumi

Pociągi Airport Link odjeżdżają z najniższego poziomu lotniska, do którego z hali przylotów kierują oznaczenia. Bilet można kupić w automacie, zaznaczając jedną ze stacji, do których chcemy dotrzeć (maszyna przyjmuje banknoty i monety, zwraca resztę). Automat wyda nam żeton, który przy wejściu na peron przykładamy do czytnika, a potem, po wyjściu z pociągu na docelowej stacji, wrzucamy do otworu obok czytnika znajdującego się w bramce. Pociąg, w drodze do miasta, zatrzymuje się na kilku stacjach, a końcowa, znajdująca się w centrum Bangkoku, nosi nazwę Phaya Thai.

Cena biletu Airport Link z lotniska do Phaya Thai to ok. 60 bahtów (ok. 6 zł).

Na Phaya Thai można przesiąść się do pociągu BTS, tzw. Skytrain, kursującego po torach zainstalowanych na wiaduktach, kilkanaście metrów ponad jezdnią, z którego, na kilku stacjach, można z kolei przejść do metra MRT.

Taksówka z Suvarnabhumi

Pociągi i metro nie kursują w całym Bangkoku i do części lokalizacji łatwiej będzie dotrzeć, zamawiając taksówkę. Chociaż w hali przylotów turyści zaczepiani są przez różnych kierowców i innych „naganiaczy”, najbezpieczniej, zgodnie z oznakowaniem na lotnisku, udać się do punktu obsługi taksówek, gdzie zostanie nam przydzielony kierowca i ustalona z góry cena przejazdu. Przejazd do najpopularniejszej części turystycznej Bangkoku (Khao San Road i Rambuttri Village) kosztuje ok. 300 bahtów.

Autobus z Suvarnabhumi

Ze specjalnie wydzielonego terminalu (Transport Center), do którego można dostać się, kierując się oznaczeniami na lotnisku i korzystając z bezpłatnego autobusu, chcąc dostać się do różnych części miasta miasta, przez całą dobę, mamy do wyboru kilkanaście miejskich linii autobusowych (stawka za przejazd to 35 bahtów).


Pociąg z Don Mueang

Ze stacji oddalonej ok. 500 m od lotniska, do kolejowego dworca głównego Hua Lumpong w Bangkoku, przez całą dobę, kursują pociągi. Do stacji można dostać się pieszo, wyznaczoną trasą, z Terminalu 1 (2. piętro).

Taksówka z Don Mueang

Podobnie jak na Suvarnabhumi, tutaj również pasażerowie udają się do miejsca oczekiwania na taksówki, gdzie przydzielany jest kierowca i ustalana stawka. Oprócz wydatku na przejazd taksówką, który opłacimy kierowcy, lotnisko pobiera dodatkową prowizję 50 bahtów za obsługę.

Autobus z Don Mueang

Z przystanku zlokalizowanego przy lotnisku kursują autobusy kilku miejskich linii. Pasażerowie mogą też skorzystać z ekspresowego autobusu lotniskowego (ok. 35 bahtów), kursującego do stacji pociągów miejskich BTS (Mo Chit)/MRT (Chatuchak).


Pomiędzy lotniskami Suvarnabhumi i Don Mueang kursują autobusy lotniskowe.

Komunikacja w Bangkoku

Metro (MRT) i skytrain (BTS) to kilka linii przeprowadzonych przez najważniejsze części miasta. Niestety, żadna z nich nie dociera bezpośrednio do turystycznej okolicy Khao San Road i Rambuttri Village, do których, z oddalonej o ok. 4,5 km stacji metra Ratchathewi, można dojechać autobusem, taksówką, tuktukiem lub skuterem.

Bangkok - mapa metra (MRT) i pociągów skytrain (BTS)
Bangkok – mapa metra (MRT) i pociągów skytrain (BTS)

Bilety do pociągów MRT i BTS można kupić w automatach zlokalizowanych na stacjach lub w kasach biletowych. Automaty wydają resztę (w MRT przyjmują banknoty i monety, w BTS tylko monety), a koszt przejazdu, w zależności od długości trasy, wynosi ok. kilkadziesiąt bahtów.

MRT i BTS kursują codziennie od 6 rano do północy.

Taksówki i tuktuki

Największa zmora turystów zwiedzających Bangkok. Nie sposób przejść spokojnie chodnikiem – wszyscy kierowcy zaczepiają przechodniów, którzy nie wyglądają jak Azjaci i każdy z osobna będzie oferować swoje usługi transportowe. Taksówkarze i kierowcy tuktuków słyną z naciągania turystów, dlatego warto być asertywnym, mieć się na baczności i wszystko ustalić jeszcze przed rozpoczęciem przejazdu:

  • trasa, jaką pojedzie taksówka lub tuktuk (taksówki mogą korzystać z płatnych autostrad, za które pasażer poniesie dodatkowy koszt)
  • włączenie licznika lub ustalona z góry cena (dotyczy taksówek; czasami niektórzy kierowcy nie zgadzają się na włączanie liczników)
  • ominięcie dodatkowych atrakcji (kierowcy taksówek i tuktuków otrzymują bony paliwowe od różnych firm w zamian za przywiezienie turystów (np. do fabryki biżuterii czy producenta odzieży)

Im lepiej ubrany i wyposażony w sprzęt fotograficzny turysta, tym wyższa stawka przejazdu zaproponowana przez kierowcę. Czasami można utargować nawet połowę wyjściowej ceny.

Kierowcy słyną z naciągania turystów na dłuższe przejazdy, opowiadając historie o promocjach rządowych, dotacjach taksówek… Jedną z nich jest opowieść o przejeździe za 20 bahtów i obejrzenie kilku atrakcji (np. tzw. Lucky Buddha, czyli, zapewne, pierwsza lepsza świątynia z posągiem Buddy, która będzie znajdować się po drodze). W efekcie na trasie, poza zabytkami, pojawi się przynajmniej jedna fabryka biżuterii, a czasem nawet kilka tego typu miejsc.

Do naciągania turystów są też wyznaczeni przechodnie. Pod pozorem pomocy i miłej rozmowy, z uśmiechem, opowiedzą jedną z wymyślonych, dopracowanych pod każdym szczegółem, bajek. Np. pod Grand Palace (Pałac Królewski) i innymi turystycznymi atrakcjami dowiemy się od przechodniów, że nie można wejść do środka, bo aktualnie odbywa się jakaś ceremonia. Ale możemy przez godzinę poczekać po drugiej stronie ulicy (gdzie chętnie zajmą się nami kierowcy, oferując godzinne umilenie czasu oczekiwania). Te wszystkie historie są nieprawdziwe, a prawdziwi przechodnie nie zaczepiają turystów i w 99% przypadków nie mówią po angielsku.

Tuktuki są tańszym rozwiązaniem i warto choćby jeden raz, w ramach atrakcji, odbyć podróż jednym z nich. Najlepiej podróżować tuktukiem w kilka osób, można też załadować na niego bagaż.

Taksówki są wygodniejszym rozwiązaniem ze względu na klimatyzację.

Taksówki-skutery

Panowie na skuterach, ubrani w pomarańczowe kamizelki, to dobra opcja dla samotnych turystów bez ciężkiego bagażu i sposób na szybkie ominięcie miejskich korków. Stawkę najlepiej ustalić przed rozpoczęciem przejazdu.

Autobusy

Niełatwo poruszać się po Bangkoku autobusami, ponieważ na przystankach nie ma map kursów poszczególnych linii. Część autobusów to modele klimatyzowane, a część to takie, w których podróż odbędzie się przy wszystkich otwartych oknach. Trasy można znaleźć i wydrukować na niektórych stronach internetowych, korzystając z wyszukiwarek.

Transport wodny

Centrum Bangkoku przecina rzeka Chao Phraya, połączona z kanałem transportowym Khlong Saen Saeb, które miasto wykorzystuje do zapewnienia pasażerskiej komunikacji wodnej.

Rzeka Chao Phraya

Centralna przystań Sathorn dla łodzi znajduje się na brzegu Chao Phraya, pod torami kolejowymi, w bocznej ulicy, ok. 200 m od wejścia do stacji BTS Saphan Taksin. Odpływa stąd, do różnych części miasta zlokalizowanych na brzegu rzeki, kilka linii wodnych (kolor linii można rozpoznać na podstawie koloru trójkątnej flagi na łodzi):

  • Orange (pomarańczowa): 15 bahtów
  • Green (zielona): 13-32 bahty
  • Yellow (żółta): 20-29 bahtów

Bilety można zakupić bezpośrednio na łodzi lub w kasie na przystani, a cena zależy od przebytej odległości.

Z centralnej przystani Sathorn (Saphan Taksin) odpływają też bezpłatne łodzie do niektórych hoteli i apartamentowców.

Kanał Khlong Saen Saeb

Kanał Khlong Saen Saeb to dwie linie łodzi kursujących na 18-kilometrowym odcinku wodnym (Golden Mount line i NIDA line), obsługiwanych przez firmę Family Transport. Stacją przesiadkową łączącą obie linie jest przystań Pratunam Pier.

Transport wodny w Bangkoku nie jest transportem całodobowym.

Podoba Ci się? Oceń lub zostaw komentarz 🙂

Zobacz komentarze (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2009-2019 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Polecam: FOTOGRAFIA ŚLUBNA i FOTOGRAF PODRÓŻNIK | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom