Bakłażan z czosnkiem przepis | Dorota Kamińska

Bakłażan z czosnkiem

Ostry bakłażan z chili

Otwierając wczoraj swoją lodówkę doszłam do wniosku, że jeszcze 2 dni i będzie w niej chyba tylko światło. Spośród posiadanych ostatnich jednostek jedzenia doliczyłam się: 1 sałaty lodowej, 2 bakłażanów i pęczka cebulki dymki. Resztę stanowią nie nadające się dla mnie do zjedzenia pasztety i szynki w konserwach oraz mleko i bita śmietana. Postanowiłam bazować na bakłażanie i poszukać jakiegoś prostego przepisu w moich zeszytach i książkach. Wybór padł na kuchnię chińską. Bakłażan z czosnkiem jest łatwy do wykonania i nie wymaga wielu dodatkowych składników.

Zobacz też: Więcej przepisów wegetariańskich

Okazało się, że mam też w domu czosnek i końcówkę sosu sojowego, a więc do dzieła!

Można dodać do niego passatę pomidorową (pulpę) lub sok pomidorowy 100% i dołożyć odrobinę chili, ale w najprostszej wersji wystarczy usmażyć bakłażan z czosnkiem, a posmaku nabierze po posłodzeniu i podlaniu octem jabłkowym. Bakłażan, sam w sobie, nie ma wyrazistego smaku, ale sami zobaczcie: wystarczy kilka prostych składników, które nadadzą mu charakteru.

Bakłażan z czosnkiem to świetny dodatek do grillowanych lub smażonych mięs, podawanych z ryżem lub makaronem. W wersji wegetariańskiej lub wegańskiej można wykorzystać go jako składnik prostego i niedrogiego obiadu bez mięsa, dodając do ugotowanego ryżu lub makaronu. Spróbujcie i powiedzcie, z czym smakował Wam najlepiej :).

Ostry bakłażan z chili

Bakłażan z czosnkiem

Smażony bakłażan z czosnkiem czyli przepis na prosty dodatek do głównych dań lub składnik wegetariańskiego obiadu, bo można zaserwować bakłażan z czosnkiem z dodatkiem ugotowanego ryżu.
5 od 1 osoby
Przygotowanie: 5 min
Gotowanie: 15 min
Razem: 20 min
Kategoria: Dodatek do obiadu
Kuchnia: Azjatycka, Chińska
Liczba porcji: 4
Kalorie: 278kcal
Autorka: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 2 bakłażany (duże)
  • 6 łyżeczek cukru (polecam cukier brzozowy czyli ksylitol lub całkowite pominięcie dodatku cukru w przypadku diety o niskim indeksie glikemicznym i problemach z cukrzycą)
  • 6 łyżeczek sosu sojowego (przy diecie bezglutenowej konieczne jest wybranie specjalnego, bezglutenowego sosu sojowego)
  • 6 łyżeczek octu jabłkowego (ostatecznie można go zastąpić zwykłym, spirytusowym, ale trzeba go dać 3 razy mniej)
  • 3 ząbki czosnku
  • oliwa z oliwek

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.


LUBISZ PRZEPISY DOROTY?


Poznaj proste sposoby na smaczne, zdrowsze jedzenie na co dzień! Kolorowe, apetyczne dania. Więcej warzyw, owoców, kiszonek i kasz w Twoich codziennych posiłkach oraz desery bez białego cukru czyli to, co zalecają lekarze, żeby w łatwy sposób poprawić stan zdrowia.

Seria Superfood Doroty Kamińskiej

Obejrzyj moje książki i e-booki, w których pokazuję przepisy na pyszne dania z bogatymi w witaminy, minerały i korzystne dla zdrowia tłuszcze roślinne superskładnikami.

Możesz obejrzeć jak wyglądają w środku, a do kupienia są WYŁĄCZNIE w moim sklepie internetowym!

Jak zrobić

  • Bakłażany myję, osuszam i kroję w kostkę o rozmiarach ok. 3x3 cm. Jeśli nie są dobrze dojrzałe - porządnie solę i odstawiam na kilka minut, a potem przepłukuję wodą i delikatnie odciskam.
  • W woku (lub na dużej, teflonowej albo ceramicznej patelni) rozgrzewam oliwę z oliwek (nie daję jej zbyt dużo; wystarczy, żeby lekko pokryła dno patelni; w woku rozprowadzam oliwę po całej powierzchni). Smażę połowę bakłażanów na średnim ogniu, cały czas mieszając.
  • Kiedy kostki bakłażanowe delikatnie zbrązowieją i zmiękną, można wyłożyć je na talerz i usmażyć pozostałe (dolewając nową oliwę).
  • Gdy wszystkie bakłażany są już usmażone i leżą na talerzu wzbudzając apetyt, dolewam jeszcze trochę oliwy na wok i wrzucam wyciśnięty przez praskę lub drobno pokrojony czosnek. Podsmażam go na złocisty kolor.
  • Zasypuję czosnek cukrem i zalewam sosem sojowym i octem. Zagotowuję, stale mieszając.
  • Dokładam bakłażany i na małym ogniu podgrzewam całość przez 3-5 minut.
  • Podaję z białym ryżem i czymś zielonym (np. szczypiorkiem albo cebulką dymką). Ja postanowiłam dorzucić na talerz odrobinę sałaty lodowej, chociaż do Chin raczej jej daleko :).

Wartości odżywcze

Serving: 150g | Calories: 278kcal | Carbohydrates: 6g (2%) | Fat: 28g (43%) | Saturated Fat: 3g (15%) | Sodium: 503mg (21%) | Potassium: 19mg (1%) | Sugar: 6g | Vitamin C: 0.3% | Iron: 2.1%
Masz Instagram?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub haszag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Smacznego!

Dorota Kamińska

Blogerka kulinarna, fotografka, podróżniczka

Cześć, mam na imię Dorota i tworzę przepisy kulinarne z filmami wideo. Jestem autorką książki „Superfood po polsku”, a moje ukochane miasto, w którym mieszkam, to Wrocław :). Uwielbiam gotować i karmić siebie i innych, kiedyś moim hobby było pieczenie serników, a potem „wkręciłam się” w odchudzanie… posiłków ;). Od ładnych paru lat doradzam, jak jeść smacznie i zdrowo (da się!), żeby dobrze się czuć, mieć mnóstwo uśmiechu i energii oraz miło spędzać czas, nie tylko w kuchni.| Więcej o mnie

2 komentarze

Twoja odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dorota Kamińska – przepisy kulinarne

Cześć, jestem Dorota! Miło mi Cię gościć! Właśnie odwiedzasz mój blog kulinarny. Piszę tu o podróżach, fotografii i stylu życia oraz publikuję przepisy kulinarne i filmy wideo. Fajnie, że jesteś i mam nadzieję, że zagościsz na dłużej :).

Przepisy kulinarne, podróże, styl życia. Najlepsze obiady, przekąski, sałatki i drinki.

Polub, zanim zapomnisz :)