Bakłażan smażony z czosnkiem przepis | Dorota Kamińska
Czytasz właśnie
Bakłażan smażony z czosnkiem

Bakłażan smażony z czosnkiem

  • z sosem sojowym i octem jabłkowym
  • słodko-kwaśny smak
  • do podania z ryżem lub rybą, albo mięsem
  • łatwe danie i krótki czas przygotowania
  • prosty przepis na szybki obiad lub dodatek do głównej potrawy
Bakłażan smażony z czosnkiem

Bakłażan smażony z czosnkiem to potrawa łatwa do zrobienia i smaczna. Przepis na smażony bakłażan z czosnkiem to kilka prostych składników. Receptura pochodzi z kuchni chińskiej i można ją wykorzystać na kilka sposobów. U mnie to awaryjne danie, które lubię podać z ryżem lub kaszą jako bezmięsny obiad lub kolację. Z pewnością polubią go także miłośnicy mięsnych potraw. Spróbujcie zaserwować jako dodatek do kurczaka! Taki czosnkowy bakłażan sprawdzi się też jako dodatek do innych potraw. Można go również zaserwować w miseczce, jako jedno z dań na szwedzkim stole.

Bakłażan smażony z czosnkiem

Bakłażan smażony z czosnkiem

Smażony bakłażan z czosnkiem czyli przepis na prosty dodatek do głównych dań lub składnik wegetariańskiego obiadu, bo można zaserwować bakłażan z czosnkiem z dodatkiem ugotowanego ryżu.
4.67 z 3 votes
Przygotowanie: 5 min
Gotowanie: 15 min
Razem: 20 min
Kategoria: Dodatek do obiadu
Kuchnia: Azjatycka, Chińska
Przepis na: bakłażan smażony z czosnkiem, bakłażan z czosnkiem
Liczba porcji: 4
Kalorie: 278kcal
Przepis autorstwa: Dorota Kamińska

☟ W moich przepisach szklanka ma zawsze 250 ml, kostka masła to 200 g, a łyżka lub łyżeczka jest płaska, chyba że wyraźnie zaznaczam, że jest inaczej.

Składniki

  • 2 bakłażany (duże)
  • 6 łyżeczek cukru (polecam cukier brzozowy czyli ksylitol, erytrytol lub całkowite pominięcie dodatku cukru w przypadku diety o niskim indeksie glikemicznym i problemach z cukrzycą)
  • 6 łyżeczek sosu sojowego (przy diecie bezglutenowej konieczne jest wybranie specjalnego, bezglutenowego sosu sojowego)
  • 6 łyżeczek octu jabłkowego (ostatecznie można go zastąpić zwykłym, spirytusowym, ale trzeba go dać 3 razy mniej)
  • 3 ząbki czosnku
  • oliwa z oliwek

Chcesz przeliczyć miary i wagi? Oto kalkulator.

LUBISZ PRZEPISY DOROTY?

Dołącz do ponad 15 tysięcy osób zapisanych do newslettera! Wysyłam tylko 2-4 wiadomości w miesiącu. Skorzystaj z podpowiedzi, co warto ugotować z aktualnie dostępnych w sklepach, sezonowych składników. Dowiesz się, co u mnie, jakie ciekawe rzeczy polecam i otrzymasz garść kulinarnych (i nie tylko) inspiracji.

E-BOOK NA POWITANIE – GRATIS

Superfood – 15 składników dla urody. Zdrowsza i młodsza skóra, mocniejsze włosy i paznokcie, lepsze samopoczucie. Porady i przydatna wiedza na 50 stronach, sprawdź już teraz! E-book otrzymasz GRATIS na powitanie po zapisie do newslettera.

Jak zrobić

  • Bakłażany myję, osuszam i kroję w kostkę o rozmiarach ok. 3×3 cm. Jeśli nie są dobrze dojrzałe – porządnie solę i odstawiam na kilka minut, a potem przepłukuję wodą i delikatnie odciskam.
  • W woku (lub na dużej, teflonowej albo ceramicznej patelni) rozgrzewam oliwę z oliwek (nie daję jej zbyt dużo; wystarczy, żeby lekko pokryła dno patelni; w woku rozprowadzam oliwę po całej powierzchni). Smażę połowę bakłażanów na średnim ogniu, cały czas mieszając.
  • Kiedy kostki bakłażanowe delikatnie zbrązowieją i zmiękną, można wyłożyć je na talerz i usmażyć pozostałe (dolewając nową oliwę).
  • Gdy wszystkie bakłażany są już usmażone i leżą na talerzu wzbudzając apetyt, dolewam jeszcze trochę oliwy na wok i wrzucam wyciśnięty przez praskę lub drobno pokrojony czosnek. Podsmażam go na złocisty kolor.
  • Zasypuję czosnek cukrem i zalewam sosem sojowym i octem. Zagotowuję, stale mieszając.
  • Dokładam bakłażany i na małym ogniu podgrzewam całość przez 3-5 minut.
  • Podaję z białym ryżem i czymś zielonym (np. szczypiorkiem albo cebulką dymką). Ja postanowiłam dorzucić na talerz odrobinę sałaty lodowej, chociaż do Chin raczej jej daleko :).

Wartości odżywcze

Wielkość porcji: 150g | Kalorie: 278kcal (14%) | Węglowodany: 6g (2%) | Tłuszcze: 28g (43%) | Tłuszcze nasycone: 3g (19%) | Sód: 503mg (22%) | Potas: 19mg (1%) | Cukier: 6g (7%) | Witamina C: 0.2mg | Żelazo: 0.4mg (2%)
MASZ INSTAGRAM?Zrób zdjęcie potrawy i oznacz mój profil @dorotakaminska lub hasztag #dorotainsuperfood. Przyjdę polubić Twoją fotkę!

Zobacz też: Więcej przepisów wegetariańskich

Bakłażan smażony z czosnkiem przepis

Można dodać do niego passatę pomidorową (pulpę) lub sok pomidorowy 100% i dołożyć odrobinę chili. Natomiast w najprostszej wersji wystarczy usmażyć bakłażan z czosnkiem. Najpierw smażenie bakłażanów na oliwie. Potem podsmażanie czosnku. Na koniec, pełni smaku nabierze po posłodzeniu i podlaniu octem jabłkowym. Bakłażan, sam w sobie, nie ma wyrazistego smaku, ale sami zobaczcie: wystarczy kilka prostych składników, które nadadzą mu charakteru. Czosnek, cukier/ksylitol i sos sojowy to baza, którą można wzbogacić o zioła. W najprostszej wersji można posypać gotowe danie natką pietruszki lub kolendrą, tymiankiem. Świetnie sprawdzą się też prażone orzeszki lub słonecznik.

Bakłażan smażony z czosnkiem
Bakłażan smażony z czosnkiem – przepis

Przepis na bakłażan smażony z czosnkiem

Otwierając wczoraj swoją lodówkę doszłam do wniosku, że jeszcze 2 dni i będzie w niej chyba tylko światło. Spośród posiadanych ostatnich jednostek jedzenia doliczyłam się: 1 sałaty lodowej, 2 bakłażanów i pęczka cebulki dymki. Resztę stanowią nie nadające się dla mnie do zjedzenia pasztety i szynki w konserwach oraz mleko i bita śmietana. Postanowiłam bazować na bakłażanie i poszukać jakiegoś prostego przepisu w moich zeszytach i książkach. Wybór padł na kuchnię chińską. Bakłażan z czosnkiem jest łatwy do wykonania i nie wymaga wielu dodatkowych składników. Okazało się, że mam też w domu czosnek i końcówkę sosu sojowego, a więc do dzieła!

Proste danie kuchni chińskiej

Bakłażan z czosnkiem to świetny dodatek do grillowanych lub smażonych mięs, podawanych z ryżem lub makaronem. W wersji wegetariańskiej lub wegańskiej można wykorzystać go jako składnik prostego i niedrogiego obiadu bez mięsa, dodając do ugotowanego ryżu lub makaronu. Sprawdzi się na talerzu razem z kaszą, a wierzch możecie posypać ulubionymi, zielonymi dodatkami. To baza, która da Wam pole do popisu. Spróbujcie i napiszcie koniecznie w komentarzach, z czym smakował Wam najlepiej :).

2 komentarze

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Podoba Ci się przepis? Daj 5 gwiazdek :)




© 2009-2021 | Dorota Kamińska blog kulinarny, przepisy, podróże i styl życia | Wszystkie prawa zastrzeżone | Część odnośników na blogu to afiliacyjne linki partnerskie | Moja książka: Superfood | Silnik: Wordpress | Serwer: Bookroom